2017-05-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda136
Hans ADHD har ju tagits upp och dåliga impulskontroll. Han har skyllt på sitt dåliga minne som han tydligen alltid haft. Lovar att det kommer bli fler sådana förklaringar. Han kommer inte ta något ansvar.
Henne känner jag ingen sympati för. Visst att han kanske var dominant osv men så mycket har gått så fel så någonstans skulle hon ha stoppat det. Vi vet ju inte heller vad hon resp han gjort heller. Tror hon är sjukt manipulativ och gärna vill lägga allt ansvar på honom nu. Köper inte att man så blint följer allt någon säger när barnet uppenbart är skadat.

Att Bvc blivit lurade sv honom tycker jag är rent tjänstefel. Det är inte normalt med så många blåmärken på ett så litet barn.

Att åklagaren frågar hur han reagerar pga sin adhd är ju inte att han skyller på den, snarare vill hon ha fram att han är opålitlig,
Visst skulle hon ha reagerat kan man tycka absolut, men vi som tycker det vet inte hur hon är i psyke och hur hon är i sin autism. har man träffat eller har nära med autism så vet man att det är väldigt olika hur diagnosen ter sig hos varje person.
Eftersom A inte har någon sköldkörtel och i perioder slarvat med medicineringen där så har han förmodligen dåligt minne, det är inget konstigt alls. sen tror jag han säger att han inte minns ibland för att slippa svara, men somliga saker minns han förmodligen inte. Tycker inte man kan säga att bvc blev lurade då hann höll sig i bakgrunden vid det besöket.
Citera
2017-05-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Att åklagaren frågar hur han reagerar pga sin adhd är ju inte att han skyller på den, snarare vill hon ha fram att han är opålitlig,
Visst skulle hon ha reagerat kan man tycka absolut, men vi som tycker det vet inte hur hon är i psyke och hur hon är i sin autism. har man träffat eller har nära med autism så vet man att det är väldigt olika hur diagnosen ter sig hos varje person.
Eftersom A inte har någon sköldkörtel och i perioder slarvat med medicineringen där så har han förmodligen dåligt minne, det är inget konstigt alls. sen tror jag han säger att han inte minns ibland för att slippa svara, men somliga saker minns han förmodligen inte. Tycker inte man kan säga att bvc blev lurade då hann höll sig i bakgrunden vid det besöket.

Fast det låter i mina öron som undanflykter eller dåliga ursäkter. De diagnoserna eller funktionshindren gör inte att man sadistiskt plågar ett spädbarn, inte tar ansvar för det eller står bredvid och tittar på när någon annan gör det.

Att BVC inte går vidare med så många blåmärken är oavsett vad han sa och gjorde under de besöken helt fel. De hade enl honom frågat om han höll för hårt så de har ju sett dem och reagerat på det men inte gjort ngt mer.
Citera
2017-05-20, 12:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

BVC ska ha i åtanke att det kan ha varit den ena eller den andra föräldern som orsakat blåmärkena, helt oavsett om båda föräldrarna höll sig framme vid besöket eller inte. Jag tycker att BVC har en del i skulden faktiskt. Speciellt märkligt är det som BVC ibland är så väldigt snabba på att anmäla utan egentlig orsak ("jag känner på mig att något är fel i familjen men jag kan inte sätta fingret på det"). Är det någon som vet om BVC är anmälda till IVO?
Citera
2017-05-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
BVC ska ha i åtanke att det kan ha varit den ena eller den andra föräldern som orsakat blåmärkena, helt oavsett om båda föräldrarna höll sig framme vid besöket eller inte. Jag tycker att BVC har en del i skulden faktiskt. Speciellt märkligt är det som BVC ibland är så väldigt snabba på att anmäla utan egentlig orsak ("jag känner på mig att något är fel i familjen men jag kan inte sätta fingret på det"). Är det någon som vet om BVC är anmälda till IVO?

Bvc har absolut gjort fel, men tycker inte man kan säga att föräldrarna lurat dom bara för dom svarade nej på frågan om dom höll för hårt, finns väll ingen som misshandlar sitt barn som avslöjar det på bvc.
Citera
2017-05-20, 12:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Bvc har absolut gjort fel, men tycker inte man kan säga att föräldrarna lurat dom bara för dom svarade nej på frågan om dom höll för hårt, finns väll ingen som misshandlar sitt barn som avslöjar det på bvc.

Exakt, BVC ska inte låta sig luras. De ska VETA att allt föräldrar säger där inte är sant. (I själva verket ljugs det MYCKET på BVC, men inte med så här allvarliga följder.)
Citera
2017-05-20, 12:32
Medlem
thedarkmatterss avatar
Varför görs inte stor sinnesundersökning när anhöriga sagt att de misstänkt att han har schizofreni???
Citera
2017-05-20, 12:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Varför görs inte stor sinnesundersökning när anhöriga sagt att de misstänkt att han har schizofreni???
Brukar ske efter förhandling men innan domen.

Edit: Vad jag läst hittills om fallet så kommer det säkert att ske.
Citera
2017-05-20, 13:12
Medlem
Citat:

Det borde de väl vara?
Citera
2017-05-20, 14:12
Medlem
Citat:
Njae, jag tycker att de gjorde rätt, faktiskt. Det är onödigt att skriva om så privata saker när de inte har någon direkt koppling till brottet. Brottet var ju inte ett sexualbrott. Det är respekt och gott omdöme, inte censur. Censur har med politiska frågor att göra. T.ex. är det censur när tidningar döljer att en brottsling har utländskt ursprung, eller att han är medlem i S (samtidigt som de konsekvent skriver ut när brottslingar är medlemmar i Sd).
Mm jag håller med dig, först tyckte jag också det var konstigt men sen tänkte jag efter och läste även en artikel skriven av chefredaktören för Kristanstadbladet igår och jag förstår och respekterar det nu.
Citera
2017-05-20, 14:33
Medlem
Sida 1518 i fup, nån som vet vilken film det är han sett? Utskrivaren har missat halva så det står bara "Stepson" och E reagerar starkt och undrar vad han sett på
Citera
2017-05-20, 14:47
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Brukar ske efter förhandling men innan domen.

Edit: Vad jag läst hittills om fallet så kommer det säkert att ske.

Aha! Korkat av mig.
Då får vi hoppas det. Är inte så inläst, läst halva FUP:en bara. Men snöat in på detta nu.

Känns som att alternativen är för EA att hon 1, har en IQ runt 80 och gjort sitt bästa. Eller 2, är oerhört skicklig på att ljuga, manipulera och få AL att se skyldig ut.

Och för AL, det enda som talar ordentligt till hans fördel är väl 1, att han verkar tagit hand om T utan problem. Möjligen är det till hans fördel om han är så korkad att han inte förstått att han varit för hårdhänt. Men det finns inget som riktigt talar för det tycker jag, även om man då får ge honom att smart verkar han inte. Han skyller väl inte på EA på samma sätt som hon på honom - det kan ju vara pga att han är skyldig, eller så är han oskyldig men inte så ond som EA. Inte så sannolikt kan man tycka...
Citera
2017-05-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Aha! Korkat av mig.
Då får vi hoppas det. Är inte så inläst, läst halva FUP:en bara. Men snöat in på detta nu.

Känns som att alternativen är för EA att hon 1, har en IQ runt 80 och gjort sitt bästa. Eller 2, är oerhört skicklig på att ljuga, manipulera och få AL att se skyldig ut.

.
Jag känner många som har en IQ runt 80 men som ändå klarar av att ta hand om barn, kanske kan vara svårt om man har under 70
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in