Citat:
Ursprungligen postat av
TheRickiestRick
Det står ju i länken hur man blir astronaut? Har inte sökt och kommer inte heller göra det.
Jag skulle gärna bli astronaut, men jag uppfyller tyvärr inte kraven.
1. En bra grund är en högre utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Det har jag inte.
2. Erfarenheter som testpilot eller flygingenjör kan vara meriterande. Några sådana erfarenheter har jag inte.
3. Under Apollo-erans dagar var det vanligt att astronauter hade en bakgrund som stridspiloter. Idag däremot så har de en mer varierad bakgrund som t.ex. forskare inom naturvetenskap, läkare eller veterinär. Jag har ingen sådan bakgrund.
4. Astronauter tvingas ofta leva ihop under långa perioder så en bra egenskap är att man fungerar bra i grupp. Nej, jag funkar dåligt i grupp. Jag är en sån som går hem först av alla när jag är på en fest.
5. Viktigt är också att personen är fullt frisk dvs. inte har några dolda problem med hjärtat eller andra besvär. Jag är frisk förutom att jag lider av pollenallergi. Men det finns väl inga pollen i rymden? Så jag skulle nog vara ännu friskare i rymden än här på jorden.
6. Det finns också begränsningar i hur lång eller kort man kan vara. Jag är 180 lång. Är det OK?
7. Man tittar även på hur man klarar vissa övningar under påfrestningar som stress och åksjuka (snurra i en centrifug). Jag har aldrig provat att åka runt i en centrifug. Men vi har en i tvättstugan. Kanske kan jag träna där?
8. Vår svenske astronaut, Christer Fuglesang, brukar säga att det viktigaste är att man är frisk och har lätt att lära sig nya saker. Frisk, jo, förutom pollenallergin då. Lära nya saker? Det roar mig inte. Jag kan det jag behöver kunna för att klara mig här på jorden.