Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Dan Josefsson sa ett par ggr i SVT Aktuellt 17/5 att pappa Weine nedtecknade sin beskrivning av mordet för att han inte fick träffa sina barn. Det är den ovanstående Josefsson syftar på alltså?
- Var socialen inne i en process om permanent omhändertagande innan polisutredningen var avslutad?
- Hade socialen där förbjudit kontakt mellan fadern och barnen? Eller är det Josefsson som slarvar med sina ord?
- Vilket datum gick bröderna från att vara vittnen till att kallas till förhör som misstänkta?
Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar hur snabbt — och på vilken grund — socialtjänsten kunde dra igång åtgärder i sin utredning. Går det ihop?
- Eller är det polisen som "hotat" med socialen på falska grunder? Eller är det Josefsson som brer på för att få ihop sin dramaturgi?
Bra frågor! Jag har ingen mer detaljerad kunskap i detta, men enligt bl.a. Hjelmgrens rapport "föreslogs det" att C skulle bo hos den biologiska mamman en tid under utredningen. Just hur man ev. ställt pappan och biologiska mamman mot varandra och hanterat frågan om boende och omhändertagande bör belysas. Även om den processen förstås byggde på den nu tvivelaktiga polisutredningen.