Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-17, 15:16
  #1
Medlem
Vad tror ni, kommer bubblan att spricka snart?

Som det ser ut nu är det ju helt sjukt så att förr eller senare kommer det väl att spricka, ELLER?

Numera går ju en etta för närmare 2 mille i innerstaden..nånstans måste det väl finnas ett tak?
2007-03-17, 15:33
  #2
Medlem
mugabes avatar
Förutsättningen är ju att det finns en bubbla... men så länge det flyttar in horder av människor, samtidigt som det byggs sjukt lite så är väl risken att den i sånt fall spricker liten?!?

Det är tillgång och efterfrågan som sätter ett pris...
2007-03-17, 15:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mugabe
Förutsättningen är ju att det finns en bubbla... men så länge det flyttar in horder av människor, samtidigt som det byggs sjukt lite så är väl risken att den i sånt fall spricker liten?!?

Det är tillgång och efterfrågan som sätter ett pris...


således...ut med bönderna!
2007-03-17, 16:07
  #4
Medlem
spoons avatar
Dom senaste månaderna speciellt i Bromma har mäklarna undervärderat sina lägenheter. Lätt att det blivit 40 - 60% ökning. Helt sjukt.
2007-03-17, 17:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Dom senaste månaderna speciellt i Bromma har mäklarna undervärderat sina lägenheter. Lätt att det blivit 40 - 60% ökning. Helt sjukt.

således...ut med bönderna och låt oss riktiga stockholmare få ha vår huvudstad ifred! (dock får alla snygga lantistjejer stanna om dom vill)
2007-03-17, 17:45
  #6
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Det byggs för lite, det flyttar in för mycket folk. Konjunkturen är god, lönerna höjs, vi har till och med fått lite inflation och den brukar inte göra att priserna går nedåt. Det har försvunnit en del skatter både på br och villor som gör att månadskostnaderna kan sjunka och därmed kan priserna öka.

Jag tror priserna forsätter uppåt i år. Sen är det mer osäkert. Allt kan hända. Kanske startar kina en internationell kris med recession som följd men jag tvivlar starkt på detta. Troligtvis har vi en låååång högkonjunktur att se fram emot medans Kina och Indien försöker komma ikapp den västerländska standarden. Den internationella tillväxten är god och kommer säkerligen vara det ett tag framöver.

Om världsläget inte förändras dramatiskt kommer det maximalt bli en mindre korrektion på kanske 5-10% nedåt. Men jag tvivlar.

Jag tror på 10% upp i år och 3-5% nästa år.
2007-03-17, 17:48
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Det byggs för lite, det flyttar in för mycket folk. Konjunkturen är god, lönerna höjs, vi har till och med fått lite inflation och den brukar inte göra att priserna går nedåt. Det har försvunnit en del skatter både på br och villor som gör att månadskostnaderna kan sjunka och därmed kan priserna öka.

Jag tror priserna forsätter uppåt i år. Sen är det mer osäkert. Allt kan hända. Kanske startar kina en internationell kris med recession som följd men jag tvivlar starkt på detta. Troligtvis har vi en låååång högkonjunktur att se fram emot medans Kina och Indien försöker komma ikapp den västerländska standarden. Den internationella tillväxten är god och kommer säkerligen vara det ett tag framöver.

Om världsläget inte förändras dramatiskt kommer det maximalt bli en mindre korrektion på kanske 5-10% nedåt. Men jag tvivlar.

Jag tror på 10% upp i år och 3-5% nästa år.

Äh, lägg av. Vad fasen har Kina och Indien för påverkan på om bostadspriserna faller eller inte? Vet du hur långt bort dessa länder ligger från Sverige?
2007-03-17, 18:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Äh, lägg av. Vad fasen har Kina och Indien för påverkan på om bostadspriserna faller eller inte? Vet du hur långt bort dessa länder ligger från Sverige?


Det har väl att göra med hur Riksbanken uppfattar den ekonomiska situationen i världen osv osv etc etc, fick det här lite förklarat för mig av min banktjänsteman och det är inte så enkelt så att några bankgubbar sitter på ett kontor och gnuggar händerna och beslutar att "nä fan nu höjer vi räntan några snäpp till".. det är en hel karusell tydligen!
2007-03-17, 19:11
  #9
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Äh, lägg av. Vad fasen har Kina och Indien för påverkan på om bostadspriserna faller eller inte? Vet du hur långt bort dessa länder ligger från Sverige?

Du har rätt, det betyder ingenting vi är helt isolerade. Made in china har jag aldrig sett på några produkter... Socialdemokraterna står det på mina kalsonger föresten.
2007-03-17, 19:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Jag tror på 10% upp i år och 3-5% nästa år.
Så mycket blir det sannolikt inte, utförsäljningen av allmännyttan lär bromsa prisutvecklingen ganska rejält.
2007-03-17, 19:55
  #11
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizze
Så mycket blir det sannolikt inte, utförsäljningen av allmännyttan lär bromsa prisutvecklingen ganska rejält.

Varför det? Dom som säljer måste trots allt flytta någonstans eller hur? Skulle möjligtvis vara för att allmännyttans lägenheter är i sämre skick och således drar ned snittpriset då.

I och för sig finns det andra effekter. Som att par utnyttjar chansen till lite snabba pengar och säljer ena lägenheten och flyttar ihop. Kanske ocskå att en del väljer att flytta ut till förorten istället. Men det känns spontant inte som att den effekten blir speciellt stor.
2007-03-17, 21:09
  #12
Medlem
flygers avatar
Klart det finns en risk att bubblan spricker snart, om det som sagt finns en bubbla.

Jag har förvisso trott att bubblan ska spricka snart i två år nu, men någon gång måste det hända.

Det tydligaste tecknet just nu är väl att Aftonbladet ideligen tjatar om den förträffliga prisutvecklingen på villor och "så mycket gick din grannes hus för". När aftonbladet säger att man ska köpa är det dags att sälja.

Sedan kan man förstås tyda in lite andra ekonomiska faktorer, skakig fastighetsmarknad i USA, skakiga börser och stigande räntor.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback