2017-05-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Båda barnen har samma mamma. Styvmamman fick del i den här händelsen kanska kort tid efter giftermålet. Även detta att barnen bodde huvudsakligen hos henne och pappan.

Att de hållt ihop trots detta är fantastiskt.
Ja, helt fantastiskt! Men undrar varför bröderna har olika efternamn....
Citera
2017-05-19, 21:35
Medlem
Massmedia med sin påverkandekraft verkar ha lyckats att rentvå bröderna för mord.
Tragiskt att massmedia har sådan kraft vilket vi sett tidigare. Oavsett om det gäller att förvrida människors huvuden i politiska syften etc.
Jag tror själv att polisen har rätt i fråga och tillräckligt på fötterna oavsett förhörsmetod. De har nog fått fram saker som endast förövarna vet om. Därav polisens slutsats.
Nu ska väl grabbarna i fråga få miljonbelopp i skadestånd.. Och bli rikshjältar att tycka synd om!
Citera
2017-05-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Om polisen flyttar barnen från en när de upplever att man som förälder är lite väl kritisk mot utredningen ber man inte om hjälp och ställer till med besvär. Det hade jag nog inte heller gjort.

Hade detta hänt i ett medelklassområde hade förloppet sett helt annorlunda ut, det är jag övertygad om.

Möjligt! Det var med andra ord inte bättre förr, folk funkar ju i regel likadant i vardagen man vistas i idag... inte mitt fel, jag visste inte, jag fick inte ditten eller datten. Alldeles säkert en klassfråga just med tanke att människor tenderar att ha hög tillit till system och funktioner snarare än att sätta sig upp mot vad som så uppenbart är fel. Det är en sorglig utveckling i sig!

Det som är än mer störande i min mening är att allt detta, oaktat vems ansvaret är möjliggjort för en mördare att gå fri. Där har polisen, familjen, och samhället svikit Kevin och hans familj!
Citera
2017-05-19, 21:37
Medlem
Eftersom SÅC:s metoder och teorier om bortträngda minnen bidrog till att så väl Thomas Quick som bröderna i Kevin-fallet dömdes vill jag påminna och informera om docenten i psykologi Nils Wiklund som redan under 1990-talet varnade för hans synsätt. Tyvärr lyssnade alldeles för få då, vilket möjliggjorde flera rättsskandaler.

Hannes Råstam var inte först utan fler, inte minst Wiklund, varnade oss för länge sedan. Nyligen påpekade Wiklund att det slående med SÅC inte var hur många rättsfall han varit en del av, utan att han i nästan samtliga fall hamnat helt fel.

Läs ett axplock av Wiklunds äldre artiklar återfinns här:
https://web.archive.org/web/20140614102335/http://www.rpkab.se/Quickfallet.htm
Citera
2017-05-19, 21:38
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxl
Möjligt! Det var med andra ord inte bättre förr, folk funkar ju i regel likadant i vardagen man vistas i idag... inte mitt fel, jag visste inte, jag fick inte ditten eller datten. Alldeles säkert en klassfråga just med tanke att människor tenderar att ha hög tillit till system och funktioner snarare än att sätta sig upp mot vad som så uppenbart är fel. Det är en sorglig utveckling i sig!

Det som är än mer störande i min mening är att allt detta, oaktat vems ansvaret är möjliggjort för en mördare att gå fri. Där har polisen, familjen, och samhället svikit Kevin och hans familj!

Jag håller inte med dig om att brödernas familj inte har gjort tillräckligt. Pappan har uttalat tvivel kring utredningen men blivit straffad för detta av polisen. Det är inte så konstigt att han för att helt enkelt rädda barnen tar ett steg tillbaka.

Koncentrera dig på de som verkligen har svikit istället. Dvs polis, åklagare och socialtjänst.
Citera
2017-05-19, 21:39
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är faktiskt en synpunkt. Har också tänkt på det. Men där har ju utvecklingen också gått framåt. Normala föräldrar har uppsikt över sina barn nära vatten idag.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Kanske en kombination av något slarviga anhöriga, att Kevin ska ha varit rädd för vatten och därför inte gått nära sjön (vanligtvis) samt att man på den tiden inte var lika noga som idag.

