Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Det där har jag sagt i många år nu, d v s att Syrien går mot en uppdelning i tre, kanske fyra (om de kristna också får en enklav) regioner. Om de blir separata länder eller en del av en federation är svårt att säga exakt men att al-Assad ska lyckas ta tillbaka 100% av Sykes-Picot-gränserna ser jag som föga troligt. Sen vad som händer med Golanhöjderna är något som står skrivet i stjärnorna. Jag tror Hezbollah till slut, någon gång, kommer att ta över området efter ett väldigt blodigt krig med IDF.
Att Israel och USA ser splittringen av Syrien som sitt viktigaste mål och därför vill avsätta Assad är klart. Du gav just en bra förklaring till varför.
1. Israel vill inte se ett enat och starkt grannland som vill få tillbaka sitt territorium, Golanhöjderna.
2. De vill inte att Iran eller Hezbollah ska ha någon vänligt sinnad stat eller grupp som allierad.
3. Med ett uppdelat Syrien tror Israel att de kan annektera Golanhöjderna.
Att Hezbollah skulle erövra Golanhöjdena, med en stor drusisk befolkning, i strid mot Israel är totalt omöjligt. Druserna hade stött Israel i ett sådant krig. Israel skulle hellre atombomba Golan än att lämna över det till Hezbollah.