2017-05-16, 10:07
Medlem
JO kritiserade redan 2002 hur utredningen av Kevinfallet hade skötts, inte minst då Sandberg istället för åklagaren drivit den, samt för den dåliga dokumentationen i samband med förhören av flera barn:

Citat:
I Justitieombudsmannens ämbetsberättelse 2001/2002 granskades handläggningen och dåvarande chefsjustitieombudsmannen Claes Eklundhs var kritisk.

Eftersom det handlade om en omfattande och komplex utredning borde åklagaren tidigt ha inträtt som förundersökningsledare, skrev Claes Eklundh. ”Oavsett om det finns någon som är skäligen misstänkt för brottet eller ej”.

”Det är vidare angeläget att åklagaren utövar ett aktivt förundersökningsledarskap och inte – som här synes ha varit fallet – i praktiken överlämnar uppgiften att leda utredningsarbetet till polismyndigheten även efter det att han har övertagit förundersökningsledarskapet.”

Efterlyste utbildning

Det riktades också kritik mot hur polisen hämtade icke misstänkta barn under 15 år till förhör, mot avsaknad av dokumentation och att man inte kunde hantera problem som uppstod för att man bedrev förundersökning parallellt med flera utredningar enligt lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare.

”Mina iakttagelser i detta hänseende har gett mig anledning att dels fästa Riksåklagarens och Rikspolisstyrelsens uppmärksamhet på behovet av utbildning på området”, står det i ämbetsberättelsen.

Källa: http://nwt.se/arvika/2017/05/10/harda-kritiken-mot-kevin-aklagaren
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-16 kl. 10:09.
Citera
2017-05-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Gå en sida bakåt och se mitt svar: (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Aha, och jag som tyckte att jag lusläste
alla de senaste sidorna

Tack.

Om han har gjort något med henne då
har han betett sig olämpligt. Men att som
VUXEN begå en sexuell handling mot en
FLICKA säger inget om huruvida han som
BARN mördade en POJKE.
Citera
2017-05-16, 10:33
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonsens3
Är det bara jag som får intrycket av att Ingrid Harrysson verkar riktigt blåst när hon pratar? "Jag fick en feeling".. Hon utstrålar dumhet på något sätt. Måste ju inte vara så för det men jag tycker verkligen hon ger sken av det på något sätt.

Det är bra att förhören med barnen är textade, men jag förstår inte riktigt allt som sägs av de vuxna som pratar med riktigt grov dialekt, så mer textning hade varit bra. Men jag tolkade det i alla fall som om hennes "feeling" handlade om att det inte stod rätt till med Robins historia om att han visste någonting, alltså att han bara fantiserade. Eller?

Videoförhöret när Rolf Sandberg kommer in till Robin och lägger ord i hans mun är riktigt obehagligt. Bara att han väljer att ha på sig sin polisuniform är ju sinnessjukt.

Sorgligt också att läsa tidigare inlägg i den här tråden när pojkarnas identitet och telefonnummer efterfrågas, bara för att kunna få möjlighet att trakassera dem. Deras liv känns verkligen förstörda.
Citera
2017-05-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det är bra att förhören med barnen är textade, men jag förstår inte riktigt allt som sägs av de vuxna som pratar med riktigt grov dialekt, så mer textning hade varit bra. Men jag tolkade det i alla fall som om hennes "feeling" handlade om att det inte stod rätt till med Robins historia om att han visste någonting, alltså att han bara fantiserade. Eller?

Videoförhöret när Rolf Sandberg kommer in till Robin och lägger ord i hans mun är riktigt obehagligt. Bara att han väljer att ha på sig sin polisuniform är ju sinnessjukt.

Sorgligt också att läsa tidigare inlägg i den här tråden när pojkarnas identitet och telefonnummer efterfrågas, bara för att kunna få möjlighet att trakassera dem. Deras liv känns verkligen förstörda.

Nej hennes feeling var ju att något inte stod rätt till, att det skulle ta tid att förhöra dem, det ska ha varit ett "teamwork" som löste fallet, så hon verkar ju ha utgått ifrån första början att de låg bakom händelsen.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-05-16 kl. 10:49.
Citera
2017-05-16, 10:43
Medlem
Citat:

Ja och att Robin inte ens får klia sig på näsan...
Citera
2017-05-16, 11:11
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:

Länk till det klippet? Tack.
Citera
2017-05-16, 11:38
Medlem
Citat:

Det är lite svårt att veta exakt vad hon svarar på eftersom själva frågornatt de ställer är bortklippta. Man kan få vad som helst låta konstigt när man inte vet vad de frågar!

Det var barnpsykologen som tyckte att han skulle gå in å sätta lite press på honom. Konstigt tips från nån som ska se till barnets bästa.

När detta har kommit på tal är det väldigt få som har vetat vilka pojkar det egentligen handlade om. Nu däremot har de ju valt själva att kliva fram.
Citera
2017-05-16, 11:43
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIH
Det var barnpsykologen som tyckte att han skulle gå in å sätta lite press på honom. Konstigt tips från nån som ska se till barnets bästa.

Säger RS. Som också ljuger som en häst travar. Vad säger barnpsykologen och de andra närvarande om händelseförloppet?
Citera
2017-05-16, 11:44
Medlem
Ad-infinitums avatar
Ur minnet kan jag komma på tre bekräftade felaktiga erkännanden. Finns fler för den som googla och studera metoder bakom.

West Memphis Three (Se dokumentären Paradise Lost - Murder at Robin Hood Hills. Finns på Youtube).
Central Park Five (Se dokumentären Central Park Five. Finns på Youtube).
Brendan Dassey (Se dokumentären Making a Murderer. Finns på Netflix).

Vad som är gemensamt är en total avsaknad av teknisk bevisning som styrker erkännandet och en enorm press på polisen att snabbt hitta en skyldig.
Man anpassar hela utredningen efter det som det felaktiga erkännandet ger och bortser från den bevisning som pekar åt annat håll. Även om den finns framför ögonen.
Allt för att fälla någon för brottet, inte lösa det.
Metoden är att utnyttja folks svaghet och "skräddarsy" historien som man vill ha den.

Rolf Sandberg och hans utredning har följt mallen exakt för att felaktigt döma någon för mordet på Kevin.
(Ni behöver inte påpeka att ingen dömdes, för ni förstår ändå vad jag menar).
Citera
2017-05-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIH

.

Enda källan till det påståendet är väl RS själv?
Citera
2017-05-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Enda källan till det påståendet är väl RS själv?

SÅC Sa det i nyhetsmorgon men jag antar att det inte spelar någon roll att han sa det. Har nån av de andra uttalat sig överhuvudtaget?
Citera
2017-05-16, 11:52
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Tråkigt att Yrsa blivit galen:
Yrsa Stenius har alltid varit galen, redan för decennier sedan så var hon tvångsintagen på mentalsjukhus. Hon har skrivit en bok som baseras på samtal med Jussi Björling, hon har dock aldrig träffat Björling utan boken bygger på att Stenius hör röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in