2017-05-18, 11:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eller så svarar du på en direkt fråga angående de inlägg du själv skriver.

Kanske denna:
På vilket sätt menar du att jag har "trixat med samtalslistor och körsträckor" vilet du påstod för ett par dagar sedan? (15:e påminnelsen till dig)
Var det bara något du trodde dig kunna påstå utan täckning och som
skulle glömmas bort?
Jag tror alltså att de där komplicerade samtalslistorna och körtiderna bara syftar till att avleda uppmärksamheten från betydligt mer intressanta saker. Kolla här t.ex.:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 11:47.
Citera
2017-05-18, 11:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Han har absolut ingen Arvidsjaurdialekt. Snarare någon blandning mellan Stockholmska och typ Luleåmål. Men det är verkligen speciellt för Arvidsjaur att skriva jag istället för mig som det skulle ha varit där. Det borde de verkligen ta fasta på. Bara söka bland Arvidsjaurs få hobbyknarkare.
OK, jag böjer mig för din dialekt-expertis!
Luktar nästan lite pojk-streck ändå.

Frågan är varför åklagaren tar upp de "17%"? Jag fick uppfattningen innan förhandlingen att han inte såg någon grund i de uppgifterna om Nils?
Citera
2017-05-18, 11:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
På lappen står det "Vittne får 1000000", "Vittne juger för miljon" och "jag svär på gud".

Vi vet ju från gamla FUP vem som svär vid gud när han är onykter...

Visst. Men vi kan väl anta att den som skrivit lappen också kan ha läst FUP så han eller hon också vet hur Nils, Bertil m.fl. uttrycker sig?
Citera
2017-05-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
På lappen står det "Vittne får 1000000", "Vittne juger för miljon" och "jag svär på gud".

Vi vet ju från gamla FUP vem som svär vid gud när han är onykter...

Snyggt! Skulle också vilja hävda att det är rätt ovanligt för etniska svenskar att använda sig av det uttrycket på det sättet. Tycker att mer och mer pekar på en riktigt svettig och desperat Bertil.
Gäller bara att få reda på vilken legoknekt han använde sig av i ladugården.
Tycker inte att döm av det Nils visat upp att han är kapabel till att mosa en oskyldig gammal mans skalle.
Skitstövel, psykopat och mytoman? Ja Mördare? Absolut nej.
Citera
2017-05-18, 11:55
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Snyggt! Skulle också vilja hävda att det är rätt ovanligt för etniska svenskar att använda sig av det uttrycket på det sättet. Tycker att mer och mer pekar på en riktigt svettig och desperat Bertil.
Gäller bara att få reda på vilken legoknekt han använde sig av i ladugården.
Tycker inte att döm av det Nils visat upp att han är kapabel till att mosa en oskyldig gammal mans skalle.
Skitstövel, psykopat och mytoman? Ja Mördare? Absolut nej.

Jag körde genom bilderna på nya FUP för var rädd det skulle dyka upp nån ocensurerad bild på den dödes mosade skalle. Eftersom det visades upp på rättegången. Är dom censurerade?
Citera
2017-05-18, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag körde genom bilderna på nya FUP för var rädd det skulle dyka upp nån ocensurerad bild på den dödes mosade skalle. Eftersom det visades upp på rättegången. Är dom censurerade?

Jag hittade ingen bild på något offer i FUPen. Kollade dock inte jättenoga.
Citera
2017-05-18, 11:58
Medlem
Browndawgs avatar
Nils upprepar att han tycker Kaj Linna är felaktigt dömd men inte oskyldigt dömd.

Skulle vela haft lite mer förklaring till det av Nils men advokaten kanske fixar det.

Sen försökte han möta Linnas blick men Linna fortsatte stirra åt annat håll.
Citera
2017-05-18, 12:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nils upprepar att han tycker Kaj Linna är felaktigt dömd men inte oskyldigt dömd.

Skulle vela haft lite mer förklaring till det av Nils men advokaten kanske fixar det.

Sen försökte han möta Linnas blick men Linna fortsatte stirra åt annat håll.
Ja, lite märkligt att den frågan tas upp. Vem bryr sig om hur "Nils" ser på skuldfrågan? Han är ju knappast att betrakta som opartisk här. Det blir lite som i de gamla häxprocesserna:

Åklagaren frågar hur Nils ser på skuldfrågan.
- Jag tycker att Kaj är felaktigt dömd - inte oskyldigt dömd, säger Nils.

Kaj Linna möter inte Nils blick.
- Det här är ingen slump. Utan Kaj är rätt gärningsman.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 12:10.
Citera
2017-05-18, 12:13
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Någon i trakterna kring Arvidsjaur har skrivit lappen. Man använder jag på det sättet där som i "skyldig jag". Dock inte Nils då han talar stockholmska.

Att säga "jag" där de flesta andra säger "mig" är inget specifikt för just Arvidsjaur - det är vanligt i på många andra håll i Norr- och Västerbottens inland.
Citera
2017-05-18, 12:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Någon i trakterna kring Arvidsjaur har skrivit lappen. Man använder jag på det sättet där som i "skyldig jag". Dock inte Nils då han talar stockholmska.
Den som har skrivit lappen kan vara någon av de i kretsen som menar att Linna är skyldig, dvs. "Nils", åklagarna, och "försvarsadvokaten" som uttalade sig i artikeln här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/forsvarsadvokaten-kaj-linna-ar-skyldig
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 12:33.
Citera
2017-05-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Att säga "jag" där de flesta andra säger "mig" är inget specifikt för just Arvidsjaur - det är vanligt i på många andra håll i Norr- och Västerbottens inland.

Abolut inte norr om Arvidsjaur. Arjeplog, Arvidsjaur, Malå, Norsjö o.s.v.
Det området kan jag sträcka mig till.
Citera
2017-05-18, 12:28
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Abolut inte norr om Arvidsjaur. Arjeplog, Arvidsjaur, Malå, Norsjö o.s.v.
Det området kan jag sträcka mig till.

Helt enig, men även längre söderut i västerbottens inland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in