2017-05-15, 19:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här har tagits upp här förr. Jens Göranssons resonemang går helt enkelt inte ihop:
– Dels är det en väldigt specifik brottsplan som kronvittnet har berättat om, och det sätt som det har gått till på. Det har, precis som tingsrätten och hovrätten tidigare har kommit fram till, begränsat gärningsmannakretsen. Vissa av dem har alibi, och kvar finns Kaj Linna, säger Göransson.
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-15/aklagaren-avlyssnade-samtal-pekar-pa-linna

1. Vad är det som "begränsar gärningsmannakretsen"?

2. Vilka ingår i "gärningsmannakretsen"?

3. Vilka av dem har alibi?

Jag kan svara för trådens 5-åring - "sommarsemestern":
1. Indiciekedjan. Han vägrar dock svara på varför den på något sätt skulle kunna vara så!
2. Kaj, "Bertil" och "Nils". Han utesluter helt utan motivering den ende som hade en vit bil!
3. "Bertil" och "Nils" (enligt 5-åringen är det väl bäst att säga)

Varje person som har kommit över femårsålder mentalt kan då utifrån de förutsättningarna förstå att indiciekedjan inte endast kan peka ut Linna.
Detta helt bortsett från att det absolut inte finns någonting ö.h.t. som säger att det skall vara någon från just denna "begränsade gärningsmannakrets" som måste vara utövare av själva rånmordet.
Citera
2017-05-15, 19:16
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Jag var naturligtvis ironisk. I själva verket finns det ju ingen bevisning alls här:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Håller med dig Draifos, i en rätts stat är detta lång ifrån "good enough" för det strängaste straffet vi har
Citera
2017-05-15, 19:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro' har på forhand bestämt sig för att Kaj Linna skall anses vara gärningsmannen. Sedan insinuerar de, och trixar med körtider och uppgifter i samtalslistor för att desperat försöka finna stöd för sin uppfattning. Det är inte så här det skall gå till. Att användare på Flashback gör det är väl ok, men när åklagarna också arbetar på det sättet så är det naturligtvis helt åt helvete.

'Sommarsemestern' trollar som vanligt. Jag har redan förklarat det där med DNA-spåret:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
komsi komsi Draifos:
hur var det med mitt trixande med samtalslistorna?
Du har inte svarat på det än.

Med tanke på att du av allt att döma aldrig brytt dig om att läsa dem själv är det så otroligt spännande vad du har att komma med. Är det så att alla refenser till sådant som du inte orkar läsa är "trixande"? Då ligger jag illa till.

När du ändå är igång så kan du berätta för forumet om jag är en av de som, enligt din oöverträffade expertis, är eller har varit inblandade i utredningen. Du var inne på det för ett par år sedan men hur ligger det till nu?
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-15 kl. 19:33.
Citera
2017-05-15, 19:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ifrågasatt vittne åklagarens starkaste kort

Det ifrågasatta huvudvittnet som bidrog till att fälla livstidsdömde Kaj Linna för rånmordet i Kalamark blir åklagarens starkaste kort när resningsrättegången i fallet startar i morgon. Det säger åklagare Jens Göransson som lämnat in sin kompletterande förundersökning i dag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6696960

Lite missvisande rubrik där. Huvudvittnet är väl det enda åklagaren har?
Citera
2017-05-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag kan svara för trådens 5-åring - "sommarsemestern":
1. Indiciekedjan. Han vägrar dock svara på varför den på något sätt skulle kunna vara så!
2. Kaj, "Bertil" och "Nils". Han utesluter helt utan motivering den ende som hade en vit bil!
3. "Bertil" och "Nils" (enligt 5-åringen är det väl bäst att säga)

Varje person som har kommit över femårsålder mentalt kan då utifrån de förutsättningarna förstå att indiciekedjan inte endast kan peka ut Linna.
Detta helt bortsett från att det absolut inte finns någonting ö.h.t. som säger att det skall vara någon från just denna "begränsade gärningsmannakrets" som måste vara utövare av själva rånmordet.
Habet,, du måste vara den dummaste av alla?.. förstår inte vad du menar..ingen annan,,heller.. vad jag förstår,, se o lär,, o håll tyst,, ok?.
Citera
2017-05-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
komsi komsi Draifos:
hur var det med mitt trixande med samtalslistorna?
Du har inte svarat på det än.

Med tanke på att du av allt att döma aldrig brytt dig om att läsa dem själv är det så otroligt spännande vad du har att komma med. Är det så att alla refenser till sådant som du inte orkar läsa är "trixande"? Då ligger jag illa till.

