2017-05-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartJahkel
Jag säger bara "Bortom varje rimligt tvilvel"....

Det är inte ett relevant begrepp enligt de regler som styr en LUL-utredning, som inte syftar till åtal utan ska överlämnas till socialtjänsten.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-15 kl. 08:23.
Citera
2017-05-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Med den infon (om det nu är sant) tar hela fallet en helt ny vändning; det är ju i princip all stödbevisning som behövs för att binda barnen både till platsen och till dödsfallet. Och då kan man ju fråga sig varför det dels inte var med i Kevinrapporten istället för psykologtramset, dels varför det hela tiden beskrivits som att föräldrarna reviderade sitt vittnesmål. En dagboksanteckning från morddagen väger mycket tyngre än ett vittnesmål eftersom vittnesmål lätt kan influeras av dels den som förhör, dels av situationen, dels av vad för ny info som tillkommit, dels av vad som glömts bort.

Jag är mållös över hur något så viktigt kan dyka upp först nu.

Det är ju sant då det finns bild på där pappan rekonstruerat teckningen Kristian ritat samma dag.. och de
Även tagit del av förhör med föräldrarna där pappan säger att han
Tror sina barn har något med kevins död att göra. är också mållös nu förstår man ju va sjukt vinklad dokumentären är ..
Citera
2017-05-15, 08:25
Medlem
Pojkarna har lämnat in en ansökan om skadestånd i Januari.........

Pojkarnas pappa i SVT dokumentären "Det var nått min fru sa och jag måste ju tro på min fru!"

Verkligheten, pappans egna anteckningar i sin egen dagbok.......

Om nu hela FU kunde presenteras i stället för en vinkling av SVT så skulle nog en hel del som sitter och skriver skit här kunna lugna ner sig.
Citera
2017-05-15, 08:31
Medlem
MrSkargards avatar
Det är bra att Rolf Sandberg äntligen har svarat på Dan Josefssons påståenden. Om Josefsson inte kan ge några tillfredsställande förklaringar om det Sandberg lyft fram så kommer jag ha svårt att tro att bröderna är oskyldiga.
Citera
2017-05-15, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Intressant intervjun med Sandberg i Expressen idag.

Äntligen ett uttalande!
Nu börjar väl folk kanske inse hur vinklad dokumentären är. Att det inte var utpekandet av "God Jul" som gjorde att pojkarna blev misstänkta.
Sen kommer det ett nytt avsnitt på onsdag, då är denna artikel ett minne blott.
Citera
2017-05-15, 08:41
Medlem
Nu har jag bearbetat en del i hjärnan i natt och gamla inlägg har ploppat upp. Bl a ett där någon länkade till en Michael Vickerfält, som han upptäckt var dömd för brott mot barn, och , som jag minns det nu bodde i området vid tiden för mordet på Kevin. Nu hittar jag inte det inlägget, nybörjare på att leta här är jag. Och så minns jag ett inlägg där ngn uppmanade Arvikabor att leta kopplingar Sandberg- offrets familj.
På Sandbergs frus facebook kan man se att hon är vän med en Birg... Vickerfält, boende på samma adress som Michael, kanske är det mamman.
Så en teori kan då vara att Robin eller Christian eller båda pratat med denne Michael vid tiden 12 år, och därifrån fått en del upplysningar, kanske sprungit ner o kollat vid sjön. ( eller vill inte RS det för att frun nog känner Birg?)
Hur mycket har polisen pratat med denne Michael om mordet på Kevin? Har han haft intresse för småbarn redan då, gjort nåt med Kevin på lastpallen, och det har gått överstyr. Det hade inte varit svårt locka med en nästan femåring för att sitta o leka på en lastpall, låtsasfiska kanske.
Citera
2017-05-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är bra att Rolf Sandberg äntligen har svarat på Dan Josefssons påståenden. Om Josefsson inte kan ge några tillfredsställande förklaringar om det Sandberg lyft fram så kommer jag ha svårt att tro att bröderna är oskyldiga.

Oavsett borde dessa uppgifter ha varit med i del 2 när alibit togs upp.
Citera
2017-05-15, 08:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIH
Äntligen ett uttalande!
Nu börjar väl folk kanske inse hur vinklad dokumentären är. Att det inte var utpekandet av "God Jul" som gjorde att pojkarna blev misstänkta.
Sen kommer det ett nytt avsnitt på onsdag, då är denna artikel ett minne blott.

Att många tar ett tv-program för sanningen och inte förstår att det är vinklat är otroligt. Hur kan man vara så lättpåverkad.
Citera
2017-05-15, 08:54
Medlem
Jumalautas avatar
Det blev litet tyst i tråden! Behövdes det inte mer.

Jag förstår inte kopplingen mellan bryggan (på skissen) och lastpallen. Kan Christian kallat lastpallen för brygga?
Citera
2017-05-15, 09:03
Medlem
DikTs avatar
Intrigen tätnar
Känns märkligt om detta är en dagbok som är skriven direkt. Varför skulle pappan själv återskapa teckningen, som han nyss har rivit, i sin egen dagbok!?
Kan det vara en efterhandskonstruktion?
Men om detta stämmer så talar det verkligen för RS historia.

Samtidigt är det, som alltid, lite konstigt.
I Expressen säger RS att pappan tidigt erkände att barnen var inblandade, ändå säger RS att de inte sågs som misstänkta förrän långt senare (när SÅC kom in). Hur f-an hänger det ihop?
Citera
2017-05-15, 09:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Med den infon (om det nu är sant) tar hela fallet en helt ny vändning; det är ju i princip all stödbevisning som behövs för att binda barnen både till platsen och till dödsfallet. Och då kan man ju fråga sig varför det dels inte var med i Kevinrapporten istället för psykologtramset, dels varför det hela tiden beskrivits som att föräldrarna reviderade sitt vittnesmål. En dagboksanteckning från morddagen väger mycket tyngre än ett vittnesmål eftersom vittnesmål lätt kan influeras av dels den som förhör, dels av situationen, dels av vad för ny info som tillkommit, dels av vad som glömts bort.

Jag är mållös över hur något så viktigt kan dyka upp först nu.

Jag har hela tiden skrivit att det gäller att inte lita på källor från ett håll. Till svar har jag fått att här ska inte sådant diskuteras och sedan har var och en selektivt hållit sig till den som stämmer med deras egen världsbild.
Citera
2017-05-15, 09:10
Medlem
p.norths avatar
Hursomhelst så hoppas man på en klarhet på vad som hände, alla är offer. Vare sig om bröderna är skyldiga eller oskyldiga för deras skull och offers anhöriga bringa klarhet på vad som egentligen hände, nu när då man valde att göra denna dokumentären. Sanningen. När man har tittat på dom två avsnitten så framstår det som att det hela handla mest om antagande och känsla från polisens sida att dessa bröder är skyldiga, inga bevis finns osv.. Jag kan då tycka efter 19 år så borde någon ha sagt något om vad som hände, svårt att tro att man kan helt vara tyst om det. Eller kan man helt förtränga bort ALLT?
Om det nu va bröderna, då vet nog pappan det. Hur svårt är det och få klarhet om den här familjen verkligen var hos brödernas familj o åt middag vid den tidspunkten? Alibi från den äldre pojkens familj?
Någon annan än bröderna håller på sanningen, det tror jag om dom nu skulle vara skyldiga.
Att bröderna väljer att gå ut i offentligheten nu efter 19 år, spela ovetande och oskyldig har jag svårt att tro om man skulle vara skyldig, jo det är den yngste som är den drivande i den frågan men pappan och den äldre brodern hade nog berättat sanningen och avrått den yngre isåfall, kan man då tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in