2017-05-17, 19:27
Medlem
Nu börjar protesterna. Tyskland säger ifrån. Det ser inte bra ut för eliten i Kiev.

Citat:
Ukrainian sanctions imposed on Russian media outlets do not correspond to European values, German government spokesman Steffen Seibert said Wednesday.

https://sputniknews.com/europe/201705171053698213-ukraine-russia-media-sanctions/
2017-05-17, 20:53
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag har väntat på att någon ska rapportera det här, men jag ser ingenting hända. Porochenko utestänger sitt folk från flera viktiga sociala medier, t.ex. VKontakte, mail.ru och yandex, som bl.a. har en populär sökmotor. Miljoner ukrainare, kanske hälften, förlorar kontakten med familj och vänner i Ukraina och i utlandet. Det går att komma förbi förbudet, men många vet inte hur. Jag ser reaktioner i Ukraina. Jag tänker också på de småföretagare för vilka dessa medier är viktiga.

Poroshenko gör allt för att bli populär och så gör han så här? Är detta ett exempel på europeiska värden? Jag har inte sett några vidare reaktioner i väst, men de kommer. Europarådet går i täten.

Med tanke på att Ukraina de facto befinner sig i krig med Ryssland, så tycker jag inte alls det är konstigt att man inför förbud mot ryska propagandakanaler. Vkontakte. Mail.ru och Yandex är ju alla styrda av Kreml (genom olika bulvaner). Bara hälsosamt om ukrainarna slipper ha med dessa att göra och det kommer naturligtvis att försvåra ryska statens kontroll över ukrainska medborgare och propagandan mot dessa. Det finns för övrigt fullgoda alternativ till dessa ryska kanaler, ingen kommer att sakna dem.
2017-05-17, 21:42
Medlem
Citat:
Nu börjar protesterna. Tyskland säger ifrån. Det ser inte bra ut för eliten i Kiev.

https://sputniknews.com/europe/201705171053698213-ukraine-russia-media-sanctions/
Ja det var en rejäl avhyvling må jag säga. Och sputnik köper det hela med hull och hår Tror inte Kiev behöver bekymra sig eftersom Europas starkaste ekonomi, den tyska, är på Kievs sida, så även Frankrike och övriga länder i Europa. Enslingen och outsidern i Kreml verkar ha tappat stinget och gör att det blir enbart pinsamt. Dom stora riktiga protesterna gäller ju Ryssland och dess korrupta elit, inte Ukraina. Tror faktiskt du blandar ihop det hela.
2017-05-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Med tanke på att Ukraina de facto befinner sig i krig med Ryssland, så tycker jag inte alls det är konstigt att man inför förbud mot ryska propagandakanaler. Vkontakte. Mail.ru och Yandex är ju alla styrda av Kreml (genom olika bulvaner). Bara hälsosamt om ukrainarna slipper ha med dessa att göra och det kommer naturligtvis att försvåra ryska statens kontroll över ukrainska medborgare och propagandan mot dessa. Det finns för övrigt fullgoda alternativ till dessa ryska kanaler, ingen kommer att sakna dem.

Ukrainarna har väl tillgång till sökmotorer och sociala medier precis som vi. Inte använder vi ryska slasksidor för att surfa runt eller ha kontakt med nära och kära. Dessutom så censurerar ju Ryssland hej vilt nätaktiviteter som inte faller i god jord hos Kreml. Så ukrainarna har ju inte förlorat något utan enbart anpassat sig. Vem vill surfa på ryska statskontrollerade sidor när övriga världen står vidöppen. Ukraina är ju ett it-land i vardande medan Ryssland halkar efter it-racet enligt många.
2017-05-18, 01:27
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Jag håller med i de flesta delarna, men har inte riktigt tid att svara på djupet.

Men det finns fortfarande, och kommer att finnas under ganska lång tid framåt, en stor del av Ukrainas basindustri, tidigare Eldorado för korruption och utsugning genom subventioner och privata-statliga ventures, som inte har någon annan naturlig marknad än Ryssland. Inte konkurrenskraftiga på EU-marknaden (ännu), ej heller annan naturlig marknad.

Jag är glad för skilsmässan, men tror den var ett faktum redan när Berkut slog sönder de sista spillrorna av ursprungliga Euromaidan. Det fanns aldrig, och kommer inte att finnas när en ny generation växer upp, en väg tillbaka till ryskt inflytande.

Jag var också säker samma dag som jag skjutningarna genomfördes. Jag trodde att Putin skulle förstå att alla steg framåt skulle vara steg backåt för Ryssland som helhet, speciellt ekonomiskt, och därför stanna upp samt börja systematiskt backa ur hörnet han rörde sig mot redan då men det visade sig helt fel. KGB, korruption blandat med dåliga personliga erfarenheter från Sovjetunionensfall är kanske det som fått honom och Ryssland dit vi är idag. Ryssland, ett antal steg från att vara på Nordkoreas nivå.

