2017-05-17, 22:00
Medlem
NicholasUrfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Alla inblandade i förhören borde åtalas. Sven Å Christianson borde både åtalas och stämmas på stora belopp. Tyvärr är det preskriberat. Jag önskar ingen skada. Men jag tror på karma.

Hur kan de leva med sig själv? Så mycket ont de gjort.

Karma har ju drabbat RS iom trafikolyckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej. Vad är det som säger att detta tv-program skulle visa "sanningen". Det är naturligtvis vinklat och klippt för att passa syftet. Det brödernas föräldrar berättade för 19 år sedan vill det plötsligt idag inte kännas vid. Varför inte?
Jävla trams, det finns ju ingen teknisk bevisning eller fällande vittnesmål som skulle hålla i en domstol i det här fallet. Blir förbannad över att vi skattebetalare avlönat så fullkomligt inkomptenta idioter som bedrivit den här utredningen, men det värsta är naturligtvis att risk föreligger för att en mördare fortfarande går lös. Grädden på moset är väl alla lallare som försvarar utredningen in absurdum.
Senast redigerad av pf10 2017-05-17 kl. 22:34.
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.

Det spelar ingen roll hur äcklad man är över hantverket, du kan plocka ut förhörssekvenserna och vallningen helt okommenterat och ändå inse att detta är något i hästväg. Det finns ingenting som Dan Josefsson kan ha undanhållit som kan ändra på vansinnet som försigår där.

Vart var barnens advokat? Varför är det ingen som reagerar på det?
Citera
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
De var 5 barn på gården.

Christian sa på lördagen efter 6 dagar att han sett Kevin med några äldre barn - det ville föräldrarna ta till polisen asap, Robin ville också hjälpa/bearbeta upplevelsen, och sa att han sett mördarna.

Därför börjar denna barnmisshandel. En tioåring är nog inte lika lätt att komma undan med att han varit "stenklar" i sitt erkännande.

Tokigt det tycks ha blivit i denna utredning. Får ju nästan känslan av att R.S medvetet ljugit och manipulerat för att få fram resultat.

Om så är fallet är det mycket samvetslöst mot offret, offrets anhöriga, mordanklagade pojkarna och deras familj och omgivning samt svenska folket som litar på att skattefinansierade myndigheter inte ljuger och manipulerar.

Vore ju fint om gärningsmannen kunde stå för sitt handlande och träda fram.
Citera
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.

Du vet uppenbarligen ingenting om tillämpning av vare sig juridik eller journalistik. Och gör du det är det enkelt för dig att bara faktakolla och granska den nya utredningen när den är klar. Återkom sedan och berätta vad du har för nya rön som kullkastar allt som presenterat.
Citera
2017-05-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Tyckte också Forsman var exemplarisk i sitt beteende när han fick se förhören igen, det var ett fint bevis på hur mycket som har gått fel under förundersökningen. Harrysson verkade också missnöjd med sitt agerande.

Bör även poängteras att båda i första avsnittet gjorde klart att det inte fanns några direkta erkännanden vilket visar att RS inte är något annat än en lögnare.

Håller med. Forsman och Harrysson var båda sympatiska och hade nog på intet sätt något ont uppsåt. De följde bara vad de trodde var expertisen och lydde en dominant chef.

SÅC och RS förtjänar alla karaktärsmord och tio gånger därtill.
Citera
2017-05-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Karma har ju drabbat RS iom trafikolyckan.

Inte tillräckligt.
Citera
2017-05-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etziiia
Rolf Sandberg lyckades få ett erkännande just den gången som förhören inte spelades in. Märkligt. Och att storyn inte hänger ihop verkar han skita i. Sen ville han inte ställa upp i programmet mer. Han känns inte så trovärdig. Stackars barn!

Ja, så sjukt obehagligt.
Jag blev väldigt illa berörd när jag fick höra C säga "jag orkar inte mer" och frustrationen var så tydlig och sedan när man fick se när familjen själva fick bevittna förhören igen, fy fan.

Vilken jävla grej att leva med under 18 år, de måste ju ha fått hela sin barndom förstörd och C blev ju nästan flyttad från sin familj tack vare denna skit.
Citera
2017-05-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Håller med. Forsman och Harrysson var båda sympatiska och hade nog på intet sätt något ont uppsåt. De följde bara vad de trodde var expertisen och lydde en dominant chef.

Upplever det också som att Forsman och Harrysson blivit pressade, ledda och duperade av mytomanen och mannen som inte kan förlora - Sandberg , samt SÅC som ville göra karriär på sin helt ovetenskapliga minnesteori.
Citera
2017-05-17, 22:03
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag håller med.

Utredningens skötsel i sig har jag redan kritiserat. Men det betyder inte att man är oskyldig eller skyldig.

Jag är ödmjuk inför att det saknas bitar, det är trots allt en dokumentär. Till exempel, vad har föräldrarna fått höra? De kontaktade ju polisen ett flertal gånger. I kvällens avsnitt i ett förhör med C sades något intressant. Mamman hade när polisen hämtat pojkarna sagt åt honom att han nu måste berätta som det är. Vad hade C sagt åt mamman?

Jag är medveten om att jag nu kommer åka på massivt påhopp av ryggdunkarna då jag ifrågasätter men varsågoda. Jag sväljer helt enkelt inte allt dokumentären matat mig med. Det betyder emellertid inte att jag är säker på något överhuvudtaget. Att vara kritisk är inte att "trolla" som ni hävdar, utan något man får lära sig när man studerar på universitet.

Jag har också vart skeptisk till varför föräldrarna ringt och åkt in så många gånger, men i väntan på mer info så ser jag förklaringen som ges i dokumentären som väldigt sannolik.

Självklart skall man vara självkritisk och jag kan hålla med om att många här är för övertygade för snabbt, men jag kan inte se mycket som tyder på att C och R är skyldiga till mordet oavsett om DJ utelämnat mindre fördelaktiga delar för sin egen tes.
Citera
2017-05-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly

Verkligen, det är lätt att demonisera Forsman och Harrysson men som du skriver verkar de mer ha fallit för sin chef och den inkompetenta expertisen.

Det som är mest provocerande är det faktum att RS först ljög när han blev intervjuad av Expressen om "dagboken" och nu vill han inte ens uttala sig alls om det som har skett och SÅC, ett större praktarsle får man fasiken ta och leta efter.
Citera
2017-05-17, 22:05
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag håller med.

Utredningens skötsel i sig har jag redan kritiserat. Men det betyder inte att man är oskyldig eller skyldig.

Jag är ödmjuk inför att det saknas bitar, det är trots allt en dokumentär. Till exempel, vad har föräldrarna fått höra? De kontaktade ju polisen ett flertal gånger. I kvällens avsnitt i ett förhör med C sades något intressant. Mamman hade när polisen hämtat pojkarna sagt åt honom att han nu måste berätta som det är. Vad hade C sagt åt mamman?

Jag är medveten om att jag nu kommer åka på massivt påhopp av ryggdunkarna då jag ifrågasätter men varsågoda. Jag sväljer helt enkelt inte allt dokumentären matat mig med. Det betyder emellertid inte att jag är säker på något överhuvudtaget. Att vara kritisk är inte att "trolla" som ni hävdar, utan något man får lära sig när man studerar på universitet.

Du menar ungefär som en läkare och docent i psykologi har fått lära sig under väldigt många år på universitet? Och ansett detta vara så allvarligt att han öppet kritiserar en kollega och professor i psykologi med väldigt starka undertoner. Kritisk på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in