Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 03:22
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Straffet för mord är i Sverige efter lagändring 2009-07-01 fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år eller livstid.

Om det nu blir mord gärningsmannen döms för. Är lång väg dit ännu i detta fall. Med överklagningar fram och tillbaka säkert. Räkna ett halvår innan dom kommer tror jag.

Senaste lagändringen om mord gjordes juli 2014. Den ändrades på så sätt att det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord. Detta är dock något som en prejudicerande dom från HD ställt på sin spets; genom att inte riktigt följa.

Om mordet var riktigt bestialiskt och hänsynslöst, utdraget osv... DÅ lär vi se livstid. Annars lär vi hamna kring 12-16 år, tror jag.
Citera
2017-05-18, 03:26
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om fyndplatsen är i sjön vid båthuset så är den allra rimligaste förklaringen att någon som bor på Gärdesgården har dumpat kroppen där och också tagit livet av Tova. Enda vägen till den fyndplatsen är via gården. Inte sannolikt att en utomstående transporterar ett lik genom gården med stor risk för upptäckt, släpp alla andra spår, det mest troliga är att en boende på gården har med Tovas död att göra.

En bilburen mördare hade bättre möjligheter att göra sig av med kroppen än att köra genom Gärdesgården eller baxa kroppen genom terrängen för att nå fyndplatsen.

En boende på gården bör rimligtvis ha tänkt i samma banor, ingen obehörig kör genom gården, därför är den säkraste platsen att dumpa kroppen på en plats som obehöriga med stor sannolikhet inte råkar dyka upp på som gubben i lådan. Mördaren slapp också att ta risken att transportera ett lik i en bil på allmän väg.

Vid sjön kunde mördaren arbeta ostört och sannolikt utan tidspress. Kalkylerade sannolikt med att ingen obehörig skulle dyka upp, och att ingen obehörig någonsin skulle snoka i vattnet vid båthuset.

I stort sett alla mördare begår misstag, den här mördaren begick åtminstone ett misstag, att hävda att Tova tog en taxi från gården utan att tänka på att den uppgiften går att kontrollera.

Du glömmer mördarens riktiga STORA misstag; att dumpa kroppen på sin egen bakgård.
Den som polisen kollar FÖRST när du är ett ex, som dessutom är anmäld för misshandel mot BO.
Citera
2017-05-18, 03:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Eftersom GMs polare inte verkar vara inblandade så kan man ju inte låta bli att undra:

VARFÖR i hela fridens namn åkte Tova till sitt våldsamma ex mitt ute i ingenstans???

För att hämta alkohol/droger till klassfesten

alternativt kärlek
Citera
2017-05-18, 03:35
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Senaste lagändringen om mord gjordes juli 2014. Den ändrades på så sätt att det är livstids fängelse som är normalpåföljd och vid eventuella förmildrade omständigheter, så är det fängelse på viss tid, lägst 10 år och högst 18 år som gäller. Det betyder alltså att livstids har effektivt ersatt det tidsbestämda straffet som normalpåföljd för mord. Detta är dock något som en prejudicerande dom från HD ställt på sin spets; genom att inte riktigt följa.

Om mordet var riktigt bestialiskt och hänsynslöst, utdraget osv... DÅ lär vi se livstid. Annars lär vi hamna kring 12-16 år, tror jag.

Okej tack. Ja det är lite rörigt detta med straffskalan för mord. Men nog om det då för denna tråd

Håller i övrigt med om dina frågor som du tycker är intressantast. Men att alla tre varit tillbaka till gården efter mordet kanske nog är fallet, för han hade ju bett polarna om skjuts från sin anhöriga på söndag tillbaka till gården och där hade han dragit nån saga om vad som hänt brottsoffret. Om jag nu inte missminner mig.
Citera
2017-05-18, 03:42
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wyxlock
Jag tycker vi börjar få en ganska klar bild av vad som har hänt:

Båtturen:

De tre grabbarna tog sig en sväng med båten, för kul skull, för att tända en jolle på sjön eller liknande. De åker sedan tillbaka med båten och går upp till huset.

