Citat:
Ursprungligen postat av
SvaMp_
Fan du är ju helt otrolig alltså.
Förstår mig inte på er, ni är alltså beredda att alliera er med islamistterrorister bara för att få bort hot emot er. Måste fan vart det lägsta jag läst, en pro-israel som står och hejar på muslimska fundamentalister, ena sidan står ni och skriker terrorister för att rättfärdiga aggression, i andra fallet står du och hejar på dessa grupper när de slåss mot en starkare fiende. Tror du på din egen agenda? Anser du på riktigt att du för en konsekvent linje i det du argumenterar för?
Jag är på riktigt häpen.
Om jag minns rätt tyckte Assad att Hamas, även om man betraktar gruppen som en terrororganisation eller som en förlängning av MSB, så utgör gruppen fortfarande det palestinska folkets vilja. Fråga dig själv om han driver samma linje i Syrien, eller är det inte konsekvent nog?
Jag anser att det av geopoltiska skäl är nödvändigt att anta ställningen om att "fiendens fiende är min vän". Syrien har gjort detsamma, likväl Iran och även Ryssland. Det är inget nytt förfarande eller strategi.
Du verkar blanda ihop det pågående och slutliga skedet av konflikten. Jag gör skillnad på dessa.
Jag vill inte se HTS leda det syriska samhället genom att ta över makten i Damaskus. Jag menar bara, varför ska vi göra det enkelt för motståndaren genom att bekämpa deras fiender? Beväpna gruppen med vapen för att begränsa Assads möjligheter att genomföra offensiver. IS är annorlunda eftersom denna grupp har begått och fortsätter begå terrordåd utanför sitt område. Till min kunskap har HTS inte gjort detta, varför elimineringen av dom inte är prioriterad.
Vad jag skrev ovan är det pågående skedet. I det slutliga skedet vill jag se en regering ledd av en pro-västerländsk ledare/parti. Med det menar jag självklart de som tillgodoser de intressen som väst har i Mellanöstern. Jag hade dock även nöjt mig med en regering som är kritisk mot Israel, Europa och USA, men också mot Ryssland och Iran. Detta sammanfaller lyckligtvis med vad folket vill, nämligen att avsätta Assad och inrätta ett nytt styre.
Vi vet ju redan idag att Assad har prioriterat att bekämpa moderata rebeller framför IS just för att det senare utgör ett verktyg för att driva fram hans intressen. Det är i samband med att rebellerna försvagats som regimen börjat ta tillbaka områden av IS.