Ukrainas basindustri har problem och det är som du säger effektiviteten som är ett stort och allvarligt problem. Men egentligen är det ju bara en del av de "Sovjetproblem" som fortfarande finns kvar. Bland annat omskolningen mellan det gamla och nya blev aldrig genomförd i länder som inte hade någon tydlig sponsor alternativt där ledarna inte var speciellt intresserade av att få transaprens för vad som händer i landet.
Jag tror att på mellanlångsikt så måste man splitta på bolagen och få in ny organisationskulturer, eller i vart fall slå sönder de nuvarande, som ju är mest destruktiva.

Att behålla dessa bolag och samtidigt handla med Ryssland låter som ett dubbelfel. Är dock inte fullt informerad om antal anställda och omsättningen för dessa bolag. Antar att du menar att dessa pengar är så pass viktiga. Fast de siffror jag presenterade ovan visar ju på att det idag inte handlar om lika stora siffror längre. Och att behålla industrisektorer för att behålla dem kan vara farligt och dyrt. Här behövs det ju naturligtvis nya bolag som går in och det är väl den överlämningen som man måste se till sker med tillräckligt bra synk. Har du mer information om detta?
2017-05-18, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Jag var också säker samma dag som jag skjutningarna genomfördes. Jag trodde att Putin skulle förstå att alla steg framåt skulle vara steg backåt för Ryssland som helhet, speciellt ekonomiskt, och därför stanna upp samt börja systematiskt backa ur hörnet han rörde sig mot redan då men det visade sig helt fel. KGB, korruption blandat med dåliga personliga erfarenheter från Sovjetunionensfall är kanske det som fått honom och Ryssland dit vi är idag. Ryssland, ett antal steg från att vara på Nordkoreas nivå.

Ukrainas basindustri har problem och det är som du säger effektiviteten som är ett stort och allvarligt problem. Men egentligen är det ju bara en del av de "Sovjetproblem" som fortfarande finns kvar. Bland annat omskolningen mellan det gamla och nya blev aldrig genomförd i länder som inte hade någon tydlig sponsor alternativt där ledarna inte var speciellt intresserade av att få transaprens för vad som händer i landet.
Jag tror att på mellanlångsikt så måste man splitta på bolagen och få in ny organisationskulturer, eller i vart fall slå sönder de nuvarande, som ju är mest destruktiva.

Att behålla dessa bolag och samtidigt handla med Ryssland låter som ett dubbelfel. Är dock inte fullt informerad om antal anställda och omsättningen för dessa bolag. Antar att du menar att dessa pengar är så pass viktiga. Fast de siffror jag presenterade ovan visar ju på att det idag inte handlar om lika stora siffror längre. Och att behålla industrisektorer för att behålla dem kan vara farligt och dyrt. Här behövs det ju naturligtvis nya bolag som går in och det är väl den överlämningen som man måste se till sker med tillräckligt bra synk. Har du mer information om detta?

Bolagen, i alla fall den handfull jag haft insyn i, har nästan alltid abnormt många anställda. Det är som att kliva in i ett rollspelslive med Sovjet-tema. Men de fyller en social funktion, de är den enda verkligheten - kanske den enda framtiden - som många ukrainare känner till. Därför, kanske mer som socialt klister än som finansiell motor, bör transformations- och moderniseringsfasen bli lång.

Det viktigaste som skett i Ukraina, enligt min åsikt, är prisnormaliseringen i energisektorn och successiv reduktion av sinnessjuka subventioner till icke-lönsamma industrier. På sikt kommer det att skapa en naturlig modernisering.

Kan man sedan, vilket jag hoppas, förbättra investeringsklimatet och skapa incitament för modernisering/effektivisering så kan det bli bra.
2017-05-18, 08:21
Medlem
Citat:
Jag har väntat på att någon ska rapportera det här, men jag ser ingenting hända. Porochenko utestänger sitt folk från flera viktiga sociala medier, t.ex. VKontakte, mail.ru och yandex, som bl.a. har en populär sökmotor.

För er med prenumeration på DN:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-porosjenkos-agerande-blir-mer-och-mer-ogenomtankt/

Anna-Lena Laurén som vanligtvis går hårt åt Putin kritiserar Porosjenko väldigt hårt i ovanstående artikel (som alltså kräver en DN prenumeration).

