2017-05-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Rolf Sandberg har aldrig brytt sig om sekretessen om det vittnar alla hans mediakåta uttalanden och medverkan genom åren. Han har älskat att sola sig i glansen, utan någon som helst tanke på grabbarna, skyldiga eller inte.
Han skulle till att börja med aldrig ha pekat ut några skyldiga, men hans mediakåthet gjorde att han måste vara i centrum med dagliga presskonferenser. När barnspåret blev aktuelklt på allvar, skulle han ha lagt locket på och fortsatt med det. Bara meddelat att man anser fallet uppklarat och att förundersökningen lagt ner, punkt slut.

Förstår inte att du orkar fortsätta köra på din inslagna väg. Han va även presstalesman och antar att Hela Arvika och många i Sverige ville veta vad som hänt och vilka de "skyldiga" va. Åklagaren tog alla beslut efter 23/9 och RS fick antagligen direktiv vad han skulle säga på den presskonferensen.
Citera
2017-05-15, 12:06
Medlem
Någon här i tråden som bor i Värmland och känner dessa killarna personligen?
Citera
2017-05-15, 12:09
Medlem
Citat:
Rolf Sandberg har aldrig brytt sig om sekretessen om det vittnar alla hans mediakåta uttalanden och medverkan genom åren. Han har älskat att sola sig i glansen, utan någon som helst tanke på grabbarna, skyldiga eller inte.
Han skulle till att börja med aldrig ha pekat ut några skyldiga, men hans mediakåthet gjorde att han måste vara i centrum med dagliga presskonferenser. När barnspåret blev aktuelklt på allvar, skulle han ha lagt locket på och fortsatt med det. Bara meddelat att man anser fallet uppklarat och att förundersökningen lagt ner, punkt slut.

Men alltså mediekåt? Att han är med i program som handlar om detta fall är väl ganska självklart. Att han var med som sommarpratare i P1 är väl snarare för att de ville ha med honom.
Som jag minns fallet förklarades det inte speciellt grundligt vad som hade hänt utan bara att det var två bröder som var inblandade och i stora drag hur det gått till. Sen las locket på. Som jag skrev tidigare är det väldigt få som vet vilka pojkar det handlade om.
Att det senare har kommit upp i diverse medier är väl inte så konstigt, det är ett speciellt fall med en speciell utgång.
Citera
2017-05-15, 12:11
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Förstår inte att du orkar fortsätta köra på din inslagna väg. Han va även presstalesman och antar att Hela Arvika och många i Sverige ville veta vad som hänt och vilka de "skyldiga" va. Åklagaren tog alla beslut efter 23/9 och RS fick antagligen direktiv vad han skulle säga på den presskonferensen.
Vem hade utnämnt honom till det? Förmodligen han själv
Citera
2017-05-15, 12:14
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
De bevis de kan tänkas sitta på bör ju rimligen vara tillgängliga för DJ också?

Man kan ju tycka det.

Sen just det här med valt datum för RS framträdande.
DJ hinner ju inte klippa om och ändra för mycket i del 3 nu för att bemöta dessa "bevis".
Ändå ger det folk nästan tre hela dagar att suga i sig RS-version innan del 3 sänds. Smart.

Jag tror RS har anlitat PR-byrå som sköter damage control just nu.
Citera
2017-05-15, 12:15
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIH
Men alltså mediekåt? Att han är med i program som handlar om detta fall är väl ganska självklart. Att han var med som sommarpratare i P1 är väl snarare för att de ville ha med honom.
Som jag minns fallet förklarades det inte speciellt grundligt vad som hade hänt utan bara att det var två bröder som var inblandade och i stora drag hur det gått till. Sen las locket på. Som jag skrev tidigare är det väldigt få som vet vilka pojkar det handlade om.
Att det senare har kommit upp i diverse medier är väl inte så konstigt, det är ett speciellt fall med en speciell utgång.
Varför ställa upp även om du blir tillfrågad? Han har bar kunnat säga att förundersökningen är sekretessbelagd, så jag har inget att tillföra eller tillägga. Vi måste tänka på de inblandade och hjälpa dem gå vidare i livet. Men icke mediakåte Roffe. Mordet blev bara makabrare och makabrare
Citera
2017-05-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Man kan ju tycka det.

