2017-05-16, 22:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ingen som kan svara på detta?

Solen började sitt liv som ett dammkorn som växte till en gasjätte. Men det dröjde inte länge innan solen blev så massiv att kärnreaktioner började i dess centrum.

Jupiter skulle behöva vara ca 70 gånger så massiv som den är nu för att bli en stjärna. Det är inte särskilt troligt då det inte finns så mycket extra materia i hela solsystemet för att resultera i en stjärna till. Men i många många solsystem så bildas ännu en stjärna istället för planeter. Det är väldigt vanligt. Stjärnorna går då i omloppsbana runt varandra. Alpha Centauri består av tre stjärnor tex. Alpha Centauri A, Alpha Centauri B och Proxima Centauri.
Citera
2017-05-16, 23:02
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Solen började sitt liv som ett dammkorn som växte till en gasjätte. Men det dröjde inte länge innan solen blev så massiv att kärnreaktioner började i dess centrum.

Jupiter skulle behöva vara ca 70 gånger så massiv som den är nu för att bli en stjärna. Det är inte särskilt troligt då det inte finns så mycket extra materia i hela solsystemet för att resultera i en stjärna till. Men i många många solsystem så bildas ännu en stjärna istället för planeter. Det är väldigt vanligt. Stjärnorna går då i omloppsbana runt varandra. Alpha Centauri består av tre stjärnor tex. Alpha Centauri A, Alpha Centauri B och Proxima Centauri.

Säker på den siffran? Du har säkert rätt men jag tycker mig ha hört flera gånger att 4-5 gånger Jupiters massa från att det ska kunna bli en stjärna. Nån eller du får gärna berätta mer om ämnet.

Sen har jag för mig att jag har det talas om att det eventuellt redan kanske sker någon form av kärnklyvning i Jupiters kärna. Bogus?
Citera
2017-05-16, 23:53
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Säker på den siffran? Du har säkert rätt men jag tycker mig ha hört flera gånger att 4-5 gånger Jupiters massa från att det ska kunna bli en stjärna. Nån eller du får gärna berätta mer om ämnet.

Sen har jag för mig att jag har det talas om att det eventuellt redan kanske sker någon form av kärnklyvning i Jupiters kärna. Bogus?

Jäpp. Helt säker. Jupiter är inte någon misslyckad stjärna. Det är inte ens en brun dvärg, bara en gasjätte. Det vi vet om Jupiter säger att den inte kan ha en temperatur högre än 25000 grader kelvin i sin kärna samt ett tryck på 80 miljoner gånger atmosfärstryck. I solens kärna är trycket 340 000 000 000 ggr atmosfärstryck och temperaturen är 15 500 000 kelvin. Förhållandena i Jupiter är alltså väldigt långt ifrån vad som krävs för att kärnfusion ska kunna ske. Enligt de modeller vi har så är den lägsta massan ett föremål måste ha, för att kunna bli en stjärna, ca 0,08 solmassor. Och det är även massan på den minst massiva stjärnor vi observerat. 0,08 solmassor = 83 ggr Jupiters massa. Lägsta gränsen för hur lätt en stjärna kan vara hamnar på mellan 70 och 85 ggr Jupiters massa. Jupiter skulle behöva vara 13 ggr mer massiv för att ens vara en brun dvärg. I bruna dvärgar kan viss fusion mellan deuterium och helium 3 äga rum men inte på långa vägar tillräckligt mycket för att den ska lysa av sig självt i synligt spektrum.

När det gäller fission så äger sådan rum i Jupiter. Jupiter har en massiv stenkärna 13 ggr jordens massa. Denna består av liknande grundämnen som jorden och då många av dessa grundämnen är radioaktiva så bildas det värme från dessa precis som i jordens kärna. Radioaktivitet, samt tyngdkraftens inverkan, gör Jupiter lite varmare än vad enbart solinstrålning skulle göra den.
Citera
2017-05-17, 00:05
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
När det gäller fission så äger sådan rum i Jupiter. Jupiter har en massiv stenkärna 13 ggr jordens massa.

13 ggr jordens massa, säker på den med? Trodde inte ens man med 100% säkerhet visste att den hade en stenkärna.

Tackar gott för svaren.
Citera
2017-05-17, 00:08
Medlem
Mohaves avatar
Hur blir man astronaut? Någon av er här i tråden som sökt eller tänker söka? http://www.snsb.se/sv/Astronauter/Hur-blir-man-Astronaut/
Citera
2017-05-17, 00:36
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
13 ggr jordens massa, säker på den med? Trodde inte ens man med 100% säkerhet visste att den hade en stenkärna.

Tackar gott för svaren.

Måste finnas något mer under gasmolnen då vi vet Jupiters densitet. Enbart väte och helium stämmer inte.
Citera
2017-05-17, 02:51
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Måste finnas något mer under gasmolnen då vi vet Jupiters densitet. Enbart väte och helium stämmer inte.

Lite besviken är jag på svaret måste jag säga. Jag ställde en mycket tydlig jag fråga till en man vars kunskaper inom ämnet uppenbarligen är hyfsat stora.

Att det finns massa av 13 jordklot av sten i Jupiter stämmer alltså inte(?), varför inte bara säga det om det är så?
Citera
2017-05-17, 03:31
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur blir man astronaut? Någon av er här i tråden som sökt eller tänker söka? http://www.snsb.se/sv/Astronauter/Hur-blir-man-Astronaut/

Det står ju i länken hur man blir astronaut? Har inte sökt och kommer inte heller göra det. Däremot har jag förhoppningsvis över ett halvt sekel kvar innan jag ska dö, och utvecklingen av rymdturism till ett pris som för mig skulle kunna bli överkomligt är inte omöjligt tills dess. Så får jag bara chansen så...
Citera
2017-05-17, 09:47
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Det står ju i länken hur man blir astronaut? Har inte sökt och kommer inte heller göra det.
Jag skulle gärna bli astronaut, men jag uppfyller tyvärr inte kraven.

1. En bra grund är en högre utbildning inom teknik eller naturvetenskap. Det har jag inte.

2. Erfarenheter som testpilot eller flygingenjör kan vara meriterande. Några sådana erfarenheter har jag inte.

3. Under Apollo-erans dagar var det vanligt att astronauter hade en bakgrund som stridspiloter. Idag däremot så har de en mer varierad bakgrund som t.ex. forskare inom naturvetenskap, läkare eller veterinär. Jag har ingen sådan bakgrund.

4. Astronauter tvingas ofta leva ihop under långa perioder så en bra egenskap är att man fungerar bra i grupp. Nej, jag funkar dåligt i grupp. Jag är en sån som går hem först av alla när jag är på en fest.

5. Viktigt är också att personen är fullt frisk dvs. inte har några dolda problem med hjärtat eller andra besvär. Jag är frisk förutom att jag lider av pollenallergi. Men det finns väl inga pollen i rymden? Så jag skulle nog vara ännu friskare i rymden än här på jorden.

6. Det finns också begränsningar i hur lång eller kort man kan vara. Jag är 180 lång. Är det OK?

7. Man tittar även på hur man klarar vissa övningar under påfrestningar som stress och åksjuka (snurra i en centrifug). Jag har aldrig provat att åka runt i en centrifug. Men vi har en i tvättstugan. Kanske kan jag träna där?

8. Vår svenske astronaut, Christer Fuglesang, brukar säga att det viktigaste är att man är frisk och har lätt att lära sig nya saker. Frisk, jo, förutom pollenallergin då. Lära nya saker? Det roar mig inte. Jag kan det jag behöver kunna för att klara mig här på jorden.
Citera
2017-05-17, 22:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Rymd/scienece-fiction-filmer är off topic för detta forum, men diskutera gärna era favoritfilmer här: (FB) Film: listor och rekommendationer

/Moderator
Citera
2017-05-17, 23:26
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Lite besviken är jag på svaret måste jag säga. Jag ställde en mycket tydlig jag fråga till en man vars kunskaper inom ämnet uppenbarligen är hyfsat stora.

Att det finns massa av 13 jordklot av sten i Jupiter stämmer alltså inte(?), varför inte bara säga det om det är så?

Låt mig utveckla:
Genom observationer av Jupiter vet vi att den består av mest väte och helium. De är de lättaste ämnena i universum. Samma ämnen som solen består av. Men vi vet även hur stor Jupiter är och hur massiv den är. Det ger en genomsnittsdensitet på 1300 kg/m^3. Mer än vatten och betydligt mer än väte och helium, även flytande väte och helium. Trycket ökar med djupet men hur man än räknar så går det inte ihop om Jupiter enbart bestod av väte och helium. Och modellerna för hur gasplaneter bildas fungerar inte heller om det bara finns väte och helium. Men lägger man till en kärna av sten med en massa som motsvarar 4% av hela planetens massa så får man ihop alla modeller. Det ger planeten vi observerar. Jupiter började sitt liv som en stenbumling som samlade på sig gaser som bildade en enormt tät atmosfär. 4% av Jupiters massa motsvara 13 jordklot.
Citera
2017-05-17, 23:57
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Låt mig utveckla:
Genom observationer av Jupiter vet vi att den består av mest väte och helium. De är de lättaste ämnena i universum. Samma ämnen som solen består av. Men vi vet även hur stor Jupiter är och hur massiv den är. Det ger en genomsnittsdensitet på 1300 kg/m^3. Mer än vatten och betydligt mer än väte och helium, även flytande väte och helium. Trycket ökar med djupet men hur man än räknar så går det inte ihop om Jupiter enbart bestod av väte och helium. Och modellerna för hur gasplaneter bildas fungerar inte heller om det bara finns väte och helium. Men lägger man till en kärna av sten med en massa som motsvarar 4% av hela planetens massa så får man ihop alla modeller. Det ger planeten vi observerar. Jupiter började sitt liv som en stenbumling som samlade på sig gaser som bildade en enormt tät atmosfär. 4% av Jupiters massa motsvara 13 jordklot.

Okej, tack för svar, inte övertygad dock. Skjut mig i huvudet för att jag använder "källan" wikipedia nu men så här står det kort och gott:
Citat:
Jupiters kärna är hetare än solens yta, men det är okänt vad den består av. Det kan röra sig om ett massivt stenklot, flera gånger större än jorden, eller så kan det metalliska, flytande vätet sträcka sig ända in till centrum.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jupiter#Jupiters_sammans.C3.A4ttning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in