Porosjenko stänger inte bara sociala medier, utan tidningar, TV-kanaler och nyhetsredaktioner. B.la. ryska RBK som är oberoende och ofta hårt kritiserar Putin för hans förda politik. Problemet var att RBK även kritiserar Ukraina (och andra korrumperade post-sovjetiska länder). På liknande sätt har även oberoende ukrainska regimkritiska medier stängts ute.
Medier får inte granska den ukrainska regimen och komma med kritik, oavsett vilket land de kommer ifrån, då blir de blockerade.
Det rimmar väldigt illa med de västerländska värderingar EU bygger sin union på.
2017-05-18, 08:43
Medlem
Xeliouss avatar
Man skrattar åt ryssarna och Poroshenko hyllas av det ukrainska folket. Många ryssar uppmärksammar den farliga åsiktsregistrering och censur de har i Ryssland och har förståelse för behovet att tysta den ryska regeringens propaganda. Synd dock att de ryska soldaterna i Ukraina får svårare lägga upp bilder på vk, foton på deras kompanier på olika platser i Ukraina...

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja det var en rejäl avhyvling må jag säga. Och sputnik köper det hela med hull och hår Tror inte Kiev behöver bekymra sig eftersom Europas starkaste ekonomi, den tyska, är på Kievs sida, så även Frankrike och övriga länder i Europa. Enslingen och outsidern i Kreml verkar ha tappat stinget och gör att det blir enbart pinsamt. Dom stora riktiga protesterna gäller ju Ryssland och dess korrupta elit, inte Ukraina. Tror faktiskt du blandar ihop det hela.
2017-05-18, 09:05
Medlem
Xeliouss avatar
Man skrattar åt ryssarna och Poroshenko hyllas av det ukrainska folket. Många ryssar uppmärksammar den farliga åsiktsregistrering och censur de har i Ryssland och har förståelse för behovet att tysta den ryska regeringens propaganda. Synd dock att de ryska soldaterna i Ukraina får svårare lägga upp bilder på vk, foton på deras kompanier på olika platser i Ukraina...

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
2017-05-18, 15:52
Medlem
tverskoys avatar
Ukraina rör sig mot en självisolering. Polen sa klart och tydligt att Ukraina aldrig kommer in med i EU med nazisterna. Ukrainska nazister slaktade hundra tusen polaker i Volyn. Polens ledare Katjinski sa att "Kiev kommer aldrig att gå med i EU med Bandera". Ukraina blockerade handel med Ryssland. Ukrainska ekonomin har ingen chans att klara sig utan handel med Ryssland, det är alla ekonomiska experter överens om. Om Kiev tycker att väst ska försörja Ukraina då har man fel. Kiev rör sig mot en isolering och en kollaps.
2017-05-18, 15:58
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ukraina rör sig mot en självisolering. Polen sa klart och tydligt att Ukraina aldrig kommer in med i EU med nazisterna. Ukrainska nazister slaktade hundra tusen polaker i Volyn. Polens ledare Katjinski sa att "Kiev kommer aldrig att gå med i EU med Bandera". Ukraina blockerade handel med Ryssland. Ukrainska ekonomin har ingen chans att klara sig utan handel med Ryssland, det är alla ekonomiska experter överens om. Om Kiev tycker att väst ska försörja Ukraina då har man fel. Kiev rör sig mot en isolering och en kollaps.

Att Ryssland går mot självisolering har vi ju sett. Ukraina däremot rör sig allt närmare EU och den europeiska gemenskapen och dess marknad. Polackerna är pro-ukrainska. Jag tycker du ska sluta upp med ditt imbecilla ryska önsketänkande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poland%E2%80%93Ukraine_relations

Poland has been an avid supporter of Ukraine throughout the tumultuous period of the Euromaidan and the 2014 Crimean Crisis. The Polish government has campaigned for Ukraine in the European Union and is a supporter of sanctions against Russia for its actions in Ukraine. Poland has declared that they will never recognize the annexation of Crimea by Russia.
2017-05-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
För er med prenumeration på DN:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/anna-lena-lauren-porosjenkos-agerande-blir-mer-och-mer-ogenomtankt/

Anna-Lena Laurén som vanligtvis går hårt åt Putin kritiserar Porosjenko väldigt hårt i ovanstående artikel (som alltså kräver en DN prenumeration).

Porosjenko stänger inte bara sociala medier, utan tidningar, TV-kanaler och nyhetsredaktioner. B.la. ryska RBK som är oberoende och ofta hårt kritiserar Putin för hans förda politik. Problemet var att RBK även kritiserar Ukraina (och andra korrumperade post-sovjetiska länder). På liknande sätt har även oberoende ukrainska regimkritiska medier stängts ute.
Medier får inte granska den ukrainska regimen och komma med kritik, oavsett vilket land de kommer ifrån, då blir de blockerade.
Det rimmar väldigt illa med de västerländska värderingar EU bygger sin union på.

Tack för den rapporten. Jag försökte läsa artikeln, men kunde inte. Du kan nog inte citera en betalartikel, men kan du med egna ord berätta mer om vad hon skrev? Det är märkligt att just den artikeln lades bakom en betalvägg. Jag kan nog alltid läsa henne när hon kritiserar Ryssland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in