Sen just det här med valt datum för RS framträdande.
DJ hinner ju inte klippa om och ändra för mycket i del 3 nu för att bemöta dessa "bevis".
Ändå ger det folk nästan tre hela dagar att suga i sig RS-version innan del 3 sänds. Smart.

Jag tror RS har anlitat PR-byrå som sköter damage control just nu.

De där programmen har nog varit färdigklippta ett tag ska du se så det har nog ingenting med saken att göra.
Citera
2017-05-15, 12:21
Medlem
Men de förhör som Rolf Sandberg tar fram åt oss och läser ifrån ger en delvis annan bild än den SVT och föräldrarna ger i ”Fallet Kevin”.
Efter att ha läst från tidigare förhör, där både föräldrar och barn nämner viktiga detaljer om vad som hände på morddagen, räcker Rolf Sandberg fram barnens pappas dagboksanteckningar om morddagen.
Där har pappan skrivit om hur barnen kom hem, den äldste av dem blöt, och berättade att Kevin låg och flöt. Christian hade ritat en teckning över var i vattnet fyraåringen låg.

http://www.expressen.se/gt/darfor-tror-sandberg-inte-pa-huvudvittnet/

Nu hoppas jag att den stora skaran i gruppen som skämt ut sig och påstått att pojkarna är oskyldiga kryper ner under skämskudden och slutar att spekulera framöver
Citera
2017-05-15, 12:23
Medlem
Citat:
Varför ställa upp även om du blir tillfrågad? Han har bar kunnat säga att förundersökningen är sekretessbelagd, så jag har inget att tillföra eller tillägga. Vi måste tänka på de inblandade och hjälpa dem gå vidare i livet. Men icke mediakåte Roffe. Mordet blev bara makabrare och makabrare

Men det är väl inte första gången det görs tv om mordfall i Sverige?
Då får nog GW´s mord, Veckans brott å allt va det nu heter läggas ner då isf om det ska tas hänsyn till de inblandade. Finns poliser som är betydligt mer i tv än RS så jag vet inte vad du fiskar efter.
Citera
2017-05-15, 12:28
Medlem
Jumalautas avatar
Det är mycket glädjande att RS tycks förfoga över väsentliga delar av utredningen. Nu finns det helt plötsligt förhoppningar om att ärendet skall bli någorlunda allsidigt belyst.

Vill minnas att DJ i början av dokumentären påstod att utredningen egentligen inte gick att få tag i. Han hade kanske inte alls räknat med att RS skulle ha något material.
Citera
2017-05-15, 12:28
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Jag tror att alla som har egna barn och sett dem växa upp och vet hur barn fungerar, ställer sig ganska kritiska till att så små barn ena stunden mördar en kompis och i nästa sitter hemma vid köksbordet (eller far på fisketur) och uppträder som om inget hade hänt. Så medvetet förslagna är nog inga barn, i synnerhet inte om någon nyss dött. Dessutom var ju Kevin yngsta broderns bästa kompis.

Hur går det till idag då när barn förhörs? Alla bedyrar ju att det numera är SÅÅÅÅ mycket bättre. Jaha, på vilket vis?

Yngsta brodern förefaller ha varit ganska pratsam och har ett behov av att prata om detta idag och vill ha svar.

Svårt att föreställa sig att han inte hade pratat om detta spontant då när han var liten.

Dessutom saknade han sin kompis mycket. Kan 5-åringar sörja och tiga om en sådan upplevelse när de besitter de karaktärsdragen?
Citera
2017-05-15, 12:30
Medlem
Man får onekligen intrycket att alldeles för
lite fokus har lagts på de äldre barnen i
området.

Med tanke på vad som har skrivits om hur
Kevin var som person så känns det inte
omöjligt att nån av dem har "kroknat" på
honom som Leif GW Persson uttryckte det.

"En av dem passade bättre in på
gärningsmannaprofilen än de andra; "Anders",
överviktig, glasögon, mobbad och med
sexuell störning. Han var svår att få kontakt
med, uppfattades som intellektuellt hämmad.
Till slut fick en av utredarna åka ut och fiska
tillsammans med pojken och en fritidsledare
för att skapa en relation.

På brottsplatsen hade teknikerna hittat
fluorescerande material. Man visste att
”Anders” hade en tröja av fluorescerande
material."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto