Citat:
Ursprungligen postat av
RaffaTheMovie
Jag håller med i de flesta delarna, men har inte riktigt tid att svara på djupet.
Men det finns fortfarande, och kommer att finnas under ganska lång tid framåt, en stor del av Ukrainas basindustri, tidigare Eldorado för korruption och utsugning genom subventioner och privata-statliga ventures, som inte har någon annan naturlig marknad än Ryssland. Inte konkurrenskraftiga på EU-marknaden (ännu), ej heller annan naturlig marknad.
Jag är glad för skilsmässan, men tror den var ett faktum redan när Berkut slog sönder de sista spillrorna av ursprungliga Euromaidan. Det fanns aldrig, och kommer inte att finnas när en ny generation växer upp, en väg tillbaka till ryskt inflytande.
Jag var också säker samma dag som jag skjutningarna genomfördes. Jag trodde att Putin skulle förstå att alla steg framåt skulle vara steg backåt för Ryssland som helhet, speciellt ekonomiskt, och därför stanna upp samt börja systematiskt backa ur hörnet han rörde sig mot redan då men det visade sig helt fel. KGB, korruption blandat med dåliga personliga erfarenheter från Sovjetunionensfall är kanske det som fått honom och Ryssland dit vi är idag. Ryssland, ett antal steg från att vara på Nordkoreas nivå.
Ukrainas basindustri har problem och det är som du säger effektiviteten som är ett stort och allvarligt problem. Men egentligen är det ju bara en del av de "Sovjetproblem" som fortfarande finns kvar. Bland annat omskolningen mellan det gamla och nya blev aldrig genomförd i länder som inte hade någon tydlig sponsor alternativt där ledarna inte var speciellt intresserade av att få transaprens för vad som händer i landet.
Jag tror att på mellanlångsikt så måste man splitta på bolagen och få in ny organisationskulturer, eller i vart fall slå sönder de nuvarande, som ju är mest destruktiva.
Att behålla dessa bolag och samtidigt handla med Ryssland låter som ett dubbelfel. Är dock inte fullt informerad om antal anställda och omsättningen för dessa bolag. Antar att du menar att dessa pengar är så pass viktiga. Fast de siffror jag presenterade ovan visar ju på att det idag inte handlar om lika stora siffror längre. Och att behålla industrisektorer för att behålla dem kan vara farligt och dyrt. Här behövs det ju naturligtvis nya bolag som går in och det är väl den överlämningen som man måste se till sker med tillräckligt bra synk. Har du mer information om detta?