Citat:
Ursprungligen postat av
justina
Du har rätt i att GM är den enda som bär skuld till hennes död.
Men i övrigt skulle ju myndighetsåldern vara 13, enligt dig, eftersom du menar att det ändå inte går att hjälpa tonåringar som hamnat fel.
Nu råkar jag tvärtemot vad du antyder ha erfarenhet av tonåringar, och jag kan informera dig att många gånger är hjälp från vuxenvärlden exakt vad de längtar efter och önskar. Det kan ta tid innan de vågar ta emot hjälpen men de vill ha den.
Det är så typiskt svenskt att abdikera från föräldraansvar så fort det blir jobbigt, med ursäkten "ingen kan ändå styra över en tonåring"!
Nu får du banne mig skärpa dig, du drar slutsatser som är helt uppåt väggarna
Var har jag skrivit att det inte går att hjälpa tonåringar som har hamnat fel?
Det jag skrev var att tonåringar är svåra att styra, dom har hemligheter och dom har en frigörelseprocess osv.
Jag skriver om Tova som i mångt och mycket framstår som en bra tjej och skötsam tjej som sköter skolan, simmar och tävlar och leder simklasser... men hon har troligen haft lite hemligheter som handlar om hur hennes förhållande med Billy har varit.
I mars fick föräldrarna reda på hur det såg ut på grund av misshandeln som då blev synlig.
Troligen har Tova inte velat berätta något för hon var kanske så förälskad och det är en skam att erkänna att den man älskar misshandlar och kränker en.
När föräldrarna fick veta tog förhållandet slut och Tova fick börja leva en vanligt tonårsliv utan en svartsjuk och kontrollerande pojkvän som skadade henne.
Frågar igen... Vad gjorde hon där hos Billy den kvällen?
Alla tonåringar har hemligheter, det handlar bara om vilken typ av hemligheter, dom som är farliga för dom eller dom som hör till frigörelseprocessen. Tyvärr hade Tova hemligheter som inte var bra för henne, men en ung tjej är ofta väldigt naiv tyvärr. Det blev hennes död.
Nej jag tror inte du har erfarenhet av trasslande tonåringar.
Jag har barn och barnbarn och flera styvbarn där tyvärr några hamnade riktigt snett innan jag kom in i deras liv och det var jag som fick ta tag i det och räta upp det.
Jag har tillbringat otaliga timmar på BUP med styvbarnen, satt en av dom på LVU då inget annat hjälpte för hen missbrukade och jag kunde inte sitta på hen 24 timmar på dygnet.
Det enda som kunde rädda livet på hen var LVU och i dag är hen drogfri sen flera år.
Dra inte slutsatser som "abdikera från föräldraansvar så fort det blir jobbigt" för du har inte en jävla aning om vad "jobbigt" betyder!!!