Nu är myndigheten Polisanmäld.
Åsiktskorridoren har aldrig varit verkligare.
Hoppas att en rom eller två blivit registrerad och blockad, så blir det säkert minst 5000 kr i skadestånd som sist.
"Jag har polisanmält Svenska Institutet för brott mot PUL, personuppgiftslagen enligt följande:
Enligt uppgift på sociala medier har jag blivit ”blockad” av en myndighets twitterkonto, Svenska institutets. Detta ska ha skett genom att jag blivit upptagen på en lista med personuppgifter som behandlats på myndigheten. Listan peka ut vissa personers twitterkonton utifrån personernas påstådda åsikter. Twitterkontona är personliga och pekar mot identifierbara personer, som mig själv.
Enligt uppgift på myndighetens hemsida innehåller den ”cirka 12 000 internationella och svenska konton som ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld.”
Listan ska inledningsvis ha upprättats av en privatperson vid namn Vian Tahir. Varken myndigheten eller privatpersonen omfattas av något undantag i PUL vad gäller behandling av känsliga personuppgifter.
_____________"