2017-05-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Och jag svarade: jag anser att om man har tillgångar som överstiger en miljon i värde i valfri valuta så är man miljonär i just den valutan. Svårare än så är det inte för mig.

Så har ditt exempel nettotillgångar värda en miljon efter eventuella skulder (i så fall ja) eller inte (i så fall nej)? Det är svårt att göra det enklare för mig, jag vet inte vart du tappar mitt svar.

Grattis, alltid kul att lära sig nya saker!
När blir du själv miljonär då?
Citera
2017-05-15, 23:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Självkalrt har jag bil, 90% av landets vuxna befolkning har bil.

Självklart är det bra att en ung person strävar efter god ekonomi, men att slå i honom att man är miljonär bara för att man har en etta med kokvrå som är värd en miljon lär ju inte hjälpa honom.

Säger han som har så dålig ekonomi att han skulle kräkas i en hel vecka om han fick en avgiftshöjning på 200 kr per månad. Kanske borde du sälja bilen om du har så svag ekonomi.

Citat:
Hade nån höjt min månadskostnad med 200 spänn över en natt hade jag kräkts en hel vecka

Men du resonerar som en riktig idiot också. Du förstår inte att man är miljonär om man har en miljon utan verkar tro att vara miljonär innebär något annat, typ att man har en bil. Nej att vara miljonär innebär att man har nettotillgångar om minst en miljon och inget annat. Det är inte mer speciellt än så.
Citera
2017-05-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Säger han som har så dålig ekonomi att han skulle kräkas i en hel vecka om han fick en avgiftshöjning på 200 kr per månad. Kanske borde du sälja bilen om du har så svag ekonomi.

Men du resonerar som en riktig idiot också. Du förstår inte att man är miljonär om man har en miljon utan verkar tro att vara miljonär innebär något annat, typ att man har en bil. Nej att vara miljonär innebär att man har nettotillgångar om minst en miljon och inget annat. Det är inte mer speciellt än så.
Jaha, så om jag har en bil som är värd 1 miljon utan skuld så är jag inte miljonär, men en etta med kokvrå gör mig alltså till miljonär.

Kan tänka mig svennen när han är på puben och skryter för bimbon att han är miljonär, kan se framför mig hur impad hon blir när hon kommer hem till hans etta med kokvrå
Citera
2017-05-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Kan du inte skriva en check rätt upp och ner på en miljon så är du fan ingen miljonär.
Citera
2017-05-16, 00:37
Medlem
framtands avatar
Citat:
När blir du själv miljonär då?

När jag har en nettoförmögenhet i den valuta som efterfrågas. Precis som alla andra.
Citera
2017-05-16, 10:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du är en sån jävla hittepåare. '

Det finns ca 4.8 miljoner registrerade personbilar i Sverige och ca 7.5 miljoner personer över 18 år. Av dessa finns det givetvis massor som äger mer än en bil plus att många av bilarna ägs av företag eller banker (leasingbilar) och inte av privatpersoner.

Att det skulle vara i närheten av 90% kan du glömma. Du har sån skev verklighetsuppfattning att man blir mörkrädd. Du har även fel i allt annat du skriver.
Citera
2017-05-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du är en sån jävla hittepåare. '

Det finns ca 4.8 miljoner registrerade personbilar i Sverige och ca 7.5 miljoner personer över 18 år. Av dessa finns det givetvis massor som äger mer än en bil plus att många av bilarna ägs av företag eller banker (leasingbilar) och inte av privatpersoner.

Att det skulle vara i närheten av 90% kan du glömma. Du har sån skev verklighetsuppfattning att man blir mörkrädd. Du har även fel i allt annat du skriver.

Men om ett par har en bil ihop bör man nog räkna det som att de båda äger en bil också.
Citera
2017-05-16, 10:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Men om ett par har en bil ihop bör man nog räkna det som att de båda äger en bil också.
Visst, så kan man se det.

Men med tanke på att bara 80% av Sveriges vuxna har körkort så vet jag inte riktigt vad de som äger en bil men inget körkort ska göra med den.

90% är i vilket fall som helst överdrivet.

Sedan, som Bajs-bosse påpekar, att varje svensk skulle vara miljonär bara för man har en fastighet värderad över miljonen är ju också enligt samma princip. Det är ofta två som äger fastigheten och snittpriset på en bostad ligger på 2 miljoner. Räknar man sedan med att varje svensk med bolån snittar ca 800k så finns det inte överdrivet många miljonärer i nettotillgångar.
Citera
2017-05-16, 16:51
Medlem
Citat:

Självklart är det bra att en ung person strävar efter god ekonomi, men att slå i honom att man är miljonär bara för att man har en etta med kokvrå som är värd en miljon lär ju inte hjälpa honom.

Haha men snälla.. du ger dig in i den här diskussionen utan att ens veta vad ordet miljonär betyder? Sen förstår jag mig inte på ditt resonemang om kreditkort och diskmaskiner hit och dit.. vad har ett kreditkort med nettoförmögenhet att göra?
Senast redigerad av gfbs88 2017-05-16 kl. 16:55.
Citera
2017-05-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Haha men snälla.. du ger dig in i den här diskussionen utan att ens veta vad ordet miljonär betyder? Sen förstår jag mig inte på ditt resonemang om kreditkort och diskmaskiner hit och dit.. vad har ett kreditkort med nettoförmögenhet att göra?

Miljonär i skulder kanske? Kreditkort, billån, vitvaror på avbetalning
Citera
2017-05-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Miljonär i skulder kanske? Kreditkort, billån, vitvaror på avbetalning

Vad menar du? Vad svarade du på?
Citera
2017-05-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Vad menar du? Vad svarade du på?

Var ett skämt med vad bil, kredikort och diskmaskiner har med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in