Kvällen/natten:

Killarna blir sedan bortkörda då MGM bestämt träff med BO, av någon anledning. De kanske skulle prata, hon kanske ville ha sprit till kvällen eller något annat.
Något händer här, någon slags konfrontation vilket leder till att BO avlider. MGM får panik och forslar kroppen ner till vattnet för att dumpa liket. Han lämnar sedan huset och tar sig till en bekant.

Söndag

MGM tar kontakt med de två tidigare MGM och åker tillbaka till stugan, antingen är han ärlig här och berättar vad som hänt, eller drar han en rövare för att de ska tro att allt var en olyckshändelse, i vilket fall går det ner till "dumpplatsen" för att kolla till. Sedan går det längs skogen och upp på vägen, där de blir sedda, de går sedan tillbaka till stugan, senare på kvällen blir alla tre gripna.

Klockrent! Precis så tror jag också!

Enkelt och logiskt.
Citera
2017-05-18, 03:52
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han har misshandlat Tova förut och är anmäld för det av Tovas föräldrar. Någon i tråden har sagt att han varit våldsamt svartsjuk på andra män som råkade titta på hans flickvän och han har pucklat på dem.
Kan någon definiera "våldsam" och "puckla på"?
Citera
2017-05-18, 03:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har för mig att åklagaren eller polisen har sagt att tillhygget inte är ett vapen. Någon?

Stämmer. Så uppfattade jag också åklagaren.

Tillhygge kan ju vara alltifrån ett vedträd till stykjärn eller stol...
Citera
2017-05-18, 04:04
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
föremål som kan vålla allvarlig skada om de används som tillhygge, inbegripet

Inbegripet med andra ord en knuten näve. Tillhygge är brukningen. Inte i bestämd form utan omfattar ALLT som tillför skada.

Men i detta fallet tror jag mer på ett ting plus händer mm

Men herregud, släpp det nu. Tillhygge är både språkligt och juridiskt sett ett föremål; EJ en knytnäve.
Citera
2017-05-18, 04:36
Medlem
Billywins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWazz
Vad finns det för motiv till detta vansinnesdåd?

Rösta rätt om ni vill bli kvitt sånt här. SD 2018!

Svartsjukdrama kanske ? Han var ju ex pojkvän enligt media. Och på dom bilderna jag såg på snubben så såg han då väldigt svensk ut om det har viktig betydelse
Citera
2017-05-18, 04:51
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersebban123
Ifall någon undrar så verka inte Tova vara någon ängel heller, snackats en del och hört att hon har haft problem med droger och varit frånvarande från skolan.

Säkert sant. Man blir som man umgås.
Citera
2017-05-18, 05:07
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArnoOlsson
Varför är det så viktigt för er att påpeka att Billy Blaffa gillar SD?
Ungefär lika viktigt som att påpeka på förhand att det måste vara en invandrare. Eller ungefär lika viktigt som att påpeka att GM var flykting, muslim, asylsökande, MENA, RAHOWA (nytt begrepp jag aldrig hört talats om, man lär sig alltid något) och så vidare.

Men ontopic:
Är det bara jag som får känslan av en putt som gått åt helvete?
Hans chat på Snapchat antyder det.
I och för sig så kanske man skulle skriva på det sättet i alla fall. Eller vad vet jag, jag har aldrig mördat.
Men jag fick bara en känsla av att han har nitat/puttat henne, hon ramlar fel och bryter nacken eller motsvarande och dör.
Han har slagit henne förut absolut. Men det styrker kanske på NÅGOT sätt att han tänker "äh vem bryr sig, hon dör ju inte direkt" så slår han till henne, hon får slaget/fallet helt fel och dör knall och fall.
Spontana känslan är inte att det var en utdragen strypning som dödat henne.
Jag har säkert fel.

Jag vet egentligen inte vilket som skulle vara det "bästa" av mord och dråp. Dråp är så himla mycket mer tragiskt på något sätt. Det kan ju hända vem som helst egentligen. Man tjafsar och puttar någon och vips så kolar personen ifråga.
Mord är mycket mer obehagligt och stört. Men det ger ett längre straff.
Senast redigerad av frantik 2017-05-18 kl. 05:18.
Citera
2017-05-18, 05:50
Medlem
Browndawgs avatar
Vilken tid idag kan vi vänta oss att det tas ställning till häktningen av den anhållna mgm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in