2016-02-22, 06:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Modiga piloter som ska sitta i den, utan katapultstolar od.

Nix, jag tror absolut inte att FM räknar med att använda Erieye i ett ev krig i Sverige.

Så vad du säger är m.a.o. att inga länder använder AEW-flygplan,
tankflygplan, transportflygplan, signalspaningsflygplan m.m. i krig, eftersom de saknar raketstolar?

Citat:
Undrar om Erieye fyller någon nytta för oss annat än mot ryssland innanför baltländer, norrut så har den för dålig räckvidd då Finland är för djupt.

Ska den flyga över skyddat svensk territorium så når den inte in över Ryssland förutom möjligen Kaliningrad.

Annat var det förut då baltländerna hörde till Sovjet och vi inte behövda spana så djupt in över land.

Vi behöver inte se in över Ryssland med luftburen radar för att den ska vara av nytta.
Det räcker med att den kan se längre än befintlig
(och i ett krig i många fall snabbt utslaget) markradar,
vilken Erieye uppebarligen kan. F.f.a. mot mål som kommer på låg höjd.
Citera
2016-02-26, 17:46
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Modiga piloter som ska sitta i den, utan katapultstolar od.

Nix, jag tror absolut inte att FM räknar med att använda Erieye i ett ev krig i Sverige.

Undrar om Erieye fyller någon nytta för oss annat än mot ryssland innanför baltländer, norrut så har den för dålig räckvidd då Finland är för djupt.

Ska den flyga över skyddat svensk territorium så når den inte in över Ryssland förutom möjligen Kaliningrad.

Annat var det förut då baltländerna hörde till Sovjet och vi inte behövda spana så djupt in över land.
Vilka svenska flygplan når in över Ryssland menar du? Tror du Gripens uppgift vid krig är att flygbomba Pskov med ostyrda bomber?
Citera
2016-02-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vilka svenska flygplan når in över Ryssland menar du? Tror du Gripens uppgift vid krig är att flygbomba Pskov med ostyrda bomber?

Nej, men det är gripens uppgift att bekämpa fientliga flygföretag som startar i Ryssland.. För övrigt så har våra nya robotar av Meteor-typ längre räckvidd än vad vad Gripen kan se med sin radar.

Edit: Läste mer i tråden och insåg att jag håller med dig egentligen och inte personen du debatterar mot. Men men.. Ursäkta.
Citera
2016-02-26, 19:28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Nej, men det är gripens uppgift att bekämpa fientliga flygföretag som startar i Ryssland..

Och att göra detta innan de kan anfalla mål i Sverige.

Luftwaffes huvuduppgift efter 1941 var att bekämpa brittiska och amerikanska bombföretag.
Det innebar inte att det tyska jaktflyget låg i väntläge över södra England.

En av fördelarna med luftburen radar är att man kan ligga över svenskt luftrum
och ändå se längre än markbaserad radar.
F.f.a. lågflygande flygplan och kryssningsrobotar, vilket var huvudanledningen,
till att Flygvapnet planerade att köpa in luftburen radar redan under tidigt 1960-tal.

Citat:
För övrigt så har våra nya robotar av Meteor-typ längre räckvidd än vad vad Gripen kan se med sin radar.

Vilket är en anledning till den uppdaterade radarn på Gripen C/D och den nya radarn på Gripen E.
Citera
2016-02-26, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Saab's Tommy Hultin also said, "Saab is always looking into new opportunities, re-start of the Saab 2000 production is being studied and evaluated."

Sen vad som är säljsnack eller inte, tjaa?
Det var ett antal år sedan man kläckte ur sig den kommentaren vill jag minnas, och den var inte speciellt seriöst menad.
Citera
2016-02-26, 19:55
Bannlyst
Citat:
Nej, men det är gripens uppgift att bekämpa fientliga flygföretag som startar i Ryssland.. För övrigt så har våra nya robotar av Meteor-typ längre räckvidd än vad vad Gripen kan se med sin radar.

Edit: Läste mer i tråden och insåg att jag håller med dig egentligen och inte personen du debatterar mot. Men men.. Ursäkta.
Visst så är det men jag är otroligt tveksam till att vi ska med de otroligt få(två?) Erieye baserad vår radarbild över tex Ryssland.

Om dom fel när dom skickat in ett par Su/Mig och skjutit ned ett av dessa två, vad gör vi då om dom nu är så värdefulla.

Dom är bra, kanonbra men inget för krig utan exakt vad dom heter Early warning, att se att nu hettar det till tex Ryssen börjar bygga upp något men så fort FM fått den infon och bildat sig en uppfattning om att det tex är en attack på G då ska dom landa och vårt försvar ska aktiveras.

tex allt vi har ska ut till sina krigsbaser, allt!
Citera
2016-02-26, 19:56
Bannlyst
Citat:

Visst så är det men jag är otroligt tveksam till att vi ska med de otroligt få(två?) Erieye baserad vår radarbild över tex Ryssland.

Och när dom skickat in ett par Su/Mig och skjutit ned ett av dessa två, vad gör vi då om dom nu är så värdefulla.

Dom är bra, kanonbra men inget för krig utan exakt vad dom heter Early warning, att se att nu hettar det till tex Ryssen börjar bygga upp något men så fort FM fått den infon och bildat sig en uppfattning om att det tex är en attack på G då ska dom landa och vårt försvar ska aktiveras.

Citera
2016-02-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Vilket är en anledning till den uppdaterade radarn på Gripen C/D och den nya radarn på Gripen E.

Japp, ville bara ge något sorts exempel varför det kan vara bra med AEW&C i luften. (Lite feltänkt av mig ja) Förresten, kommer alltså MS20 förbättra radarn på C/D rejält alltså?

Citat:

Om dom fel när dom skickat in ett par Su/Mig och skjutit ned ett av dessa två, vad gör vi då om dom nu är så värdefulla.

Alltså herregud, självklart ska vi använda planen när det hettar till.. Det är ju det det de är till för! Varför skulle man inte ha de luften? Att vi har för få är en annan sak.
Citera
2016-02-29, 06:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Det är inte åldern utan timmarna och starter och landningar som styr livslängden.

Och tillgången på reservdelar...
Citera
2016-03-01, 19:17
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Och tillgången på reservdelar...

Reservdelar finns. Det finns nya vingpartier till flygplanen , stora skrovdelar och eftersom det finns så många flygande kunder så kommer det finnas delar många år till. Och många av 340/2000 delarna finns i många andra turbopropp kärror.

Och Saab har möjlighet att nyproducerade mycket med.
Citera
2016-05-30, 13:49
Medlem
Turrluffs avatar
Ser ut som att en hemlig kund köpt AEW&C för 1.1 miljarder. Kul för SAAB.
Citera
2016-05-30, 18:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Ser ut som att en hemlig kund köpt AEW&C för 1.1 miljarder. Kul för SAAB.
Malaysia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in