Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 17:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast inser man att spekulationerna tar fart pga av en så exakt tid, så kan man säga att det är en bugg.
Har då aldrig sett den typen av bugg innan direkt. Men jag har sett uppskattade tider i en häktningsframställan.

Att en åklagare skulle ljuga under pågående mordutredning känns mycket märkligt. Och varför? Det är ju bara ett klockslag. Varför sänka sin trovärdighet på detta vis?
Citera
2017-05-17, 17:17
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Det är kriminalvårdens jobb att ha honom under övervakning, är väldigt säker på att de också har det.

Är det någon som har laddat upp häktningsframställan i tråden? Har bläddrat och bläddrat men inte hittat någon.

Ja ursäkta menade såklart KVV.
Citera
2017-05-17, 17:18
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, men att man skyllt på varandra och gått fria, detta har hänt förut... Jag ger det till helgen, så tror jag detta är över...

Ja, då var det Lindomefallet, som är mest känt. Två inblandade.
Förresten var du först nu, verkar som det nog är över innan helgen.
Citera
2017-05-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hewperry
"Enligt häktningsframställan är tidpunkten för brottet 04.14 natten mot söndag. Tova Moberg ska ha bragts om livet på gården, enligt häktningsframställan."

Betyder det att man tror att hon blev dödad så pass sent på natten/tidigt på morgonen? Eller har man bara satt en tidpunkt då man inte har någon aning om detta ännu?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AKMvq/en-begars-haktad-for-mordet-pa-tova-moberg

Hon kanske var svårt skadad men vid liv när hon transporterades ut med båt på sjön. Sedan sänktes hon i vattnet och drunknade. Sådant kan ha kommit fram i obduktionen.

Om hon t.ex hade en mobiltelefon i en av sina fickor när hon dumpades så kan man få fram tidpunkten för mordet väldigt exakt. Telefonens kontakt med närmaste mast torde ha slocknat ganska omgående när den försvann ned under vattnet.

Min hypotes bara.
Citera
2017-05-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man råkade släppa för mycket information och vill nu inte att uppgiften skall bli offentlig. Det fanns en uppgift om den aktuella tiden, men den skulle aldrig hamnat i häktningsframställan. Strikt talat skulle då inte åklagaren ljuga när han säger att det inte är den givna tiden för när brottet ägde rum.

Nej, det är inte speciellt sannolikt att det skulle vara så.

Har svårt att tänka mig att en erfaren åklagare skulle göra en sån dundertabbe, speciellt i ett sånt medialt stort mål. Visst, hade det vart en ganska grön åklagare i ett mindre mål så är det inte osannolikt. Men som du säger, ganska osannolikt i det här fallet.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att en åklagare skulle ljuga under pågående mordutredning känns mycket märkligt. Och varför? Det är ju bara ett klockslag. Varför sänka sin trovärdighet på detta vis?

Ehh, behöver inte vara en lögn och man refererar till att åklagaren säger ett tekniskt missöde. Men hon dödades under natten på gården. Hellre att man säger tekniskt strul än att människor går bärsärk med spekulationer. Och det är inte jätteviktigt för det kommer vimla av tidsuppgifter i den här förundersökningen. Så släpp det nu.

Citat:
Dog på gården
Tova Moberg ska ha bragts om livet på gården klockan 04.14 natten mot söndagen, enligt häktningsframställan.
Att tidpunkten för mordet på häktningsframställen är mycket exakt är ett tekniskt missöde, enligt åklagaren Christer Sammens.
– Tidpunkten som står där är felaktig och det har att göra med vårt elektroniska system. Det man kan säga är att det hela har inträffat på natten, säger Christer Sammens.
Åklagaren uppger att bilden av vad utredarna tror har hänt den unga kvinnan klarnar.
– Jag har en ganska klar uppfattning om hur hon är bragd om livet. Det är ganska klart, säger Christer Sammens.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AKMvq/en-begars-haktad-for-mordet-pa-tova-moberg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Dom verkar ju inte helt avskrivna än. Även om dom har för lite för att begära häktning. Har hänt vid otaliga tillfällen att personer släppts i brist på bevis för tillfället, för att sedan tas in igen och slutat som dömda. Tror inte vi ska räkna bort dom andra två helt än.

De har ju alibi. folk har sett dem på ett cruising event i stan under kvällen. Helt kvällen enligt nån på Facebook.
Citera
2017-05-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja, då var det Lindomefallet, som är mest känt. Två inblandade.
Förresten var du först nu, verkar som det nog är över innan helgen.

Har hänt en hel del med lagstiftning och praxis sedan Lindome. Idag kommer man inte undan med att skylla på varandra.
Citera
2017-05-17, 17:21
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Hon kanske var svårt skadad men vid liv när hon transporterades ut med båt på sjön. Sedan sänktes hon i vattnet och drunknade. Sådant kan ha kommit fram i obduktionen.

Om hon t.ex hade en mobiltelefon i en av sina fickor när hon dumpades så kan man få fram tidpunkten för mordet väldigt exakt. Telefonens kontakt med närmaste mast torde ha slocknat ganska omgående när den försvann ned under vattnet.

Min hypotes bara.

Tror faktiskt att flertalet telefoner idag håler ett tag under vattnet... så den teorin är nog fel.
Dumt att låsa sig vid det där klockslaget som stod i förhandlingen
Citera
2017-05-17, 17:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De har ju alibi. folk har sett dem på ett cruising event i stan under kvällen. Helt kvällen enligt nån på Facebook.

Jag har också fått ett pm om att Fredrik och Jimmy varit på cruising.
Citera
2017-05-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Tror han ringde efter dem senare för att hjälpa leta efter henne för att öka på sin trovärdighet som oskyldig
Citera
2017-05-17, 17:23
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har också fått ett pm om att Fredrik och Jimmy varit på cruising.

Det avskriver dem från att de var där vid mordtillfället men inte från de brott som begåtts efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in