2017-05-18, 10:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu läste du väl fel ändå?
Uttaget skedde vid 19-tiden och Nils säger att pappan gjorde det efter att han och Linna skilts från pappan.

Åklagarens poäng är att det sedan fanns flera timmar för Nils och Linna att åka till Kalamark innan Nils träffar sin pappa igen (22-22:30?). Detta tidsfönster bestrider ingen. Linna kan inte styrka att han var hemma så tidigt att resan inte gick att genomföra. Tvärtom har han ingen tfn-trafik eller sedvanlig (för Linna dvs) modemuppkoppling kvällen den 13/4.

Ja okej. Jag tolkade svaret som så att uttaget var efter hela avvärjningsresan. Kanske läst för mycket inatt/idag. Ser snart i kors.
Citera
2017-05-18, 10:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror de flesta ställer upp på det, även om misstänkta GM och andra vittnen kanske har synpunkter på videoinspelning.

Kan du ge ett konkret exempel på hur dina punkter hade förändrat läget för Kaj Linna?
Han dömdes 2004 och då var rimligen bevisningen så färsk den kunde vara.
Naturligtvis hade det inte kunnat spåra ur så här om åklagarna hade kunnat riskera att ställas till svars personligen. Problemet är ju just att det aldrig finns någon ansvarig när sådana här skandaler uppdagas.
Citera
2017-05-18, 10:42
Medlem
Det jag tror är allra mest besvärande för Linna är det faktum att han just dessa två kritiska kvällar råkar (?) ha telefonen avslagen eller påslagen utan att skicka någon trafik.
Man har ju såklart rätt att ha telen avslagen utan att anklagas/fällas för mord men vad jag fattar så hörde det inte till vanligheterna för Linna.

Det är också det enda jag ser som nånting svårförklarat.
Citera
2017-05-18, 10:48
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så uppfattar jag det. Att göra en pudel skulle ha tydliggjort rättsrötan här, dvs, att det egentligen aldrig har funnits någon bevisning mot Linna.

Nu kan man i stället säga att "bevisningen inte riktigt räckte till fällande dom". Ett cyniskt spel alltså, där inblandade jurister nu försöker rädda ansiktet. Och det sker dessutom på Linnas bekostnad.

Kanske så att Göransson har ny karriär på gång, eller pension kanske? I vilket fall som helst så klarar sig Mikael Lundqvist (förra åkl) med "hedern" i behåll och Göransson får säkert en present som tack för hjälpen då det är Göransson får bära "dumstruten" i detta fall.

Känslan av att Åkl Lundqvist skulle "räddas" till varje pris har funnits ända sen tingsrätt, men svårt att döma nån på en "känsla" (om man inte heter Lundqvist förstås)
Citera
2017-05-18, 10:58
Medlem
Browndawgs avatar
"Åklagaren konstaterar att Nils var i Långträsk vid midnatt under mordkvällen, enligt mobiltrafiken.
Han frågar också varför Nils försökte ringa till sin andra mobiltelefon - något som ser lite märkligt ut.
Nils kan inte svara på det."

Det här. Vad händer? Brukar en åklagare ställa såna frågor till huvudvittne? Han ställer ju frågor gör att allting går krash bom bang.

Ringa sin egen andra telefon, det kan se konstigt ut ja.
Citera
2017-05-18, 11:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Åklagaren konstaterar att Nils var i Långträsk vid midnatt under mordkvällen, enligt mobiltrafiken.
Han frågar också varför Nils försökte ringa till sin andra mobiltelefon - något som ser lite märkligt ut.
Nils kan inte svara på det."

Det här. Vad händer? Brukar en åklagare ställa såna frågor till huvudvittne? Han ställer ju frågor gör att allting går krash bom bang.

Ringa sin egen andra telefon, det kan se konstigt ut ja.
Nja. Om inte han ställer frågan så gör försvaret det. Det intressanta är hur han tänker förklara det för rätten. Försvaret kommer att hävda att detta tyder på att Nils ringer en annan GM som lånat Nils tfn.

(varför får du referat långt innan min mobil uppdaterar?)
Citera
2017-05-18, 11:10
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nja. Om inte han ställer frågan så gör försvaret det. Det intressanta är hur han tänker förklara det för rätten. Försvaret kommer att hävda att detta tyder på att Nils ringer en annan GM som lånat Nils tfn.

(varför får du referat långt innan min mobil uppdaterar?)

Jag är special VIP batman. Nä allvarligt inte vet jag.

Tycker att detta tåls att upprepas så det står klart;

"Eftersom Nils inte självmant nämner alla dessa detaljer så vill åklagaren läsa upp dem för att rätten ska få höra det. Jag kan nämna att rätten inte går igenom förundersökningen när de skriver domar. De förlitar sig på vad som kommer fram under rättegången."
Citera
2017-05-18, 11:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Naturligtvis hade det inte kunnat spåra ur så här om åklagarna hade kunnat riskera att ställas till svars personligen. Problemet är ju just att det aldrig finns någon ansvarig när sådana här skandaler uppdagas.
Din uppfattning är uppenbarligen att åklagarna från TR/HR skall ställas till svars för att de drev ett åtal som ledde till fällande dom av två (2) eniga domstolar. Det låter som en briljant ordning. Hör av dig till justitieutskottet redan idag.

Ser du några nackdelar med ditt nya system där åklagare skall behöva oroa sig för rättsliga konsekvenser t.o.m. när de lagt fram bevisning som räckt till fällande dom? Inga problem alls?
Citera
2017-05-18, 11:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag är special VIP batman. Nä allvarligt inte vet jag.

Tycker att detta tåls att upprepas så det står klart;

"Eftersom Nils inte självmant nämner alla dessa detaljer så vill åklagaren läsa upp dem för att rätten ska få höra det. Jag kan nämna att rätten inte går igenom förundersökningen när de skriver domar. De förlitar sig på vad som kommer fram under rättegången."
Det är precis som du skriver: 'omedelbarhetsprincipen' gäller i huvudsak (man dömer på det som lagts fram i rätten).
I det här fallet är det förstås svårt eftersom det gått 13 år. Alla inblandade, inklusive Linna, har läst på vad de sade 2004. Inga spontana vittnesmål är att vänta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-18 kl. 11:23.
Citera
2017-05-18, 11:20
Medlem
Draifoss avatar
Ur livefeeden nyss:

"Åklagarens taktik börjar bli tydlig. Åklagaren går igenom fler detaljer om brottsplanerna ur förhören. De flesta sakerna minns inte Nils i dag. Men återigen så ifrågasätter han inte sina tidigare minnesbilder.

Eftersom Nils inte självmant nämner alla dessa detaljer så vill åklagaren läsa upp dem för att rätten ska få höra det. Jag kan nämna att rätten inte går igenom förundersökningen när de skriver domar. De förlitar sig på vad som kommer fram under rättegången."

Det skulle vara riktigt intressant att veta hur "detaljerna om brottsplanerna" beskrivs av åklagaren här. Det handlar alltså om de objektiva omständigheter som "Nils" faktiskt tycks ha lyckats pricka in tidigt i förhören 2004. Typ "gå i skoterspår/på skare", "angripa via lucka", "tejpa offret".

Helt oavsett vad han svamlar om Linna så visar ju det här i så fall att åtminstone "Nils" själv faktiskt har någon inblandning i brottet. Det här är alltså uppgifter som "Nils" själv kan komma att fällas på om det blir ett åtal mot honom.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 11:24.
Citera
2017-05-18, 11:20
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Det är precis som du skriver: 'omedelbarhetsprincipen' gäller i huvudsak (man dömer på det som lagts fram i rätten).
I det här fallet är det förstås svårt eftersom det gått 13 år. Alla inblandade, inklusive Linna, har läst på vad de sade 2004. Inta spontana vittnesmål är att vänta.

Dom visar bild på den där gluggen nu. Blir alltid lite olustig när jag ser den. Hur fasen kan man ha sett två ben sticka ut där bland allt annat trä som sticker ut i mörkret.

I övrigt så känns ju huvudvittnets vittnesmål ganska spontant. Hittills.
Citera
2017-05-18, 11:26
Medlem
Browndawgs avatar
Ja och så visar dom den där lappen igen som åklagaren fått. Den var ju uppe på skärmarna redan igår...

17% från ingenstans, och skrivet med 3 promilles handstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in