2016-05-30, 22:52
Medlem
koppen89s avatar
När Saudi Arabien köpte två stycken 2000or så kostade det 4.5 miljarder. Jag misstänker att detta snarare handlar om en befintlig kund som vill uppdatera, kanske UAEs 340or?
Citera
2016-05-31, 00:49
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
När Saudi Arabien köpte två stycken 2000or så kostade det 4.5 miljarder. Jag misstänker att detta snarare handlar om en befintlig kund som vill uppdatera, kanske UAEs 340or?
Låter rimligt. Om det inte handlar om ett motköp. Är inte speciellt kunnig kring hur affärer rapporteras men kanske 1.1 miljarder enbart är rena pengar och att det finns teknologiutbyten osv som har värde för SAAB. De är ju alltid ute efter det senaste så att offra pengar för kunskap vore inte osannolikt.
Citera
2016-05-31, 09:30
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:

4500 miljoner för 2st ERIEYE-kärror!?

Nog för att dessa kärror är mer än en flygstomme men 2250 miljoner för ett enda, det kan ju inte stämma väl?
Jag inser att det säkert ingår utbildningar, reservdelar etc, men ändå?
Citera
2016-05-31, 09:57
Medlem
Inte Pakistan som öppnat plånboken då? Vill minnas dom fick någon eller några förstörda i en talibanattack.
Citera
2016-05-31, 12:08
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
4500 miljoner för 2st ERIEYE-kärror!?

Nog för att dessa kärror är mer än en flygstomme men 2250 miljoner för ett enda, det kan ju inte stämma väl?
Jag inser att det säkert ingår utbildningar, reservdelar etc, men ändå?

Det är vad moderna AWACS-kärror kostar. Det är ändå relativt billigt gentemot vad en EL/W-2085 kostar. Du vill nog inte ens veta vad UAEs nya GloblaEye med multisensor går lös på...
Citera
2016-05-31, 12:20
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Det är vad moderna AWACS-kärror kostar. Det är ändå relativt billigt gentemot vad en EL/W-2085 kostar. Du vill nog inte ens veta vad UAEs nya GloblaEye med multisensor går lös på...

Å fan, jaja då vet man.
Citera
2016-05-31, 17:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Globaleye har väl ASEA radar?
Citera
2016-05-31, 18:08
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Jajamensan. När jag skrev multisensor så tänkte jag på att den även är laddad med sensorer för mark/sjöspaning.
Citera
2016-05-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Antar att du menar AESA då ASEA inte varit inblandad i komponenttillverkning för Svenska radarstationer sedan Hedenhös.

Som kuriosa kan jag inflika att det verkar ha gått lite troll i AESA begreppet här på forumet de senaste åren. Aktiva fasstyrda antenner och antennelement har varit en del av Svenska radarstationer i bra många år och även om det senaste skriket hela tiden varit mer avancerade diton för de mest avancerade Und enheterna skall man skall kanske inte nyttja det som ett samlingsbegrepp för alla nyare 2000-tals 3D radar och tro att det hänt något drastiskt på området i någon generationsväxling som många gärna vill få det till (särskilt inom försvarsindustrins säljarkår). Mekaniska antenner med aktiva fasstyrda antennelement satt ju tex i 39orna redan i tidigare 05or och tittar man längre tillbaka så finns tekniken även i andra Svenska system (även om man kanske inte läser om det på wikipedia). Det finns fördelar med AESA som inte PESA har men samtidigt skall man inte underskatta de sk passiva enheterna då de är bra mycket billigare och stryktåligare.
Citera
2017-02-25, 00:09
Medlem
koppen89s avatar
Det var UAE som uppdaterade nuvarande 340or till Erieye-ER. De har även beställt ett tredje exemplar av GlobalEye(!!).

http://www.janes.com/article/68189/idex-2017-uae-confirms-order-for-third-saab-globaleye
http://www.janes.com/article/67875/swing-role-surveillance-idex17d1
Citera
2017-05-15, 18:27
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Saab får order inom flygburen övervakning

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har ingått ett avtal inom flygburen övervakning (AEW&C). Ordervärdet uppgår till 1,35 miljarder kronor. Leveranser kommer att ske under perioden 2017-2020. Ordern förväntas bokas inom de närmsta sex månaderna.

Det flygburna radarsystemet AEW&C ger goda möjligheter till detaljerad bevakning och kan användas bland annat för gränsövervakning, räddningsaktioner till havs och över land samt för att bekämpa terrorism och organiserad brottslighet.

För att avtalet ska träda i kraft måste vissa villkor uppfyllas, bl.a. finansiella villkor. Villkoren förväntas uppfyllas under de kommande sex månaderna.

Branschens karaktär och omständigheter som rör produkten och kunden gör att ytterligare information om beställningen inte kommer att offentliggöras.

Arbetet kommer att ske inom Saabs affärsområden Surveillance och Support and Services.

Förenade Arabemiraten skrev i höstas på ett kontrakt i liknande storleksordning för att uppgradera dess två 340or till den nya ER-radarn.

Jag misstänker att detta kontrakt gäller liknande innehåll antingen för Saudi Arabiens två 2000or eller för Thailands två 340or. Med all sannolikhet dock Saudi Arabien, ekonomin i Thailand för sådana här saker är inte den bästa.
Citera
2017-05-15, 21:33
Medlem
Hur går det med Swordfish? - har man lyckats kränga ett enda?

https://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-saab-reveals-global-ambition-with-updated-437125/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in