Förvisso går allt mot en mer skyddad tillvaro för barn men jag vill påpeka att cykelhjälmar och bilbarnstolar var inget man slarvade med ens under 90-talet och att lämna en 4-åring ensam utan uppsikt vid ett vattendrag är inte bara oansvarigt utan även högst klandervärt.

Någon som vet vem som hade ansvaret för Kevin vid den aktuella tidpunkten?

/Provokatör
Citera
2017-05-19, 21:41
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Ja, helt fantastiskt! Men undrar varför bröderna har olika efternamn....

Vet inte vad biologiska mamman heter i efternamn.

Kan inte hjälpa dig där.
Är det viktigt?
Citera
2017-05-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosehunter
Massmedia med sin påverkandekraft verkar ha lyckats att rentvå bröderna för mord.
Tragiskt att massmedia har sådan kraft vilket vi sett tidigare. Oavsett om det gäller att förvrida människors huvuden i politiska syften etc.
Jag tror själv att polisen har rätt i fråga och tillräckligt på fötterna oavsett förhörsmetod. De har nog fått fram saker som endast förövarna vet om. Därav polisens slutsats.
Nu ska väl grabbarna i fråga få miljonbelopp i skadestånd.. Och bli rikshjältar att tycka synd om!
Som sagt hade det funnits något sensationellt som binder bröderna till brottet så hade detta varit presenterat vid det här laget. Man gör sig bara löjlig när man bortser från de urusla förhörsmetoder och ledande frågor som använts i det här fallet. Det finns en anledning till att man aldrig var intresserad av en bevistalan.
Citera
2017-05-19, 21:43
Medlem
Ni som fortfarande tror och tjatar om att bröderna nog kunde ha släpat Kevin till lastpallen från den plats han dog ......Kolla del 3 av dokumentären cirka 24 min in. Dan Rööhs kriminaltekniker beskriver att Kevin inte kunde flyttats på det viset genom snårig terräng utan att få skador på benen etc.

https://www.svtplay.se/video/13668888/dokument-inifran-fallet-kevin/dokument-inifran-fallet-kevin-minnen?start=auto&tab=senaste
Citera
2017-05-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Vet inte vad biologiska mamman heter i efternamn.

Kan inte hjälpa dig där.
Är det viktigt?
Nej, jag är bara sjukligt nyfiken
Citera
2017-05-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Förvisso går allt mot en mer skyddad tillvaro för barn men jag vill påpeka att cykelhjälmar och bilbarnstolar var inget man slarvade med ens under 90-talet och att lämna en 4-åring ensam utan uppsikt vid ett vattendrag är inte bara oansvarigt utan även högst klandervärt.

Någon som vet vem som hade ansvaret för Kevin vid den aktuella tidpunkten?

/Provokatör
Nonchalanta föräldrar har funnits i alla tider. Jag tror inte att det har blivit nån större skillnad på senare år.
Citera
2017-05-19, 21:47
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Eftersom SÅC:s metoder och teorier om bortträngda minnen bidrog till att så väl Thomas Quick som bröderna i Kevin-fallet dömdes vill jag påminna och informera om docenten i psykologi Nils Wiklund som redan under 1990-talet varnade för hans synsätt. Tyvärr lyssnade alldeles för få då, vilket möjliggjorde flera rättsskandaler.

Hannes Råstam var inte först utan fler, inte minst Wiklund, varnade oss för länge sedan. Nyligen påpekade Wiklund att det slående med SÅC inte var hur många rättsfall han varit en del av, utan att han i nästan samtliga fall hamnat helt fel.

Läs ett axplock av Wiklunds äldre artiklar återfinns här:
https://web.archive.org/web/20140614102335/http://www.rpkab.se/Quickfallet.htm

Mycket intressant, tack för länken. Tyvärr sägs det ofta kring fallet TQ att "någon (forskare) kunde väl ha sagt ifrån, varför gjorde ingen det?". Men det var många som sa ifrån redan på 90-talet, flera av dem ganska högljudda. Det är talande att inte ens namnkunniga kritiker (som GW) med stort medieutrymme kunnat sätta stopp för en skenande polisutredning. Statens kraft är oerhört stark. Det gäller i fallet Kevin också. Och som anhörig till en anklagad eller till ett offer är man väldigt liten (jmf brödernas föräldrar med t.ex. föräldrarna Asplund).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in