2017-05-18, 11:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom visar bild på den där gluggen nu. Blir alltid lite olustig när jag ser den. Hur fasen kan man ha sett två ben sticka ut där bland allt annat trä som sticker ut i mörkret.

I övrigt så känns ju huvudvittnets vittnesmål ganska spontant. Hittills.
Det var inte helt mörkt kl. 19:40 den 14/4 i Kalamark. Sommartid + Norrland.

Vad jag menade med Nils vittnesmål är att han diskuterat och förberett sig för det under lång tid.
Citera
2017-05-18, 11:29
Medlem
Draifoss avatar
.....och sedan pratar man alltså om "Linnas berättelser" från bastun på 90-talet, som å andra sidan inte har något alls med rånmordet i Kalamark att göra.
Åklagaren uppehåller sig vid att Nils tidigare har sagt att Kaj Linnas brottsplaner lät så spektakulära och orealistiska. Planerna ska ha inkluderat en stöt med hjälp av en varmluftsballong, fångstnät och en truck bland annat.

Det verkar vara just sammanblandningen av Linnas skämtande i bastun, och "Nils" kunskaper om rånmordet i Kalamark, som har skapat förvirringen de senaste tretton åren.

Jämför med det som togs upp alldeles nyss, om de verkliga omständigheterna kring brottet;
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 11:31.
Citera
2017-05-18, 11:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja och så visar dom den där lappen igen som åklagaren fått. Den var ju uppe på skärmarna redan igår...

17% från ingenstans, och skrivet med 3 promilles handstil.
Den som skickat den måste ju ha hört Nils "skämt" (?) om 17% någonstans. Någon nämnde Facebook; kan någon ha sett det där? Syftet är oklart oavsett.

Jag är mer störd över hans tfn-samtal med den kvinnliga bekanta där han säger att hans ekonomi kommer att förbättras om "Kaj kommer ut".
Citera
2017-05-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ja och så visar dom den där lappen igen som åklagaren fått. Den var ju uppe på skärmarna redan igår...

Någon i trakterna kring Arvidsjaur har skrivit lappen. Man använder jag på det sättet där som i "skyldig jag". Dock inte Nils då han talar stockholmska.
Citera
2017-05-18, 11:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
.....och sedan pratar man alltså om "Linnas berättelser" från bastun på 90-talet som å andra sidan inte har något alls med rånmordet i Kalamark att göra.
Åklagaren uppehåller sig vid att Nils tidigare har sagt att Kaj Linnas brottsplaner lät så spektakulära och orealistiska. Planerna ska ha inkluderat en stöt med hjälp av en varmluftsballong, fångstnät och en truck bland annat.

Det verkar vara just sammanblandningen av Linnas skämtande i bastun, och "Nils" kunskaper om rånmordet i Kalamark, som har skapat förvirringen de senaste tretton åren.

Jämför med det som togs upp alldeles nyss, om de verkliga omständigheterna kring brottet;
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Menar du att Nils har blandat ihop det hela och av misstag satt dit Linna?
Vem är det som blandat ihop vad?
Citera
2017-05-18, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar du att Nils har blandat ihop det hela och av misstag satt dit Linna?
Vem är det som blandat ihop vad?
Trolla på du 'farbror_barbro'. Det börjar klarna här.
Citera
2017-05-18, 11:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Någon i trakterna kring Arvidsjaur har skrivit lappen. Man använder jag på det sättet där som i "skyldig jag". Dock inte Nils då han talar stockholmska.
Nej, inte är det Nils gärna. Kan inte så något rinligt skäl för honom att skrive den lappen.
Men nog pratar han dialekt alltid, det framgår av intervjuer och förhör.
Linna har däremot ingen lokal dialekt.
Citera
2017-05-18, 11:35
Medlem
Citat:
Jag tror de flesta ställer upp på det, även om misstänkta GM och andra vittnen kanske har synpunkter på videoinspelning.

Kan du ge ett konkret exempel på hur dina punkter hade förändrat läget för Kaj Linna?
Han dömdes 2004 och då var rimligen bevisningen så färsk den kunde vara.

Exempelvis om telefonlistorna direkt hade gått till domstolen för registrering, diarieföring och lagring hade det inte varit någon diskussion i efterhand om saxade telefonlistor. Försvaret garanteras givetvis tillgång till bevismaterialet via domstolen, och hade då haft möjlighet att kontrollera eventuella felaktigheter.

Jag menar att polismyndigheten/åklagare idag nyttjar svagheter i rättssystemet - exempelvis sekretess, brist på insyn etc - på ett sådant sätt att det leder till en kraftig obalans där en potentiellt oskyldig har få sätt att värja sig.

Vi har sett prov på det i tidigare rättsfall, där Quick-, Kevin- och nu senast Linnafallet bara är toppen på isberget.
Citera
2017-05-18, 11:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Trolla på du 'farbror_barbro'. Det börjar klarna här.
Eller så svarar du på en direkt fråga angående de inlägg du själv skriver.

Kanske denna:
På vilket sätt menar du att jag har "trixat med samtalslistor och körsträckor" vilet du påstod för ett par dagar sedan? (15:e påminnelsen till dig)
Var det bara något du trodde dig kunna påstå utan täckning och som
skulle glömmas bort?
Citera
2017-05-18, 11:38
Medlem
Citat:
Nej, inte är det Nils gärna. Kan inte så något rinligt skäl för honom att skrive den lappen.
Men nog pratar han dialekt alltid, det framgår av intervjuer och förhör.
Linna har däremot ingen lokal dialekt.

Han har absolut ingen Arvidsjaurdialekt. Snarare någon blandning mellan Stockholmska och typ Luleåmål. Men det är verkligen speciellt för Arvidsjaur att skriva jag istället för mig som det skulle ha varit där. Det borde de verkligen ta fasta på. Bara söka bland Arvidsjaurs få hobbyknarkare.
Citera
2017-05-18, 11:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Exempelvis om telefonlistorna direkt hade gått till domstolen för registrering, diarieföring och lagring hade det inte varit någon diskussion i efterhand om saxade telefonlistor. Försvaret garanteras givetvis tillgång till bevismaterialet via domstolen, och hade då haft möjlighet att kontrollera eventuella felaktigheter.

Jag menar att polismyndigheten/åklagare idag nyttjar svagheter i rättssystemet - exempelvis sekretess, brist på insyn etc - på ett sådant sätt att det leder till en kraftig obalans där en potentiellt oskyldig har få sätt att värja sig.

Vi har sett prov på det i tidigare rättsfall, där Quick-, Kevin- och nu senast Linnafallet bara är toppen på isberget.
Men på vilket sätt är det en diskussion om saxade tfn-listor?
Draifos yrar om det, men han ha ju inte läst dem själv så det utgör knappast diskussion.

Berätta vad du ser som problem med tfn-listorna.

F.ö. skulle din ide rimligen innebära att operatörerna skulle behöva lagra mast-data m.m. för annars är möjligheten att i efterhand kolla upp oklarheter liten IMO.
Citera
2017-05-18, 11:42
Medlem
Citat:

På lappen står det "Vittne får 1000000", "Vittne juger för miljon" och "jag svär på gud".

Vi vet ju från gamla FUP vem som svär vid gud när han är onykter...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in