Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Eftersom det då inte längre finns något behov av några direkta mekaniska länkar mellan pilotens reglage och flygplanets olika system, så skulle man kunna göra om cockpiten till en kapsel, där man istället för att skjuta ut stol med pilot från flygplanets cockpit så lossar man istället cockpit från resten av planet.
Piloten sitter då innesluten i sin "bubbla" och är skyddad mot såväl fartvind som diverse andra yttre faror.
Det blir en jäkla massa kontakter som måste lossas automatiskt och alla vet att slangar torkar och blir styva och ifall de felar, resultatet blir en katastrof, tex en läcka av ren syrgas kan bli fruktansvärt tråkigt. Dvs om kapseln fylls med syrgas, tex
Jo, fast denna design lider av samma problem som en raketstol måste lösa, Om Queer-313 flyger på låg höjd och hög fart så måste cockpitkapseln upp på höjden 80-150 meter för att man ska kunna ta ner farten med hjälp av fallskärm på ett smidigt sätt, Har man inga raketer till hjälp så hinner inte fallskärmen utvecklas. Om hela cockpitkapseln skulle ha ett raketpaket så blir det grymt mycket mera vikt det måste lyfta, och därför ett rejält stort raketpaket, som ytterligare ökar flygplanets dödvikt. Som i sig skulle utgöra en för stor risk att ha ombord tex i ett hangarfartyg i händelse av en olycka.
De katapultstolar vi har idag är väldigt klyftigt byggda, med en mängd inbyggd intelligens, som ställer in riktningen vid uppskjutningen mm,
Den extra vikten av en cockpit-kapsel som måste acceleras kan bli för mycket tror jag
Cockpitkapselns enda uppenbara fördel är att piloten skyddas ifrån fartvinden, men å andra sidan funkar ju hjälmen och dräkten som hyfsat skydd
Att försöka blåsa upp fallskärmen med sprängladdningar eller raketer är inte så värst lätt, linorna kan brännas av mm, rycket som uppstår kan ju ha ihjäl piloten, dvs
sk overkill
Citat:
Ursprungligen postat av
parastoo
min är en mkt bra budgetvariant som är bättre än raketstol
Jaha ja jo det finns ju en annan lösning som man kan ha inne i flygplanet, dvs en
sk trebuchet, som kan kasta ut piloten och stolen som en slunǵa, en slags katapult. Det skulle var något alldeles enastående om de iranska ingenjörerna kunde designa en sådan trebuchet som kan kasta ut piloten ur ett vilt flatspinnande flygplan. Och ändå behålla exakt tyngdpunkt i flygplanet genom hela utkastningsmomentet.
Jag menar de har ju redan omarbetat termodynamiken och har dessutom koll på hur man navigerar visserligen med hemgjorda gyron som visserligen bara fungerar på Sydpolen och på Nordpolen men jag tycker det är en enastående bedrift.
Citat:
Ursprungligen postat av
parastoo
Finns väl AC i kupén?
På vanlig flyghöjd behöver du ingen AC, Jag undrar om
"parastoo" har kunskaper i sådant här och kan berätta om hur atmosfärsprofilen ser ut ? Och när han kan förvänta sig att man behöver AC ?
Vet
"parastoo" vilken temp och tryck som råder på tex 9500 meters höjd ?
Citat:
Ursprungligen postat av
parastoo
Annars är kapsel nog overkill.
Overkill, hehe, lustigt uttryck, det är ni ju bra på med era självmordsattentat, det blir ju 100%
successrate varje gång vad jag förstår, alltså
overkill så det förslår.
Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Iran kan alltså inte köpa in sådana teknologier eller något som kan tänkas användas i liknande syften. Så är det!!
Men ni håller ju på att bygga allt ni behöver påstår ni själva, ni behöver ju inte köpa något utifrån, varför ska ni gräla om det exportförbudet ?
Ni påstår ju själva att ni har ett enormt tekniskt kunnande hos er ? Tex så kan ni ju posta kursutbudet på Irans tekniska högskolor så kan vi jämföra - Men jag gissar att dessa är lika hemliga som Queer-313s specifikationer