Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 19:56
  #1
Medlem
Libertarismuss avatar
Idag visar DN:s granskning att 59,5 procent av Stockholms ettåringar var inskrivna i en förskola 2016. Detta är en ökning med 21 procent på bara fyra år. Barnpsykologer och anknytningsteorin säger att barn behöver varaktig kontakt med sin förälder under de första 4-5 åren av sitt liv. Genom att låta sin 1-åring börja på förskolan så går barnet miste om den trygghet och känslomässiga band mellan barn och förälder som hon förtjänar. Detta kan leda till problem i relationer när barnet växer upp.
Vilka samhällsproblem kan uppstå i och med att föräldrar inte längre uppfostrar sina barn? Diskutera!


Diskussionsunderlag:
  • Innehållet i DN:s artikel.
  • Är dessa siffror positiva eller negativa?
  • Framtida samhällskonsekvenser av att barn börjar förskolan i så tidig ålder.

Källa:
http://www.dn.se/sthlm/fler-barn-bor...om-ettaringar/
Citera
2017-05-03, 20:01
  #2
Avstängd
Ett par timmar i veckan tror jag inte gör någon skada.
Citera
2017-05-03, 20:01
  #3
Medlem
Precis så som makteliten vill i orwellsk anda, så de kan börja hjärntvätta de små liven på tidigt stadium att följa det utvalda folkets väg och bli lättstyrda goyer.
Citera
2017-05-03, 20:03
  #4
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Ett par timmar i veckan tror jag inte gör någon skada.
Ett par timmar för dig och mig är inte mycket. Men tänk dig en liten 1-åring. För henne känns några timmar som dagar.
Citera
2017-05-03, 20:07
  #5
Medlem
Jag tycker det låter hemskt att ha sin 1 åring på förskola. Tycker att det är alldeles för tidigt och jag tror att barn mår mycket bättre av att vara hemma så länge som möjligt. Det är en helt annan trygghet jämfört med hur det är på en förskola med på tok för stora grupper och personal som inte hinner med att se varje enskilt barn. Så jag håller med om det som står i denna artikel, ser egentligen bara nackdelar med att ha barnen på förskola redan vid 1 årsålder. När de blir lite större är det på ett annat sätt, då får de också behov av att träffa kompisar och komma hemifrån och få lite ombyte. Jag tror på att små barn behöver mycket lugn och ro och knyta an till sina föräldrar, då är inte en stökig miljö med en massa andra barn och en hög ljudvolym det optimala.
Citera
2017-05-03, 20:13
  #6
Medlem
Lugn o ro på dagis med proffsiga pedagoger och i en lagom stor barngrupp 1,5 åringen kommer inte vilja gå hem och kommer att längta tillbaka till sina kompisar.
1 åringen ska vara hemma ett halvår till.
__________________
Senast redigerad av Richenbacker 2017-05-03 kl. 20:15.
Citera
2017-05-03, 20:17
  #7
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Lugn o ro på dagis med proffsiga pedagoger och i en lagom stor barngrupp 1,5 åringen kommer inte vilja gå hem och kommer att längta tillbaka till sina kompisar.
1 åringen ska vara hemma ett halvår till.

Majoriteten av förskolepersonalen saknar adekvat utbildning, barngrupperna är alldeles för stora - det blir värre för varje år.
Citera
2017-05-03, 20:21
  #8
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Lugn o ro på dagis med proffsiga pedagoger och i en lagom stor barngrupp 1,5 åringen kommer inte vilja gå hem och kommer att längta tillbaka till sina kompisar.
1 åringen ska vara hemma ett halvår till.
Om det ändå vore lugn och ro på förskolan - men det är precis motsatsen. Jag tycker att det är oerhört oansvarigt att skriva in sin 1-åring på förskola. Men det mest häpnadsväckande är det faktum att så många föräldrar väljer att göra det, en majoritet dessutom. Detta kommer tyvärr att få samhällskonsekvenser längre fram, vänta du bara.
Citera
2017-05-03, 22:16
  #9
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Ja a. Man kan ju bara vara hemma med barnen i 1 år. Ca så,vet inte hur du tänker nu? Eller var går gränsen?
Citera
2017-05-03, 23:00
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja a. Man kan ju bara vara hemma med barnen i 1 år. Ca så,vet inte hur du tänker nu? Eller var går gränsen?
Vad menar du? Är det olagligt att vara hemma längre med sitt barn?

Nej, ta ansvar istället. Ena föräldern jobbar, andra föräldern stannar hemma med barnet. Inte svårare än så. Planera ekonomin istället så ska du se att det ordnar sig.
Citera
2017-05-03, 23:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Idag visar DN:s granskning att 59,5 procent av Stockholms ettåringar var inskrivna i en förskola 2016. Detta är en ökning med 21 procent på bara fyra år. Barnpsykologer och anknytningsteorin säger att barn behöver varaktig kontakt med sin förälder under de första 4-5 åren av sitt liv. Genom att låta sin 1-åring börja på förskolan så går barnet miste om den trygghet och känslomässiga band mellan barn och förälder som hon förtjänar. Detta kan leda till problem i relationer när barnet växer upp.
Vilka samhällsproblem kan uppstå i och med att föräldrar inte längre uppfostrar sina barn? Diskutera!


Diskussionsunderlag:
  • Innehållet i DN:s artikel.
  • Är dessa siffror positiva eller negativa?
  • Framtida samhällskonsekvenser av att barn börjar förskolan i så tidig ålder.

Källa:
http://www.dn.se/sthlm/fler-barn-bor...om-ettaringar/
Så små barn har ingen tidsuppfattning och saknar sinne för vetskapen om att "mamma kommer tillbaka till mig". De tror alltså att det är sista gången de ser sin mamma (eller pappa) när hen lämnar barnet. Ett trauma varje dag Det är självklart att sånt sätter sina spår för framtiden, tillitsproblem etc
Citera
2017-05-03, 23:54
  #12
Medlem
Vadå Stockholms? Funkar det inte så i hela Sverige? Föräldraledigheten är ju 1 år och efter det jobbar i princip alla föräldrar, möjligen går mamman ner i procent de första åren av barnets liv, men att barnet läggs på förskola redan inom ett år gör i princip alla jag känner. Det är först nu som jag hört någon säga att det skulle vara på annat sätt, det normala idag är att barnet börjar efter föräldraledigheten är över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback