2017-05-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Vad menar du med att det är chefsåklagaren som bestämmer om det blir bevistalan? Var har du fått det ifrån?

Hur lagen lyder för övrigt:
https://lagen.nu/1964:167#P38S1

Mitt fel. Är socialstyrelsen eller vårdnadshavaren som tar detta beslut och inte chefsåklagaren. Oavsett så är det inte Sandberg eller polisen som gör det.
Citera
2017-05-19, 10:19
Medlem
https://www.svtplay.se/video/13744256/svt-nyheter-extrasandningar/svt-nyheter-extrasandningar-presstraff-efter-fallet-kevin

Sändningen börjar om några minuter.
Citera
2017-05-19, 10:20
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Bröderna visste ju det mesta, efter det att snuten informerat dem i förhör.

Sedan säger förhörsledaren iskallt att barnen visste sånt bara en mördare kunde veta.

DET VAR JU DU DIN JÄVLA FITTA SOM BERÄTTADE OM SKADAN PÅ HALSEN OCH DIN SKÄGGAPA TILL KOLLEGA SOM SA VAR KEVIN LÅG.

Helvete vilken tur att förhören filmades...
Ovanstående inlägg är vad man betecknar som "på ren svenska". Tydligare kan det inge sägas och det är precis samma problematik som I Quickfallet. Snuten ger insiderinfo om hur det sannolikt gått till, den misstänkte återger och domstolarna fäller. Och alla skyller på alla när det blivit fel.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-05-19 kl. 10:31.
Citera
2017-05-19, 10:21
Medlem
Beatriceaurores avatar
Bara detta hur pojkarna betedde sig när de togs till platsen visar att de är oskyldiga, det behöver man varken psykologexamen eller professorstitel för att fatta.

Sjuåringens pigga klättrande på stenarna och glada min när han klänger i trädet visar att för honom finns ingenting traumatiskt kopplat till platsen.

Femåringen har absolut ingen aning om vad som förväntas av honom när han står på flytbryggan med dockan och pinnen. Han försöker hitta på olika alternativ för att få tant polisen nöjd. Han är undrande, och vill vara till lags, men inte ett spår hos honom av trauma eller obehag inför något minne av en hemsk händelse på platsen.
Och hans försök till "rekonstruktion av mordet" var ju åt helvete fel. Han chansar på att försiktigt putta ner dockan i vattnet med foten, och sen efter utfrågarens: "Vad gjorde du med pinnen då?" försöker han rädda dockan från drunkning genom att peta den tillbaka in mot bryggan.
Ingenting sådant kan ha hänt eftersom Kevin inte var blöt och inte hade vatten i lungorna. Han hade inte drunknat, men det visste ju inte femåringen som gjorde allt han kunde för att göra den snälla polistanten nöjd.
Jag vill kräkas när jag ser filmen.
Detta är justitiemord.
Citera
2017-05-19, 10:27
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Knappast
Han säger oxå:
– Rolf Sandberg tycker jag inte direkt har gjort ett lysande jobb... Till oss i familjen sa han att bröderna erkänt och berättat i detalj hur mordet gått till och hur de fraktat Kevin. Han ljög oss rakt upp i ansiktet, och det har kommit fram nu 19 år senare.

Ja, han säger att Rolf ljög om erkännandet...men säger ju även att bröderna visste saker.
Det visar att han fortfarande tror på delar av Rolfs version.
Citera
2017-05-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Förhören är urusla, ledande, bedrägliga och har absolut inget värde i något avseende mer än att visa att polisen i Arvika vid tidpunkten var inkompetent så frågan är vad är det som överhuvudtaget gör att bröderna anses vara mördare? Hela grejen faller ju platt och det finns inget annat heller som du påstår tidigare som knyter bröderna till brottet.

Att barnens mamma ringer in till polisen flera gånger och delar med sig av vad barnen har sagt. Vid ett tillfälle berättade hon att när de pratat om det hemma så sa Robin att "Det var Christian gjorde det".