När du ändå är igång så kan du berätta för forumet om jag är en av de som, enligt din oöverträffade expertis, är eller har varit inblandade i utredningen. Du var inne på det för ett par år sedan men hur ligger det till nu?
Tycker du borde svara..Barbro..eller hur Draifos..du har sagt det,, stå för det nu,,
Citera
2017-05-15, 20:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Habet,, du måste vara den dummaste av alla?.. förstår inte vad du menar..ingen annan,,heller.. vad jag förstår,, se o lär,, o håll tyst,, ok?.
'habet' har ju rätt. Åklagaren har alltså gjort det lätt för sig genom att begränsa "gärningsmannakretsen" till fyra utvalda personer. Problemet är bara att gärningsmannen lika gärna kan vara en helt annan än någon av de här fyra personerna.
Citera
2017-05-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Tycker du borde svara..Barbro..eller hur Draifos..du har sagt det,, stå för det nu,,
Draifos?... svara Barbro då..
Citera
2017-05-15, 20:25
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ny intervju med Thomas Magnusson:
http://www.barometern.se/kalmar/kaj-linnas-advokat-sagar-ny-bevisning/
Apropå intervjun på länken ovan:
Citat:
Den nya bevisning som åklagaren har lämnat in handlar om telefonavlyssning mellan huvudvittnet och hans far. Telefonavlyssningen ska ha skett efter att Kaj Linna beviljades resning i Högsta domstolen i slutet på förra året. – Men där framkommer ganska klart att de vet att de är avlyssnade så det är lätt att avfärda, säger Thomas Magnusson.
Just vad jag trodde! Rena Norrlandskomplotten.
Det kommer att bli en veritabel målfest för försvaret, guldklimpar som när man pressar Nils om samtalet via basstationen i Piteå C när borde vara på avvärjningsresa i Kalamark? Hur han i podcasten 'Spår' plötsligt, och för första gången uppger att denna resa öht gick till Kalamark, men däremot inte alls kunde redogöra för hur de körde dit, eller ens om det bara var han som körde? Hur mycket tjack han tagit innan han träffade Kaj i 5 min. den eftermiddan och sedan blev nojjig?
En snacksalig pundare duger verkligen inte som enda bevis i en mordrättegång!
Han var t.om. påtänd i tel.samtalet i avs. 5 av 'Spår', när han gav killarna lov att sända hans avslöjande om knarkresan! Oavsett åkl. skäl att framhärda i målet lär nog HovR ledamöter sätta stopp för den här cirkusen nu!
Citera
2017-05-15, 20:31
Medlem
Diavlos avatar
Rättegången kommer att bli "kittlande"
Citera
2017-05-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Apropå intervjun på länken ovan:

Just vad jag trodde! Rena Norrlandskomplotten.
Det kommer att bli en veritabel målfest för försvaret, guldklimpar som när man pressar Nils om samtalet via basstationen i Piteå C när borde vara på avvärjningsresa i Kalamark? Hur han i podcasten 'Spår' plötsligt, och för första gången uppger att denna resa öht gick till Kalamark, men däremot inte alls kunde redogöra för hur de körde dit, eller ens om det bara var han som körde? Hur mycket tjack han tagit innan han träffade Kaj i 5 min. den eftermiddan och sedan blev nojjig?
En snacksalig pundare duger verkligen inte som enda bevis i en mordrättegång!
Han var t.om. påtänd i tel.samtalet i avs. 5 av 'Spår', när han gav killarna lov att sända hans avslöjande om knarkresan! Oavsett åkl. skäl att framhärda i målet lär nog HovR ledamöter sätta stopp för den här cirkusen nu!
Förstod...någon vad han sa???
Citera
2017-05-15, 20:34
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Någonstans i allt material har en utomstående nämnt att han köpte en vit combi av Nils farsa en tid efter mordet, jag måste rota igenom en del för att hitta det, så jag återkommer.
Sådärja, här var det: http://www.nsd.se/nyheter/pitea/podcast-lockade-fram-nytt-scenario-9151418.aspx
Citat:
– Jag kom att tänka på den där vita bilen, som pojken såg på parkeringen vid Kalahatten och som man aldrig hittade sen, och så den där spottloskan som inte gick att matcha till Linna – och plötsligt slog det mig att det kanske var min bil det handlade om, säger mannen till Piteå-tidningen.
Mannen hade nämligen flera år efter att mordet begicks köpt en bil av en släktning till de så kallade huvudvittnet vars utpekande ledde till att Linna dömdes för mordet
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in