2017-05-16, 13:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Ok för en del av det..men mantilla..har inte en susning..och ingen av Linnas advokater har någon gång pekat ut honom som mördare el delaktig i brottet..kom i håg det.
Det är åklagaren som menar att "Bertil" är en potentiell förövare här. Man har alltså byggt upp ett ologiskt resonemang om "den begränsade gärningsmannakretsen" ur vilken man sedan med hjälp av ett lika ologiskt resonemang anser sig komma fram till att Kaj Linna är gärningsmannen. Enligt åklagaren ingår "Bertil" i den här gärningsmannakretsen. Åklagaren misstänkliggör och utnyttjar alltså "Bertil" för att komma åt Kaj Linna. Det är ett cyniskt spel:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-16, 13:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Enligt rätten har Bertil alibi för mordkvällen endast genom sin fars vittnesmål! Att Bertils hem- och mobiltelefon har haft samtal under andra tider utgör inget alibi i sig, snarare en försvårande omständighet i.om. att 3 av dessa samtal ska ha pågått samtidigt, till samma person -Nils- på hans 3 telefoner!
Det stämmer inte. Läs samtalslistorna, läs HR-domen. Du är felunderrättad.

Bertils hemtfn är kopplad till Nils mobil 21:05-22:17 (c:a), därefter till hans far kl. 22:21.
Citera
2017-05-16, 13:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Annat starkt misstänkt ang. Nils&Co:s utsagor och handlingar:
Från B_49-05_B_938-04.pdf, sid. 18 (av tydlighetsskäl något redigerat av mig):
"Skärtorsdag 8 apr. berättade KL för MV (Nils) att han hade en sådan kupp på gång. KL sade att det var utanför Piteå och att det var två bröder inblandade. MV uppfattade att det rörde sig om bröderna Lindberg. ML fick uppgifter om att det gåtts genom skogen och att en av bröderna hade låst dörren när han gick till ladugården. Han fick uppfattningen att KL hade varit inne i ladugården och gömt sig bakom en skiva där inne och att det hade varit nära att han blivit upptäckt."
INGA AV DESSA MINUTIÖSA DETALJER KOMMER NILS IHÅG i ovan citerade förhör, den 18/4, men väl under huvudförhandlingen i TR mer än ett halvår senare!?
---
"MV fick under onsdagen 14/4 även kontakt med Kaj Linna. --- Samtalet slutade med att de gjorde upp tid och plats för ett möte. Kaj ville låna pengar. --- De bestämde att de skulle träffas i Långträsk mellan midnatt och 01. Han tog med sig 1 300 kr och åkte till Långträsk sent på kvällen. Han väntade nästan en timme men Kaj dök inte upp."
MEN, ang. samma natt...
Stefan Lisinski säger i HD_5257-15_Aktbil.4 sid.2 (MV1 och MV2 är båda Nils' mobiler): "På natten till den 15 april, kl. 01:12 ringer MV2 upp MV1. Samtalet pågår i 12 sek och finns reg. hos både MV1 och MV2. MV2 är då uppkopplad mot en mast i Aborrträsk. Ingen uppgift om var MV1 finns."
Nils ringer alltså upp sig själv kl. 01 på natten efter mordet!? Tyvärr har han åkt till fel 'träsk' för att skaffa sitt 'bevis' för hans och KLs nattamöte - han är alltså i Aborrträsk när han ringer -till sig själv- och inte i Långträsk, som han vittnar om i rätten! Avståndet mellan dessa orter är närmare 5 mil.

GA (HAs far) vittnar under ed att han ringt sonen vid 3 tillfällen den 14 april. --- Det finns inga samtal från någon av GAs telefoner till 'HA hem' (Bertils hemtel.) eller mobil denna dag. Däremot ett samtal från 'HA hem' till GAs telefon på landet kl.22:21 (6 min). HovR påstår att samtalet kl. 21:21 (!!) är dokumenterat i en tel.lista som åkl. åberopat.

Det är alltså bevisat att samtalet ägde rum kl. 22:21. Denna felande timme är ytterst viktig, eftersom den omintetgör Bertils alibi! Han skulle omöjligt ha hunnit från Kalamark hem till Luleå till kl. 21:21, men till kl. 22:21 är det inga problem att företa denna resa på ca. 7-8 mil!
Det står 22:21 på ett ställe i domen, 21:21 på ett annat. Läser man domen är det uppenbart ett tryckfel, för det refereras också till samtalet med Nils 21:05-22:17. Höna av en fjäder.

Och nej, du kan fetstila tills du blir blå, men Bertil har ändå alibi genom åtminstone två tfn-samtal som slutar 19:55
resp. börjar 21:05.
Man kan nästan tro att du är ute efter Bertil som du går på, men så illa är det väl inte?
Citera
2017-05-16, 13:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Intrigen tätnar, och det framgår i vart fall varför Nils häktades:
http://mobil.kuriren.nu/nyheter/i-dag-nu-ska-kaj-linnas-ode-avgoras-nm4546523.aspx

Ett nytt samtal spelas upp. Det är ett långsamt samtal mellan Nils och en kvinnlig bekant. Samtalet handlar om skulder som han har. Nils säger till kvinnan att "det vore bra för skulderna om Kaj kommer ut."
...
"Jag får mina 17 procent av Kaj om han blir frikänd", säger Nils till sin far mot slutet av samtalet.
...
Det avlyssnade samtalet handlar mycket om förmågan att minnas.
"Grunderna minns jag", säger Nils om avvärjningssresan.

