2017-05-17, 21:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.

Håller med dej. Vad är det som säger att detta tv-program skulle visa "sanningen". Det är naturligtvis vinklat och klippt för att passa syftet. Det brödernas föräldrar berättade för 19 år sedan vill det plötsligt idag inte kännas vid. Varför inte?
Citera
2017-05-17, 21:47
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
RS lär ju inte kunna bo kvar...

Vilket jävla stolpskott. Kan inte ens svara på kritik.

Nej han och Sven Å. har samma teknik när det kommer till att bemöta kritik (befogad och saklig i allra högsta grad) och det är att låta meddela att man inte bemöter osaklig kritik från folk som inte förstår sig på deras avancerade och vetenskapligt underbyggda metoder. Sen anklagar man alla för att ljuga och smutskasta. Efter det är det så dags att skriva debattartiklar i dagstidningar där man får stå oemotsagd, inget - inte ett pip av det de säger kan publiceras i branschtidningar. Det är den naturliga gången för sådana här personer som blivit avklädda på torget.
Citera
2017-05-17, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Detta visar verkligen prov på hur en person kan få för mycket makt och dupera hela sin omgivning.

Nåja, de »duperade« medverkade ju väldigt aktivt själva.
Citera
2017-05-17, 21:48
Medlem
Knackfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag håller med.

Utredningens skötsel i sig har jag redan kritiserat. Men det betyder inte att man är oskyldig eller skyldig.

Jag är ödmjuk inför att det saknas bitar, det är trots allt en dokumentär. Till exempel, vad har föräldrarna fått höra? De kontaktade ju polisen ett flertal gånger. I kvällens avsnitt i ett förhör med C sades något intressant. Mamman hade när polisen hämtat pojkarna sagt åt honom att han nu måste berätta som det är. Vad hade C sagt åt mamman?

Jag är medveten om att jag nu kommer åka på massivt påhopp av ryggdunkarna då jag ifrågasätter men varsågoda. Jag sväljer helt enkelt inte allt dokumentären matat mig med. Det betyder emellertid inte att jag är säker på något överhuvudtaget.

Går alltid att gissa vad det betyder när mamman säger berätta som det är.

Det kan betyda att hon vet nåt.

ELLER så är det nåt man säger till barn när man vill att de ska tala sanning, vilket Rolf har matat morsan att de inte gör.

De som har barn vet att man frågar, vad hände? Berätta vad som hände.

Behöver inte finnas nåt undangömt bara för det.

Telefon samtalen skulle vara intressanta att lyssna på, men vet inte om de finns tillgängliga.
Citera
2017-05-17, 21:48
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Men Robin och Christians vittnesmål håller?

Jag är inte superinsatt i fallet och har inte läst igenom hela denna flashbacktråd. Men blir lite nyfiken på hur 10-åringen kunnat avfärdats från mordfallet om han varit den som ska ha umgåtts med pojkarna vid tillfället för mordet.

Varför gick inte R.S och hans kumpaner på 10-åringen med samma värmländska förhörspress som smågrabbarna bearbetades med?

Någon med koll?
Citera
2017-05-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Mest känslor vill se fakta från hela FUP innan jag bestämmer mig :-)

Så det räcker inte att det inte finns någon teknisk bevisning, inga vittnen, inga erkännanden, alibi, erkännande från två av de som höll i förhören att deras metoder var fel, att barnen rent kroppsligt var inkapabla till att dra Kevin den sträckan och terrängen som de påstods ha gjort utan uppenbara skador och så vidare?

Du verkar även misstro GW och andra professionella individer som Rickard L. Sjöberg..
Citera
2017-05-17, 21:50
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.

Kryp ner i träsket igen.

Bevisen är fabricerade/fantasier/utredarnas drömsekvenser.
Citera
2017-05-17, 21:51
Medlem
NicholasUrfes avatar
Pojkarna utsattes för hjärntvätt! Sorglig historia, men det måste vara skönt för R och C att deras oskuld blev så glasklar till slut.

Det värsta med det här är såklart att en mördare går lös, och att Kevins anhöriga inte längre vet vad som hände, och vem som hade ihjäl honom.

All heder till Forsman som direkt förstod hur fel det här var. Det märker man på Harrysson också, det går upp för henne att hon och teamet begått ett enormt misstag. Kan tänka mig att hon pudlar efter detta. SÅC och RS förnekar förstås ansvar eller skuld in i det sista. Det tyder på en inre klenhet. Om nån av er läser det här: sök hjälp.
Citera
Medlem
Alla inblandade i förhören borde åtalas. Sven Å Christianson borde både åtalas och stämmas på stora belopp. Tyvärr är det preskriberat. Jag önskar ingen skada. Men jag tror på karma.

Hur kan de leva med sig själv? Så mycket ont de gjort.
Citera
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är klart att han har rätt i det. Det är ju uppenbart att RS bluffade och ljög om vad pojkarna verkligen sagt och fortfarande försöker ljuga om det.
Det är uppenbart inte endast SÅC som är felet i den här utredningen. Tyvärr är RS typ av snut inte ovanlig, iaf inte i den generationen.
Jag tror att SÅC påverkat poliserna en hel del genom sina uttalanden. Ifall SÅC sagt tvärtom, dvs. att han trott att pojkarna var oskyldiga, så är det inte säkert att ens dessa poliser skulle fortsatt med att försöka lägga skulden på bröderna. Nu väntar jag bara på att Göran Lambertz går ut och försvarar R.S och SÅC
Citera
2017-05-17, 21:52
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag är inte superinsatt i fallet och har inte läst igenom hela denna flashbacktråd. Men blir lite nyfiken på hur 10-åringen kunnat avfärdats från mordfallet om han varit den som ska ha umgåtts med pojkarna vid tillfället för mordet.

Varför gick inte R.S och hans kumpaner på 10-åringen med samma värmländska förhörspress som smågrabbarna bearbetades med?

Någon med koll?

De var 5 barn på gården.

Christian sa på lördagen efter 6 dagar att han sett Kevin med några äldre barn - det ville föräldrarna ta till polisen asap, Robin ville också hjälpa/bearbeta upplevelsen, och sa att han sett mördarna.

Därför börjar denna barnmisshandel. En tioåring är nog inte lika lätt att komma undan med att han varit "stenklar" i sitt erkännande.
Citera
2017-05-17, 21:52
Medlem
Mooskys avatar
Ja här ser vi hur rättsvidrigt det har gått till med ett sk erkännande som inte existerar.
Och hur Sandberg visar sig vara en mytoman. Pojkarna har varit utsatta för ett rättsövergrepp tillsammans med resten av familjen. Även andra barn har utsatts för dom här förhörsmetoderna.
En mor och far som ser detta med nya ögon hur det gick till och dom inser att dom inte fattat vad utredarna höll på med då det gällde barnen. Professor Humbug aka Christiansons fall måste granskas allihop, och han ska inte beröra något som har med människor att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in