2017-05-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det är något som inte stämmer...

•Om bröderna inte medverkade i Kevins död så tror jag att de kan vara vittnen.

Varför tror du det, trots att pojkarna vid de tillfällen då de väl pekade ut en plats, trots upprepade förhör, hela tiden pekade ut fel plats? De pekade ut fel slags tillvägagångssätt och fel förövare (God Jul, två gubbar, kniv, mjölkpaket, drunkning, etc.)

Citat:
• Vad sägs mer i de inledande förhören med föräldrarna och bröderna?

Inget av relevans ens enligt Sandbergs redogörelse i Kevin-rapporten.

Citat:
• Ang alibit verkar det inte vara vattentätt. Såklart sa mamman från början att hon hade koll på barnen eftersom hon inte ville att hennes egen som skulle misstänkas. Motsägs alibit av andra uppgifter?

Polisen höll 13 förhör för att kontrollera alibit, men det motsades inte av något annat än Sandbergs tolkning av att barnen själva sagt i vissa förhör att de varit vid sjön.

Citat:
• Vad säger styvmamman om de sista förhören som hon var med på?

Vad tänker du specifikt på utöver vad som framkom igår? Vilken relevans skulle vad hon sade då ha för skuldfrågan?

Citat:
• Pappan säger redan innan han läggs in på psyket att han tror att barnen kan vara inblandade. Varför säger han så?

Nej, det sade han inte. Det är en formulering av Rolf Sandberg där pappan svarat "Ja" på frågan om pojkarna "kan ha varit inblandade eller kan ha sett något". Frågan ställdes i samband med att pappan första gång tog med pojkarna till polisen eftersom Christian uppgav att han sett några äldre pojkar prata med Kevin. Vi vet inte om svaret härrör från ett standardformulär eller hur frågan eljest ställdes, men det uppenbara är att pappan svarade jakande på den senare delen, om pojkarna kan ha sett något. Inte ens Sandberg trodde vid det tillfället att pojkarna var mer än potentiella vittnen.

Citat:
• Vem skulle en tredje person kunnat vara?

Vilken tredje person? Ingen har talat om en tredje person utöver Sandberg då han inte kunde förklara hur pojkarna skulle kunna flytta Kevins kropp på egen hand. Superpolisen lät dock bli att fortsätta utreda vem denna "tredje person" var, vilket i sig är mycket anmärkningsvärt.
Citera
2017-05-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Är du på riktigt såhär korkad människa?

Det spelar ingen roll om vi bara såg en tiondel, begriper du inte det? Den tiondelen vi såg är INTE acceptabel. Det är ett övergrepp mot barn utfört av myndighetspersoner som vi i regel blir tillsagda att anförtro oss till, lita på.

Förövrigt. Till er som fortsätter tjafsa om den påstådda "våldtäkten" (försök till våldtäkt). Efter att ha läst domen kan jag konstatera att jag också blev våldtagen som 14-åring. Inte bara en gång utan två. Om lagen då varit som den är idag. Släpp det nu!

Yes. Sedan såg vi ju de facto det i förhören som tomtarna baserar pojkarnas erkännande på.
Citera
2017-05-18, 12:11
Medlem
TheFortresss avatar
Det man bör komma ihåg är att det inte finns någon, vare sig teknisk eller annan sådan, bevisning som binder bröderna till mordet.

Utredningen, det som hittills har framkommit och som gemene man har kunnat ta del av, ger vid handen att det inte finns något som helst belägg för att få bröderna dömda för det eventuella dådet. Således bör man hålla isär de känslomässiga parametrarna från vad som konkret finns att tillgå.

Alltså gäller följande - en person är oskyldig tills motsatsen bevisas.

Vila i frid, Kevin.
Citera
2017-05-18, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du om någon är en tomte, du nämner den juridiska termen av ett alibi. Alibi är dock inte ett ord som endast är förknippat med den juridiska termen av ett alibi, att du har bristande språkkunskaper är ditt problem och inte mitt.

Mina språkliga kunskaper är tillräckliga för att känna till olämpligheten att svänga sig med juridiska begrepp i icke-juridisk mening när man diskuterar juridiska processer.

Det finns inget alibi som du påstod din tomte.
Citera
2017-05-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mina språkliga kunskaper är tillräckliga för att känna till olämpligheten att svänga sig med juridiska begrepp i icke-juridisk mening när man diskuterar juridiska processer.

Det finns inget alibi som du påstod din tomte.

Jag skrev aldrig om något juridiskt alibi, du läser uppenbarligen vad du vill läsa. Antar att resterande delar svider för mycket så du hänger upp dig vid din idiotiska tolkning.
Citera
2017-05-18, 12:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Jag skrev aldrig om något juridiskt alibi, du läser uppenbarligen vad du vill läsa. Antar att resterande delar svider för mycket så du hänger upp dig vid din idiotiska tolkning.

Jag förstår att du inte begriper att fadern, tvärtemot vad du skrev, inte har alibi. Du skrev att han har alibi. Jag hänger inte upp mig på något. Jag poängterade bara att du kommer med påståenden som inte stämmer.

Han kanske få alibi om det blir aktuellt, men det är något helt annat.
Citera
2017-05-18, 12:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag påpekar kort och gott att du är en tomte som pratar om alibi, när något sådant inte finns.

Det är klart att det finns ett alibi. Vet du inte vad ett alibi är ens?
Sedan kan man naturligtvis göra olika bedömningar av styrkan, men att det finns borde vara svårt att förneka...
Citera
2017-05-18, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är klart att det finns ett alibi. Vet du inte vad ett alibi är ens?

Ja, ett alibi är när någon under ed redogör för något sammanhängande och otvetydigt som visar att den tilltalade inte kunnat befinna sig på brottsplatsen vid den aktuella tidpunkten.

Citat:
Sedan kan man naturligtvis göra olika bedömningar av styrkan, men att det finns borde vara svårt att förneka...

Det finns inte eftersom det inte prövats enligt mitt första svar. Det är än så länge bara påståenden. Till och med DJ hade den goda smaken i dokumentären del 3 att använda »det verkar som det finns ett alibi« (angående 10-åringens påståenden).
Citera
2017-05-18, 12:26
Medlem
På tal om bortträngda minnen:

Intressant att båda snutarna som plågade barnen blev närmast chockade över att se sina förhör... Kärringen mindes inte ens...

Vilket jävla patrask.

Nu lämnar jag tråden. Den hålls igång enbart av dårar och troll - och rättskaffens människor som inte kan låta bli att svara psykfallen.

Den nya, förhoppningsvis riktiga Kevin-utredning borde få en ny tråd.
Citera
2017-05-18, 12:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, ett alibi är när någon under ed redogör för något sammanhängande och otvetydigt som visar att den tilltalade inte kunnat befinna sig på brottsplatsen vid den aktuella tidpunkten.

OK då vet jag nivån på ditt resonemang.
Vågar jag be om en kopia av din ordbok så jag får lära mig lite nya spännande innebörder av gamla ord?!
Eller blandar du ihop en diskussion på fb med en domstolsförhandling?
Citera
2017-05-18, 12:28
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Det finns inte eftersom det inte prövats enligt mitt första svar. Det är än så länge bara påståenden. Till och med DJ hade den goda smaken i dokumentären del 3 att använda »det verkar som det finns ett alibi« (angående 10-åringens påståenden).
Sedan när begär polisen att vittnen ska gå ed under ett polisförhör? Och vad tror du en ed hade spelat för roll för en 10-åring? Skulle han svurit på sin scoutheder?
Citera
2017-05-18, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
OK då vet jag nivån på ditt resonemang.
Vågar jag be om en kopia av din ordbok så jag får lära mig lite nya spännande innebörder av gamla ord?!
Eller blandar du ihop en diskussion på fb med en domstolsförhandling?

Nivån är att pröva målet på nytt och inte via en § 31-utredning. Tydligen tror vissa att de i denna tråd bestämmer vad som finns eller inte finns.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Sedan när begär polisen att vittnen ska gå ed under ett polisförhör? Och vad tror du en ed hade spelat för roll för en 10-åring? Skulle han svurit på sin scoutheder?

10-åringen är inte 10 år längre. Ett alibi prövas och det är något helt annat än att säga till en journalist att det förhåller sig på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in