Pappan avbryter plötsligt och säger att bilresan, dagen före mordet, inte var tänkt att bli en avvärjningssresa.
"Det började inte som en avvärjningssresa".
Nils håller till slut med om det.
...
Samtalet är svårt att följa. Nils nämner bland annat att han ska få en miljon kronor av Kaj.

"Resningar efter Quick har blivit enklare", nämner Nils bland annat.

Svårt att veta vad man skall tro om detta, men Nils har alltså antytt till två olika personer att han har ekonomiskt motiv att få Linna friad. Smakar inget vidare om Linna cashar in och ger en slant till Nils.

Spännande att se vad Lisinski och Berg skriver om detta. Vad gäller Berg tror jag att han anat ugglor i mossen tidigare; han såg inte helt bekväm ut i intervjun med Linna på anstalten.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-16 kl. 13:57.
Citera
2017-05-16, 13:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det står 22:21 på ett ställe i domen, 21:21 på ett annat. Läser man domen är det uppenbart ett tryckfel, för det refereras också till samtalet med Nils 21:05-22:17. Höna av en fjäder.

Och nej, du kan fetstila tills du blir blå, men Bertil har ändå alibi genom åtminstone två tfn-samtal som slutar 19:55
resp. börjar 21:05.
Man kan nästan tro att du är ute efter Bertil som du går på, men så illa är det väl inte?
'Farbror_barbro' fortsätter att låtsas som att han inte har förstått domskälen i hovrättens tidigare dom. Kaj Linna har alltså ansetts vara gärningsmannen bl.a. eftersom det finns ett telefonsamtal kl 21:21. Det må vara ett hur korkat resonemang som helst, men det är alltså så hovrätten har resonerat. Att man nu uppmärksammar att något telefonsamtal kl 21:21 inte existerar i samtalslistorna i original är knappast att "göra en höna av en fjäder". Det är ingen som är ute efter "Bertil" här, det handlar om att man systematiskt har trixat med bevismaterial för att kunna få Kaj Linna fälld i domstol.
Citera
2017-05-16, 13:57
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Jag förväntar mig att han frias och får flera miljoner i skadestånd. Det är ju så det gått till i tidigare fall.

Har jag förstått dig rätt? Du mår dåligt när människor efter domstolsförhandlingar anses oskyldiga och släpps fria
Citera
2017-05-16, 14:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
'Farbror_barbro' fortsätter att låtsas som att han inte har förstått domskälen i hovrättens tidigare dom. Kaj Linna har alltså ansetts vara gärningsmannen bl.a. eftersom det finns ett telefonsamtal kl 21:21. Det må vara ett hur korkat resonemang som helst, men det är alltså så hovrätten har resonerat. Att man nu uppmärksammar att något telefonsamtal kl 21:21 inte existerar i samtalslistorna i original är knappast att "göra en höna av en fjäder". Det är ingen som är ute efter "Bertil" här, det handlar om att man systematiskt har trixat med bevismaterial för att kunna få Kaj Linna fälld i domstol.
Läs domen. Det står både 21:21 och 22:21 på olika ställen. Feltryck är den rimliga slutsatsen. I tfn-listan står det 22:21. Men jag glömde, den orkar du inte läsa.
Bertil har f.ö. alibi genom samtal med Nils 19:55 och 21:05.

Berätta förresten hur jag "trixat med samtalslistorna". 6:e påminnelsen.
Ta körsträcketrixandet också, vet ja.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-16 kl. 14:10.
Citera
2017-05-16, 14:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Har jag förstått dig rätt? Du mår dåligt när människor efter domstolsförhandlingar anses oskyldiga och släpps fria
Om det stämmer som Nils säger i inspelningarna, att han skall få en miljon av Linna, hur borde vi må då?
Citera
2017-05-16, 14:06
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself

Jag anser att åtalade, som det finns övertygande bevisning mot, ska fällas. Föreligger ej övertygande bevisning bör den åtalade inte fällas. Du behöver inte göra det svårare än så. Den enkla förklaringen är ofta den rätta.
Citera
2017-05-16, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om det stämmer som Nils säger i inspelningarna, att han skall få en miljon av Linna, hur borde vi må då?
Det är nog ingen här som tror att "Nils" skall få en miljon av Linna. En örfil möjligtvis.
Citera
2017-05-16, 14:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är nog ingen här som tror att "Nils" kommer att få en miljon av Linna. En örfil möjligtvis.
Berätta hur du kan vara så säker på det?
Om Linna är GM så är väl en uppgörelse med Nils en jättebra ide.

Har det aldrig slagit dig som märkligt att Nills fortsatt att snacka om fallet i alla dessa år, i synnerhet som han enligt dig är inblandad?

Till sist,
hur var det med mitt "trixande med samtalslistorna"? 7:e påminnelsen.
Har du läst dem än så du kan berätta vad det består i?
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-16 kl. 14:14.
Citera
2017-05-16, 14:13
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det är nog ingen här som tror att "Nils" kommer att få en miljon av Linna. En örfil möjligtvis.

Kan det uteslutas att huvudvittnet blivit mutat? <Ändra dina uppgifter och få en del av skadeståndet?>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in