2017-05-15, 20:30
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Hahahah vad i hela friden.

1. Läs trådstarten.

2. Svara ja eller Nej på följande fråga:

4.5 år efter att Ts skapat denna tråd så gör han ett inlägg:

"
Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.

Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.
"

Har Ts då lyckats med sitt mål att bli miljonär?

Ja? Nej?
Du måste vara ett troll, för jag kan inte förstå att någon kan vara så här borttappad. Jag ger ett verkligt exempel, utifrån den exakta allokeringen av TS investeringar och hur de påverkas av realistiska svängningar på vardera marknad, och du fortsätter med ett fullständigt fantasiexempel som är lika realistiskt som att TS vann på travet.

TS har lyckats med sitt mål när denne är skuldfri och har tillgångar på 1mkr, han har även kommit i mål när han exklusive hävstång når 1mkr. Han har även på pappret blivit miljonär när bostadens vinst överstiger 1mkr. Skillnaden ligger i om du romantiserar ditt kapital, eller är en realist i värdets betydelse. Men detta verkar vara en helt omöjlig tanke för dig, så det är lika bra att sätta punkt här.
Citera
2017-05-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Nu är mitt svar och din frågeställning off topic, mina inlägg har trådstartaren och trådstarten som utgångspunkt. Men absolut, jag anser att om man har tillgångar som överstiger en miljon i värde i valfri valuta så är man miljonär i just den valutan. Svårare än så är det inte för mig.

Sen är man kanske expert på just klockor och väljer att lägga hela sin förmögenhet i klockor som man själv anser ha ett tryggt framtidssäkrat värde. Man har fram till sin pension kunnat utnyttja billiga bolån och en hög inkomst så man nöjer sig med att betala av 50% av sitt boende (värderat till 1.8 miljoner i detta exempel) och ha 100.000:- i likvida medel. Man är alltså inte miljonär varken i SEK eller i husvärdering. Men sen har man en världsunik klocksamling som värderas till 50 miljoner.

Detta är också en miljonär, trots bristen på någon specifik valuta.

Men som sagt, det är ju enligt Ts egna definition som Ts själv vill uppnå något, så vad jag tycker om en pensionär i förorten hör inte riktigt hemma här. Ska Ts lyckas med sitt mål så är det ju viktigt att veta om följande inlägg innebär att han lyckats eller inte (även om, återigen, det är Ts själv som sätter sina egna ramar och regler och borde få bestämma över sina egna mål i sin egen tråd. Men det är tydligen otänkbart enligt vissa här inne):

"
Jag äger idag en 6-miljonersvilla och 5 miljoner i en värdepappersportfölj.
Mina skulder är ett bolån på 5 miljoner.

Detta är alla mina tillgångar och alla mina skulder.
"

Har Ts lyckats bli miljonär?
Ja eller Nej? (Bajsboo har nu svarat Ja, så det är väl Herr Larsson och geniet CalvinClown kvar bara då)

Fast frågan löd:

En sjukpensionär med 11k i månaden och noll kronor på sparkontot och noll i depån och 4000:- i sms-lån och tv, mobil på avbetalning men noll i bolån men en borätt i förorten värderad till 2,1 miljoner, är han miljonär?
Citera
2017-05-15, 21:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast frågan löd:

En sjukpensionär med 11k i månaden och noll kronor på sparkontot och noll i depån och 4000:- i sms-lån och tv, mobil på avbetalning men noll i bolån men en borätt i förorten värderad till 2,1 miljoner, är han miljonär?

Kan detta verkligen vara svårt för dig, har man nettotillgångar värda mer än en miljon så är man miljonär. Givetvis behöver man då också ta med eventuell beskattning som uppkommer om man realiserar vinster som för tillfället är orealiserade.
Citera
2017-05-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kan detta verkligen vara svårt för dig, har man nettotillgångar värda mer än en miljon så är man miljonär. Givetvis behöver man då också ta med eventuell beskattning som uppkommer om man realiserar vinster som för tillfället är orealiserade.
Nej väldigt lätt för mig, en miljonär på pappret som inte har råd till livets nödtorft, ganska likt dig faktiskt som belånat lägenheten till nocken och har inte ens en bil.

