Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistula
i morgonintervjun med SÅC som sändes i tv4 den tolfte maj hävdar SÅC ett antal saker som jag undrar om någon här kan verifiera sanningshalten i (någon som är bättre påläst än jag själv är). dock kanske dessa punkter bara kan motbevisas om man har tagit del av förundersökningen...

- bägge pojkar berättar för sina föräldrar att kevin ligger nere vid sjön samma kväll som kevin dör
- den äldre brodern är då blöt upp till knäna, som om han vadat runt i vatten
- den äldre brodern ritar en bild på hur kevin ligger, denna teckning ska pappan direkt ha rivit sönder och slängt
- den äldre brodern berättar för sin pappa att kevin inte kan andas

stämmer verkligen något av detta? dessa punkter använde han effektivt för att kväsa journalisten som ställde frågor kring fallet och denne hade inte mycket att sätta emot.

Nej det stämmer inte om man lyssnar på de första svaren som pappan och bonusmamman lämnar

Men sedan kommer polisen och besöker psykavdelningen där bonusmamman är inlagd en vecka, och får henne att ändra sin version till att "kanske var pojkarna borta...."

Då vänder man sig till pappan och han svarar att "om min fru säger att det var så då tror jag på henne..."
Och då bryter pappan ihop och hamnar på psykkliniken (enligt artiklar i media) och då är denna förfärliga cirkus igång på allvar enligt mitt sätt att se på detta

Om man tänker på vilken press denna familj var utsatt för?
Båda barnen som åker in och ut på förhör på polisstationen
Sedan kollapsar bonusmamman och blir inlagd på psyk
....och till sist pappan...[/i]
Citera
2017-05-17, 09:55
Medlem
Manu79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jag tror nog att Rolf hade önskat att han dog då han blev överkörd för att slippa denna skandalen. Det här är förjävligt, borde finnas spärrar men tydligen inte. Pinsam "team" borde skämmas för fan, den andre värre än den andre. Bra att man visar hur vissa jobbar "professionellt" hehe.. skrämmande

Karma is a bitch! Roffe kommer hamna mer och mer i glömskans land med tanke på sin hjärnskada och hans rykte som polis är för evigt nerfläckat efter denna skandal.
Citera
2017-05-17, 10:14
Medlem
Känns som att det enda SÅC kan göra för att försöka rädda sig själv nu är att skylla allt på RS. Att han bara varit rådgivare och inte kan ta ansvar för att polisen svalde allt han sa angående att barnen tydligt i inledande förhör visade att de var delaktiga eller utförde mordet. Lär visa sig i aktuellt ikväll men har svårt att tro att han kan komma med nya bevis som talar för att de är skyldiga.
Citera
2017-05-17, 10:32
Medlem
Ad-infinitums avatar
En väldigt självsäker Dan Josefsson i SVT-morgonsoffa.
"Rolf Sandberg kommer att få svårt att visa sig på öppen gata".

Det lär ju inte finnas något i förundersökningen som visar mer på barnens skuld än det som endast lämnats (oinspelat) till RS själv.
För som DJ säger. De har varit "Ett helt team som dissekerat förundersökningen".

Efterspelet av detta kommer nog mer att handla om RS vs SÅC. Där de skyller helt på varandra än att någon kommer att ifrågasätta barnens oskuld.
Citera
2017-05-17, 10:38
Medlem
p.norths avatar
intressant
1:20- 4:30 https://www.youtube.com/watch?v=boniaJzNRDQ
lyssna extra mellan 3:00 - 3:45

denna:
Rickard L Sjöberg skrev i SvD om Sven Å Christiansons 2014 "till bedrägeri gränsande inkompetens"
https://www.svd.se/psykologin-maste-...as-efter-quick
Senast redigerad av p.north 2017-05-17 kl. 10:56.
Citera
2017-05-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Nej det stämmer inte om man lyssnar på de första svaren som pappan och bonusmamman lämnar

Men sedan kommer polisen och besöker psykavdelningen där bonusmamman är inlagd en vecka, och får henne att ändra sin version till att "kanske var pojkarna borta...."