Finns fler saker som sägs under hela undersökningen och det behövs inte ett erkännande för att någon ska anses skyldig till ett brott.
Citera
2017-05-19, 10:30
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbefurdo
https://www.svtplay.se/video/13744256/svt-nyheter-extrasandningar/svt-nyheter-extrasandningar-presstraff-efter-fallet-kevin

Sändningen börjar om några minuter.
vem är han som inleder?
Citera
2017-05-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Att barnens mamma ringer in till polisen flera gånger och delar med sig av vad barnen har sagt. Vid ett tillfälle berättade hon att när de pratat om det hemma så sa Robin att "Det var Christian gjorde det".

Finns fler saker som sägs under hela undersökningen och det behövs inte ett erkännande för att någon ska anses skyldig till ett brott.

Varför tas inte detta upp i dokumentären?

Om både sådant som talade för och emot bröderna hade tagits upp i dokumentären hade den varit mer professionell. Nu visas endast sådant så talar för bröderna, och som väcker sympatier hos folk - och mediedrevet är igång...
Citera
2017-05-19, 10:47
Medlem
Är det några som har reflekterat över, varför vi just nu får se denna "Arvika-soppa" utspela sig?
Var det journalister på NyaWermlandstidningen/ Vermlands folkblad som gjorde djup grävning och kom den magnifika rättsskandalen på spåren? Efter 18-19 år?
Citera
2017-05-19, 10:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn

Hon hörde av sig för att barnen var potentiella vittnen och att de ville vara med för att lösa ett hemskt mord. "Det var Christian som gjorde det". Har du en källa till att Robin vid ett tillfälle sa detta till mamman? Känner du till uttrycket "göra en höna av en fjäder"? Du gör en hel hönsfarm av ett fjäderdun samtidigt som du bortser från allt (de urusla värdelösa förhören, bevis etc) inte på något vis knyter bröderna till brottet. En lite udda minoritet är ni som till varje pris vill anklaga två småglin för något de förmodligen inte ens varit i närheten av.
Citera
2017-05-19, 10:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Den äldre är dömd för våldtäkt mot barn.

Jag har inte satt mig in i denna våldtäktsdom, men jag kan säga att det är ett under att pojkarna verkar vara så stabila, sympatiska och vettiga (ser just nu presskonferensen) trots allt de varit med om.

Naturligt hade varit att de varit värsta värstingarna idag med droger, brottslighet, alkoholism, slagsmål och gud vet vad. Men så tycks det inte vara, antagligen på grund av övriga familjens stöd och sammanhållning.
Det var så befriande att till exempel se styvmamman Evas stora lyckliga leende när hon svarade "Det känns görgott !"
All lycka önskar jag dem.
Citera
2017-05-19, 11:02
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Bara detta hur pojkarna betedde sig när de togs till platsen visar att de är oskyldiga, det behöver man varken psykologexamen eller professorstitel för att fatta.

Sjuåringens pigga klättrande på stenarna och glada min när han klänger i trädet visar att för honom finns ingenting traumatiskt kopplat till platsen.

Femåringen har absolut ingen aning om vad som förväntas av honom när han står på flytbryggan med dockan och pinnen. Han försöker hitta på olika alternativ för att få tant polisen nöjd. Han är undrande, och vill vara till lags, men inte ett spår hos honom av trauma eller obehag inför något minne av en hemsk händelse på platsen.
Och hans försök till "rekonstruktion av mordet" var ju åt helvete fel. Han chansar på att försiktigt putta ner dockan i vattnet med foten, och sen efter utfrågarens: "Vad gjorde du med pinnen då?" försöker han rädda dockan från drunkning genom att peta den tillbaka in mot bryggan.
Ingenting sådant kan ha hänt eftersom Kevin inte var blöt och inte hade vatten i lungorna. Han hade inte drunknat, men det visste ju inte femåringen som gjorde allt han kunde för att göra den snälla polistanten nöjd.
Jag vill kräkas när jag ser filmen.
Detta är justitiemord.
Håller med Dig om detta. Väl formulerat.

Det är tur att såpass mycket filmades. Men skandal att pojkarnas s.k. "erkännande" inte finns på film....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in