2017-05-17, 20:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har högre boendekostnad än din granne eftersom du nyss gick och belånade bostaden för köp på börsen. Vem som helst borde förstå att noll i lån bor lägst boendekostnad och inte som du tror att det är den med lägst boränta som har lägst boendekostnad.

På vilket sätt är det relevant för det du citerade och hur stora lån anser du att jag och min granne har?

Du är så jäkla korkad så en promille skulle räcka och bli över.
2017-05-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
På vilket sätt är det relevant för det du citerade och hur stora lån anser du att jag och min granne har?

Du är så jäkla korkad så en promille skulle räcka och bli över.
Är smart nog att ha ekonomi till villa, bil och hus på Phuket, har förresten hyreshus med lägenheter oxå du vet en lägenhet en sådan som du bor i Lägenhet bor man i när man är 19 och när man är 90, vuxna karlar bor i villa
2017-05-17, 22:22
Medlem
sasos avatar
Sjuka priser på bostadsrätter

Undrar hur folk har råd med dyra bostadsköp?
folk är desperata
vad är det som händer?
känns som att folk lånar som aldrig förr

en etta för 2 miljoner kan väl inte bli dyrare än så?
2017-05-17, 22:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Undrar hur folk har råd med dyra bostadsköp?
folk är desperata
vad är det som händer?
känns som att folk lånar som aldrig förr

en etta för 2 miljoner kan väl inte bli dyrare än så?

En etta på runt 40 kvm. här i min gata, går på ca. 2,5 miljon.
Sjukt!
2017-05-17, 22:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Folk är inte mer desperata nu än förut men alla behöver en bostad.

Nu ökar befolkningen och räntan är låg. Många som vill bli låneslavar.

Finns till och med en del dårar som tror att vi har en bostadsbubbla.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

(FB) Bostadsbubbla på Stockholms lägenheter?
2017-05-17, 22:34
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

staten får sin del av kakan
så dom är nöjda iaf
undrar hur det hela kommer att sluta
ser inte ljust ut om det värsta händer
hoppas politiker tänker till
2017-05-17, 22:40
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Jo - och Staten dammsuger precis varenda kommun på varenda hyresrätt, och numera även bostadsrätter och villor, för att husera negrer och arapor i. Så lille Svensson som nu slutat gymnasiet och fått jobb och vill flytta hemifrån måste ställa sig längst bak i bostadskön och vänta i flera år på att (kanske) få en hyresrätt i Gnarp - förutsatt att inte kommunen väljer att ta in ytterligare några hundra negrer och arapor som går före i kön, så lille Svensson plötsligt får vänta betydligt längre på att kanske få en sketen etta i byns slaskområde....
2017-05-17, 22:45
Medlem
Tillgång / efterfrågan.

Sverige tar emot hundratusentals främlingar som får bostäder betalda från mina skattepengar.

Kommuner går in och dammsuger bostadsrätter och villor som sedan skänks bort till dessa människor.
Likadant med hyresrätter där våra kära gäster ställer sig längst fram i kön.

Jag finner det svårt att anklaga de som kommer. De måste bara skaka på huvudet och tacksamt ta emot det de erbjuds.

Självklart så påverkar detta priserna på de fåtalet bostäder som de facto verkligen blir tillgängliga åt oss "vanliga" människor.

Men det svenska folket vill ju ha det så här.
Det visade de då de röstade 2014.
2017-05-17, 22:54
Medlem
ElvisFans avatar
Alla måste bo i storstan. Jag lämnade skiten för landet och fick mer för pengarna.

Sverige spadar in nya kulturer som skall erbjudas bostad. Glöm bostadsbubbla. Det är galna priser men det kommer inte förändras på många år.

Den där 1an för 2 miljoner är inte dyr idag. Vid 85% belåning är det en ränta på 1500/månad efter skatt. Sedan en avgift på ett par tusen och du har en 1a för 3,5k per månad. Försök hitta billigare hyresrätt
2017-05-17, 23:51
Medlem
gollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Alla måste bo i storstan. Jag lämnade skiten för landet och fick mer för pengarna.

Sverige spadar in nya kulturer som skall erbjudas bostad. Glöm bostadsbubbla. Det är galna priser men det kommer inte förändras på många år.

Den där 1an för 2 miljoner är inte dyr idag. Vid 85% belåning är det en ränta på 1500/månad efter skatt. Sedan en avgift på ett par tusen och du har en 1a för 3,5k per månad. Försök hitta billigare hyresrätt
Hur kom du fram till det?
2017-05-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan

Då har du räknat på en väldigt låg ränta. Stiger räntan till 5% (vilket inte är en orealistisk ränta) har du plötsligen en räntekostnad på 7000:-/månad i stället.
Amorteringen har du inte räknat med. Jag kan ha fel, men måste man inte nu för tiden amortera 2% om året ner till 70%? Där har du över 3000:- till.

Så ditt exempel blir närmare 7000:-/månad (förutsatt att jag inte missförstått amorteringskraven). Går räntan upp till 5% blir månadskostnaden 12000+ kr/månad.

Men nej det går nog inte att hitta en billigare hyresrätt eftersom det inte går att hitta en hyresrätt.

Till TS. Ja, vad ska man säga. Folk beter sig som om det vore monopolpengar.
2017-05-18, 00:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej ni vill inte se verkligheten men den finns ändå där. Kostnaden för att bo utgörs till stor del av kostnaden för att låna pengar.
Ja, i en planekonomisk värld där frihet inte ens diskuteras - där den statliga ordningen är vedertagen. Och du må ha rätt i att det är precis så Sverige ser ur just nu, dvs du har även helt rätt i att kostnaden för att bo idag kan beskrivas med kostnaden för att låna pengar (planekonomiskt detalj-reglerat).

Men det är en ögonblicksbild. Det är ändå helt befängt att använda det som något annat - generellt beskrivet är kostnad för att bo och kostnad för att låna pengar helt olika saker.

Köpeskillingen avgör på en generell nivå vad något kostar. Och när något plötsligt inte går enligt den planekonomiska prognosen är det i köpeskilling vi fortfarande kan mäta saker, för att förankringen är just generell. Den är inte beroende av att vi har Lövfen som statsminister eller Hitler som president eller EU som förmyndare. Köpeskilling utgör hela beskrivningen över vad det du köper är värt i termer av något annat.
Senast redigerad av Trillske 2017-05-18 kl. 00:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in