Då vänder man sig till pappan och han svarar att "om min fru säger att det var så då tror jag på henne..."
Och då bryter pappan ihop och hamnar på psykkliniken (enligt artiklar i media) och då är denna förfärliga cirkus igång på allvar enligt mitt sätt att se på detta

Om man tänker på vilken press denna familj var utsatt för?
Båda barnen som åker in och ut på förhör på polisstationen
Sedan kollapsar bonusmamman och blir inlagd på psyk
....och till sist pappan...[/i]

Frågan handlade om att verifiera sanningshalten. Det kan man hur som helst absolut inte göra genom intervjuer i en dokumentär...
Citera
2017-05-17, 10:53
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Frågan handlade om att verifiera sanningshalten. Det kan man hur som helst absolut inte göra genom intervjuer i en dokumentär...

Hade vart bra att få mer klarhet i cirkusen med om barnen sett något vid vattnet eller ej.

Pratade barnen om vattnet i de inledande förhören? Hade barnen ens nämnt ordet vatten innan polisen gjort det i något förhör?
Citera
2017-05-17, 11:02
Medlem
Lite av Yrsa Stenius som skrev om barnvittnen under da Costa-debatten:

"Kan man lita på en tvåring?"

http://s1033.photobucket.com/user/da...10d87.jpg.html

"Allmänläkaren och hans andra liv"
http://s1033.photobucket.com/user/da...89308.jpg.html

"Vem ska rätten tro på?"
http://s1033.photobucket.com/user/da...f99ab.jpg.html

Per Lindeberg om Stenius kontakt med den psykiatriska vården(!)
http://s1033.photobucket.com/user/da...805d4.jpg.html

Stenius replik:
http://s1033.photobucket.com/user/da...a5b1c.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2017-05-17 kl. 11:05.
Citera
2017-05-17, 11:02
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Alltså, vittnesmål utan stöd av multipla andra vittneskällor eller framförallt teknisk bevisning...ska man se på med stor skepsis. Hjärnan är mästare på att s.a.s. "fill in the blanks" helt av sig själv. Dessutom små barn utan någon form av reell verklighetsuppfattning och konkret förmåga till avancerat abstrakt tänkande. Urusla vittnen. OM de dessutom pressas så lär de hitta på. Småungar kan fantisera fram vad som helst. Men de är urusla på dissimulering. Alla som har/haft småbarn är väl medvetna om att de är extremt opålitliga som observatörer.

Att finta upp ett barn på läktaren för att få ut en händelse är inte svårt...som jag sa, de har obefintlig dissimuleringsförmåga.

SÅC och RS är brända. De ska skit, för de har torterat två barn. TORTERAT! De har uppvisat närmast sociopatiska drag i sin iver att komma i mål och bevisa sin tes. Fruktansvärt.
Citera
2017-05-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Hade vart bra att få mer klarhet i cirkusen med om barnen sett något vid vattnet eller ej.

Pratade barnen om vattnet i de inledande förhören? Hade barnen ens nämnt ordet vatten innan polisen gjort det i något förhör?

Håller med. Vad sade barnen från början och vad berättade föräldrarna från början? Det hade man gärna velat veta.
Citera
2017-05-17, 11:15
Medlem
"I hela utredningskadern är det tydligen bara Sandberg och minnesprofessorn som varit så lyhörda så de hört de små pojkarnas erkännande och samtidigt döva nog för att inte höra vittnesuppgifter som visar att ”mördarna” inte varit på plats vid mordet."
- Börje Carlsson

Denne polis och tidigare rotelchef har under nästan hela sin tid inom kriminalpolisen arbetat med de grövsta brotten. Som kriminalpolis har han varit spaningschef för flera mord, grova våldtäkter och grova rån.

Jag tror mer på honom än någon i den här tråden...
Citera
2017-05-17, 11:33
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Stämmer. Dömd för våldtäktsförsök mot minderårig. Sexakten var dock frivillig från båda parter.
När jag läste domen tyckte jag nästan C's otrohet var en mer omoralisk handling än det andra. Men jag vet iofs inte hur 13-14 åriga tjejer påverkas av att ha sex med 21-åringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in