Personligen har jag nyare bil, stort hus, litet lån, fin depå och lever i sus och dus
Citera
2017-05-15, 22:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej väldigt lätt för mig, en miljonär på pappret som inte har råd till livets nödtorft, ganska likt dig faktiskt som belånat lägenheten till nocken och har inte ens en bil.

Personligen har jag nyare bil, stort hus, litet lån, fin depå och lever i sus och dus

Det var ett jäkla snack om dina prylar, vi skiter totalt i vad du lägger dina pengar på det är inte det som avgör om man är miljonär eller inte. Känns mest som du har ett massivt komplex för något och behöver kompensera för det genom att berätta om dina prylar. Har man nettotillgångar på minst en miljon så är man miljonär, bara en idiot har svårt att förstå det.
Citera
2017-05-15, 22:08
Medlem
Citat:
Det var ett jäkla snack om dina prylar, vi skiter totalt i vad du lägger dina pengar på det är inte det som avgör om man är miljonär eller inte. Känns mest som du har ett massivt komplex för något och behöver kompensera för det genom att berätta om dina prylar. Har man nettotillgångar på minst en miljon så är man miljonär, bara en idiot har svårt att förstå det.
Tänkte det var ett liv i sus och dus som skulle imponera men inte hos pöbeln inte, där är det prylar som imponerar
Citera
2017-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Vilka är "vi" förresten? Du och låtsaskompisarna?
Citera
2017-05-15, 22:10
Medlem
Citat:
Att ha en bil och ett hus är inte att ha "prylar för att kompensera" det är svensk standard
Citera
2017-05-15, 22:18
Medlem
Men nu vet vi i alla fall att ha 1 miljon i nettotillgångar är lika med att vara miljonär, så då är jag och nästan hela svenska befolkningen miljonärer då, även de som drar kreditkortet när diskmaskinen pajar.
Citera
2017-05-15, 22:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att ha en bil och ett hus är inte att ha "prylar för att kompensera" det är svensk standard

Det är inte att ha prylarna som är att kompensera utan att du i tråd efter tråd känner ett behov att påpeka att du har bil, som om du tror att någon skulle bry sig om det. Ledsen men ingen blir imponerad av det.

Citat:
Men nu vet vi i alla fall att ha 1 miljon i nettotillgångar är lika med att vara miljonär, så då är jag och nästan hela svenska befolkningen miljonärer då, även de som drar kreditkortet när diskmaskinen pajar.

Självklart finns det miljonärer som använder kreditkort, det är väl inget konstigt. Och nej det är ingen stor sak att vara miljonär, många är det, men för en ung person som TS kan det vara ett bra mål att sätta upp och jobba vidare från det. Den första miljonen är den svåraste, varje efterföljande blir bara lättare och lättare att skaffa, speciellt om man har lärt sig att sköta ekonomin.
Citera
2017-05-15, 22:50
Medlem
Citat:
Det är inte att ha prylarna som är att kompensera utan att du i tråd efter tråd känner ett behov att påpeka att du har bil, som om du tror att någon skulle bry sig om det. Ledsen men ingen blir imponerad av det.

Självklart finns det miljonärer som använder kreditkort, det är väl inget konstigt. Och nej det är ingen stor sak att vara miljonär, många är det, men för en ung person som TS kan det vara ett bra mål att sätta upp och jobba vidare från det. Den första miljonen är den svåraste, varje efterföljande blir bara lättare och lättare att skaffa, speciellt om man har lärt sig att sköta ekonomin.
Självkalrt har jag bil, 90% av landets vuxna befolkning har bil.

Självklart är det bra att en ung person strävar efter god ekonomi, men att slå i honom att man är miljonär bara för att man har en etta med kokvrå som är värd en miljon lär ju inte hjälpa honom.
Citera
2017-05-15, 23:00
Medlem
framtands avatar
Citat:
Fast frågan löd:

Och jag svarade: jag anser att om man har tillgångar som överstiger en miljon i värde i valfri valuta så är man miljonär i just den valutan. Svårare än så är det inte för mig.

Så har ditt exempel nettotillgångar värda en miljon efter eventuella skulder (i så fall ja) eller inte (i så fall nej)? Det är svårt att göra det enklare för mig, jag vet inte vart du tappar mitt svar.

Citat:

Grattis, alltid kul att lära sig nya saker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in