Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Jag brukar skriva på delforumet
Barn och familj om hur skadligt det är för spädbarn att börja förskolan i tidig ålder. Jag har även vikarierat på förskolor och försökt hjälpa till så gott jag kan med att skapa en trygg miljö för de barn som tvingas att befinna sig där. Jag skriver ibland också om anknytningsteorin och hur det känslomässiga bandet mellan förälder och barn är viktigt för barnets utveckling. Jag skrev nyligen en tråd om detta:
(FB) 60% av Stockholms 1-åringar går i förskola - problematiskt?
Jag tror inte att jag har skrivit ett enda inlägg i delforumet
Pedofili, hebefili och efebofili.
Det ändrar bara frågan till varför du inte lägger din tid på att visa hur orättvis och rättsosäker statens inlåsning av ungdomar är, hur folk lider av statens dåliga sjukvård eller hur totalt ovetenskaplig statliga undersökningar är? Det kommer alltid finnas mer saker du kan göra för frihetens sak jämfört med allt annat du gör för skojs skull. Skall du se på nästa Alien-filmen? Kanske läsa en bok? Eller läsa tidningar? Vad har du för prioriteringar egentligen? Folk borde få kunna hålla på med sitt nöje, även om det tar på tiden ifrån ideologiskt arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Allt som du skriver här håller jag med om. Jag tror också - eller är väldigt säker på - att Hanna lade upp denna hemsida i yttrandefrihetens anda. Hennes intention var inte att pedofiler skulle diskutera sätt att antasta barn på, och som jag förstår det användes inte hemsidan till detta. Detta är jag fullt medveten om.
Det som jag dock är fundersam över är varför hon valde att spendera sin tid på att skapa en hemsida som möjliggjorde diskussion om pedofili för pedofiler? Av alla grupper i samhället valde hon denna, varför då?
Fanns det ingenting viktigare på hennes dagordning än pedofilers rätt att diskutera sin sexuella läggning och attraktion till små barn?
Tidigare skrev du dock att Landos gjorde en bra beskrivning, som var bl.a. om hur sidan var till för att pedofiler skulle kunna normalisera sina övergrepp. Om någon inte kan se skillnad mellan angrepp och inte angrepp så missar de en extremt viktig del av verkligheten.
Säg att målet i sig är positivt, då behövs det ingen större förklaring för varför hon gjorde det. Som jag sa, det tar inte så lång tid att få upp en hemsida. Sedan behövde hon skriva ett blogginlägg också, men det kan gå rätt snabbt när man är arg eller engagerad. Om pedofilerna inte tänkte göra något dåligt via bloggen så ser jag inte hur det är så mycket att fråga sig om - det är några timmar hit eller dit.
Men, för att förklara det så finns det fler anledningar, som kanske gör det enklare att smälta. Först, det här skedde 2009, så då borde Hanna varit runt 20 år skulle jag gissa. Sedan finns det tydligt onda figurer - massmedia som drevar mot en oskyldig grupp, samt webhotell som inte velat hyra ut sina tjänster till dem. Så, utifrån en yttrandefrihetsmoral är det klart rätt att göra det. Även utifrån ett tolerans-perspektiv (om det är så att icke-antastande pedofiler blir diskriminerade i samhället). Dessutom är det ju lite kontroversiellt, och Hanna får kämpa mot några av jättarna i samhället, det är nog något som lockar alla unga. Lär få en del hits för sidan också. Det kan också ses som en övning i att träna sig i att inte behöva bry om andras omdömeslöshet eller förutfattade meningar. Såhär, folk blir upprörda om något av en dålig anledning, då kan man ställa sig på andra sidan - inte för att den är särskilt viktig - men för att man skall öva sig på att gå emot de som skapar grupptryck mot något. Enligt Hanna själv var det för att yttrandefrihet i praktiken var väldigt viktigt.