Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-17, 13:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Så jag förstår rätt, denna bild är tagen efter helgen? Och det påstådda mordet?

På söndagen om jag förstår rätt. De blev ju anhållna då. Efter det har har han inte kunnat lägga ut något.
Citera
2017-05-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Med den logiken borde landsbyggden ha fler Nobelpristagare och överlag högutbildade än storstäderna, så det dock inte ut. Dessa händelser är överrepresenterade på landsbyggden, lägger ingen värderingen i det. Men så är det. Det är farligt att vara kvinna överallt i Sverige, men det är fan i mig inte mindre farligt på landsbyggden.

Utbildning och mord är två helt olika saker. Orsaken till att färre högutbildade bor på landsbygden är att det är så långt till universiteten, inte på att det är knallkorkar som är bosatta där (Läs gärna Geniet av Ivar Lo för en inblick i tankegången). Det är ju de facto procentuellt fler mord i storstäderna, trots alla universitet och så vidare, så man kan med din logik verkligen fråga sig om det inte är fler svagbegåvade i större städer eftersom så många inte tar chansen att utbilda sig och leva det goda livet, utan väljer att istället supa ned sig i någon sjaskig hyresrätt och knivar sina kompisar när det blir fyllebråk eller skjuter ihjäl någon random snubbe på gatan.
Senast redigerad av Florman 2017-05-17 kl. 13:15.
Citera
2017-05-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag läste i måndagskväll att polisen visste att hon var död. Hur visste de det?
Det var vad dom trodde efter omständigheterna och att hon inte hört av sig.
Citera
2017-05-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Att alla tre kan vara tysta om att de varit med om ett mord på en ung söt tjej ser jag som osannolikt, normala människor bryter ihop rätt fort under press. Ibland räcker det inte med att ladda inför nästa vecka...

De ÄR inte tysta. Åklagaren säger att de har en god bild om vad som hänt. Det lär dock inte släppas före häktningsförhandlingen kan jag tänka.
Citera
2017-05-17, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tror också att det här blir en riktig svårsmält bit att tugga i för Christer Sammens.

Det kan bli som i Kalamarksfallet att det troligen finns flera GM men åklagaren klarar inte av att styrka fler än en.

Om dom inte har talat sig samman om en historia som alla ska köra kan dom givetvis också blåneka.

Om det inte finns planering och telefontrafik som i skjutningen på restaurangen i Vårvädret (vilket det inte gör eftersom datalagringsdirektivet är dött), blir det svårt för åklagaren utan teknisk bevisning.

Tror ändå dom har läget under kontroll, värre är med skjutningarna i gbg, där var masterna o spanaren trumfkortet. som fotade flyktbilen o dom togs dagen efter. sandnegrerna o en bra fotbollspelare- ändra straffskalan, mord är mord om det så skiljer ett år mellan dem. personerna 10 år till livstid. vansinne.........kalamarksfallet o kevin är det bara o följa, sista delen ikväll
Citera
2017-05-17, 13:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Så du menar att man kan fälla tre för medhjälp till mord utan att någon annan blir fälld för mord?

Om rätten inte kan förstå och enas om vem som är mördaren så kanske de inte fäller alla tre för mord utan istället för medhjälp till mord. Nu är jag ingen jurist, men det kanske är möjligt. De vill ju inte att alka tre går fria.

Nu tror jag att bara en av de är mördare - Billy - men det gäller ju att bevisa att det var han. Det bästa är om någon av de andra sjunger ut och berättar vem mördaren är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De ÄR inte tysta. Åklagaren säger att de har en god bild om vad som hänt. Det lär dock inte släppas före häktningsförhandlingen kan jag tänka.
Det hade man i råbo fallet även Lisa Holm fallet även Linda chen
Trots att dessa nekade, tror inte någon erkänt
Citera
Medlem
Om man läser och analyserar lite så kan det nog vara den där Fredrik som har använt våld är oberäknelig och störd på något vis.
Citera
2017-05-17, 13:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Så du menar att man kan fälla tre för medhjälp till mord utan att någon annan blir fälld för mord?

Det stämmer. Ponera att ett mord begåtts där en är gärningsman men och har flera medhjälpare. Gärningsmannen avlider innan åtal. Skulle det inte gå att åtala de övriga för medhjälp trots att ingen kommer att fällas för mordet skulle det innebära en ohållbar ordning (av flera anledningar).Eller det mest vanliga exemplet, att det inte går att visa vem som faktiskt begått utfört den dödliga handlingen. Ska båda då gå fria?

Svaret är nej.

Se även nedan.

http://www.dt.se/dalarna/falun/falubo-far-fangelse-for-medhjalp-till-mord

"En av dem, 22-åringen, visade sig ha offrets blod på sina kläder. Polisen fann även en morakniv, som kunde knytas till honom och som kunde antas vara mordvapnet.
Han var sannolikt den som mördade Jarl-Ivar Karlsson.

Det har åklagare Staffan Blyberg hävdat.
Han yrkade på livstids fängelse för 22-åringen och tio år för medbrottslingen, när rättegången avslutades.

Men vem av de unga männen som dödade Jarl-Ivar Karlsson har inte gått att visa.

Så resonerar tingsrätten och dömer de båda männen skyldiga till medhjälp till mord."
Senast redigerad av Tingsnotarien 2017-05-17 kl. 13:22.
Citera
2017-05-17, 13:20
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tror också att det här blir en riktig svårsmält bit att tugga i för Christer Sammens.

Det kan bli som i Kalamarksfallet att det troligen finns flera GM men åklagaren klarar inte av att styrka fler än en.

Om dom inte har talat sig samman om en historia som alla ska köra kan dom givetvis också blåneka.

Om det inte finns planering och telefontrafik som i skjutningen på restaurangen i Vårvädret (vilket det inte gör eftersom datalagringsdirektivet är dött), blir det svårt för åklagaren utan teknisk bevisning.
Nej, jag tror tvärt om att detta kommer bli plättlätt. Det är tre stycken pojkvaskrar som aldrig tillbringat en natt i arresten och framför allt inte suttit i förhör misstänkta för ett av de grövsta brotten man kan göra sig skyldig till. Det är en en person som gjort sig skyldig till mord, Billyboy, och de andra för medhjälp och de kommer givetvis att berätta allt som går att berätta för att klara sig undan så lindrigt som möjligt. Du kan inte jämföra dessa Ronny & Ragge kopior med yrkeskriminella negrer från förorten.
Citera
2017-05-17, 13:21
Medlem
Tror ingen av dem pratat eller erkänt, däremot har man säkerligen, tekniskbevisning, vittnesuppgifter, osv som ger en bild av vad som hänt
Citera
2017-05-17, 13:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det stämmer. Ponera att ett mord begåtts där en är gärningsman men och har flera medhjälpare. Gärningsmannen avlider innan åtal. Skulle det inte gå att åtala de övriga för medhjälp trots att ingen kommer att fällas för mordet skulle det innebära en ohållbar ordning (av flera anledningar).
Avlider gärningsmannen är det såklart helt korrekt, men det var nog inte så inlägget var menat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in