Citat:
Ursprungligen postat av
quezen
Men som tidigare nämnt, han och detta fall är inte jämförbart.
I Litauens fall fann man BDSM porr, massvis, på hans mobiltelefon. Likaså fann man hans sperma/dna på husväggen mitt emot kaffet där han brukade spana på Lisa Holm under arbetstid.
I detta fall kan det gå åt helsike... varför? om hon blev "misshandlad till döds" så kan gärningsmännen beskylla varandra- och således kan domstolen inte finna den egentliga mördaren.
De är ute efter slaget som berövade hennes liv, och om hon mottagit flertal, och de alla erkänner, så kan ingen av männen åka dit för mord.
Nu tycker jag inte att ett scenario där de tre männen gemensamt misshandlat den stackars flickan så att hon dog låter särskilt troligt. Än mindre att de alla skulle påstå att de slagit och så skulle ingen kunna dömas för det dödande våldet. Men ok:
- Det finns ingen automatik i bevisvärderingen som kräver att varje gärningsman som varit inblandad i ett händelseförlopp kan knytas till exakta handlingar. Domstolar har resonerat åt det hållet i vissa fall, men i andra fall inte. Det mest bekanta fallet i modern tid är väl polismorden i Malexander. Vid rättegången gick det inte att fastslå vem som hade avlossat de dödande skotten (som Arklöv senare erkände). Domstolen menade dock att övrig bevisning visade att alla hade varit så aktiva i händelseförloppet dessförinnan och samtliga avlossat skott mot poliserna att de kunde anses medskyldiga till mord allihop. Och domen höll ju som bekant hela vägen och alla de tre dömda sitter fortfarande, snart 18 år senare, inlåsta. Utan att ha fått sina livstidsstraff tidsbestämda.
- Så utgå inte från att tigande eller skyllande på varandra automatiskt hjälper de som (ev) är inblandade i själva mordet.
Nu tror jag inte personligen att det var så det gick till. En person är skyldig, eller så är det ett ovanligt korkat försök att dölja död till följd av olyckshändelse/drogöverdos.
Tror inte heller att vi behöver oroa oss nämnvärt. Det allra mesta talar för att det här kommer att klaras upp. Om inte den skyldige erkänner kommer de andra att förse polisen med info som tillsammans med teknisk bevisning och övrig fakta i målet räcker för fällande dom.