2017-05-18, 20:47
Medlem
Oavsett kön på barnet om dem gjort ner sig rejält så är det väl en dusch man använder och inte en våtservett. Det faller sig helt naturligt kan man tycka.
Citera
2017-05-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunar56
Oavsett kön på barnet om dem gjort ner sig rejält så är det väl en dusch man använder och inte en våtservett. Det faller sig helt naturligt kan man tycka.

Men alltså...? Har du själv barn? Små bebisar kan bajsa otaliga ggr på ett dygn. Gärna precis efter de fått en ren blöja. Det är inte många som klampar in i duschen med babyn vareviga gång. För att inte tala om att så små barn inte bör duscha/bada så ofta.

Man tvättar och torkar så gott det går. I alla veck och under förhudar. Bebisar har ofta nästintill flytande bajs som definitivt kan hamna innanför blygdläppar. Dock är det så (men nu har jag inga flickor så min erfarenhet är begränsad) att så små barn inte ens utvecklat några inre blydgläppar att tala om, så det som det är fråga om är helt enkelt de yttre.
Citera
2017-05-18, 22:01
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Men alltså...? Har du själv barn? Små bebisar kan bajsa otaliga ggr på ett dygn. Gärna precis efter de fått en ren blöja. Det är inte många som klampar in i duschen med babyn vareviga gång. För att inte tala om att så små barn inte bör duscha/bada så ofta.

Man tvättar och torkar så gott det går. I alla veck och under förhudar. Bebisar har ofta nästintill flytande bajs som definitivt kan hamna innanför blygdläppar. Dock är det så (men nu har jag inga flickor så min erfarenhet är begränsad) att så små barn inte ens utvecklat några inre blydgläppar att tala om, så det som det är fråga om är helt enkelt de yttre.

Hade småbarn innan våtservetten.
Då torkade man bort det värsta sedan hade babyns huvud i armbågsvecket och kroppen längs underarmen. handen om låret och spolade under kran. När de blev större så satte man dem på handfatskanten och höll dem om ryggen.
Bada första tiden gjordes i diskhon med ett rent badlakan i så de inte skulle bli kalla av diskbänken.
Visst är våtservetter bra att ha. Men att byta ut det mot vanligt vatten har jag aldrig förstått.
Ha in ett spädbarn i duschen låter krångligt.
Citera
2017-05-18, 22:42
Medlem
Och jag har aldrig förstått mig på det där med att klä av och spola under kranen. Jättebökigt och blött och halt med en sprattlig baby. Men alla gör på olika sätt.
Därmed inte sagt att jag alltid använt våtservetter heller, utan oftast tvättlappar med vatten eller ibland lite mild tvål eller olja.

Men nu blev det lite off topic.

Jag har lite svårt att ta till mig tanken på att A skulle förgripit sig på flickan. Sexuellt alltså. Eller så vill jag helt enkelt inte tänka tanken för det är så over the top vidrigt.

Jag tänker mig att såret i underlivet kanske kan vara en...kombination av att det blivit lite sårigt av dåligt borttorkat bajs och sen har E (eller för all del A med nån oklippt eller trasig nagel) råkat riva henne. Med huden skör efter frätande bajs blir det lätt ett sår som kan ha blött...
Citera
2017-05-18, 22:53
Medlem
thedarkmatterss avatar
Jag förstår inte vad ni pratar om för sår nu - när hade hon ett sådant? Är det EA som sagt det eller?
(Förlåt, orkar inte läsa 300 sidor :/ )

Enligt obduktionsprotokollet har hon inga skador öht i underlivet.
(Även tungbenet är helt enligt rättsläkaren f ö.)
Citera
2017-05-18, 23:18
Medlem
Vi pratar om den lilla mängd blod som fanns i blöjan vid ett tillfälle (står i FUP) och det faktum att EA i förhör nu under rättegång säger att flickan har haft ett "sår" 1-2 cm långt på insidan av blygdläppen i samband med att det var blod i blöjan.
Citera
2017-05-18, 23:29
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Vi pratar om den lilla mängd blod som fanns i blöjan vid ett tillfälle (står i FUP) och det faktum att EA i förhör nu under rättegång säger att flickan har haft ett "sår" 1-2 cm långt på insidan av blygdläppen i samband med att det var blod i blöjan.

Tack! Har inte följt rättegången. Men hon säger samma sak som det stod i FUP eller?
Om hon "lagt till" mer skador efter hand låter det ju som att hon vill riktigt få med varenda detalj som kan vara till AL:s nackdel, på något vis... Hon pratade ju inte om detta innan barnet dog, utan endast att hon sett blåmärken, samt att det knäckte i ryggen på H.
Citera
2017-05-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Då torkade man bort det värsta sedan hade babyns huvud i armbågsvecket och kroppen längs underarmen. handen om låret och spolade under kran. När de blev större så satte man dem på handfatskanten och höll dem om ryggen.
Bada första tiden gjordes i diskhon med ett rent badlakan i så de inte skulle bli kalla av diskbänken.
Visst är våtservetter bra att ha. Men att byta ut det mot vanligt vatten har jag aldrig förstått.
Tack och precis
Citera
2017-05-19, 00:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunar56

Fast det finns väl andra tvättlappar än våtservetter? " de som man blöter"
Nu kanske dem torkade med torr lapp, så då måste det varit hårt för huden och hon kan ha fått sår?
De här föräldrarna är inte helt normala människor, så vem vet hur de tvättat eller kanske inte alls tvättat?
Citera
2017-05-19, 00:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu kanske dem torkade med torr lapp, så då måste det varit hårt för huden och hon kan ha fått sår?
De här föräldrarna är inte helt normala människor, så vem vet hur de tvättat eller kanske inte alls tvättat?

Ja, det är tyvärr inte helt otroligt ifall hon fick ligga länge med nedbajsad blöja.
Citera
2017-05-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW

Enklast är att ha skötbädden i badrummet, spola upp lite varmvatten i handfatet och lägga i två stycken torra tvättlappar och sen tvätta barnet med dem. Det är också betydligt billigate än kemikalielappar. Att de inte gjorde så måste handla om okunskap och visst kan flickans underliv farit illa av det, särskilt som E tydligen ville byta blöja så fort den var våt.
Citera
2017-05-19, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Finns stora kvadratiska tvättlappar att köpa, men de måste som sagt blötas för att inte vara styva, det går i princip inte torka bajs utan att blöta dem för papperet är så stelt. Men dessa tvättlappar har rätt vassa kanter när de är torra, så det kan ha skurit babyn om de använt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in