2017-05-14, 22:24
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2323
varför kan det inte vara dom.
!: Deltagarna här sitter med mera information i fallet än nästa alla övriga. Om så varit fallet hade nog upplägget blivit annolunda
2: Skulle bli en väldigt smal målgrupp 10-20 personer
Citera
2017-05-14, 22:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2323
varför kan det inte vara dom.

Det kan visst vara bröderna som gjort det. Men det finns inget som talar för det av det vi hitintills kunnat få fram ur DJs dokumentär och övriga artiklar. Ingenting. Inga bevis i form av fingeravtryck, DNA, motivbild eller vittnesmål.

Det värsta är att när utredningsledaren RS uppger att han personligen fått "ett klart redigt erkännande" av bröderna - som inte finns inspelat - så anses utredningen avslutad. Case closed, RS uppträder i TV och berättar om mördarbröderna. Fallet stängs och sekretesstämplas.

Killarna är livstidsutpekade och det går inte att få fram otvetydiga fakta på att de skulle ha gjort det.Mest bara flum och mängder med filmade förhör av små barn som hittar på historier om knivar, mjölkpaket och någon som heter "God Jul".

Just "psykologiskt flum" låg i tiden när det hände. En inkallad expert, SÅC, sa sig snabbt kunna se att bröderna var mördare och så flummande man på.

Så kan man inte faställa att någon är en mördare. Det är rättsvidrigt. Därför måste det utredas igen.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-14 kl. 22:27.
Citera
2017-05-14, 22:33
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om nu SVT haft lite kurage hade de struntat i att lägga upp programmet över tre veckor. Varför gör de det till en följetong? Det hade väl varit på sin plats att visa delarna efter varandra i samma vecka. Nu sitter i stället journalisterna och köper sig utrymme över en längre tid för att mjölka ut maximalt i deras eget intresse.

Det håller jag med om. Öppnar upp för spekulationer. SVT har blivit slaskigt, nästan så jag börjar misstänka att deras säljavdelning borde gå en kurs i etik och moral. Eventuellt att de överköpen från Aftonbladet börjar begripa att SVT inte är lösnummer utan seriös granskning där man inte i onödan utsätter offer för onödigt lidande.

Återigen: SVT blundar för diskussioner på sociala medier, offrar hellre några svaga individer, precis som staten gjorde när man "dömde" två barn på rätt lösa grunder, som det verkar nu… Vilken relation har "sjuåringen" till styvmor och far efter detta? Barnet hade visst ägnat sig åt "stryplekar" och styvmor hade försökt berätta för barnet att det var farligt? Är detta det som ligger barnet i fatet när ett barn hittas… strypt? Varifrån kommer barns idéer? Från äldre barn… och vuxna...
Citera
2017-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ok. Ärligt svar. Jag håller inte med om att det är SvTs uppgift och det riskerar ju dessutom att leda till bakslag om det senare visar sig att den var för vinklad för att kunna ligga till grund för några juridiska slutsatser.

Är du helt IQ-befriad?

Tror du att en dokunentär kan ligga till grund för rättsliga beslut?
Citera
2017-05-14, 22:38
Medlem
Citat:
Precis och det var ju också Peter Althins främsta argument när han förvarade MA i Chen-fallet och hänvisade till »Fallet Tommie Karim«.

Man ska varken utreda, fria eller fälla med förutbestämda åsikter.

Nej absolut, men ska man döma någon ska denne vara skyldig bortom rimligt tvivel som det heter.

Det finns också en gräns när man måste beakta det rimliga, som i detta fall.

Tex att det är mycket otroligt att en fem eller sjunåring klarar att långsamt strypmörda en nästan femåring och sen kan lyfta och gömma kroppen. Och att det sker på några minuter. Det blir relevant att det är en så otänkbar förklaring. Att man inte vet om något fall någonstans tidigare. När det finns så många plausibla alternativa förklaringar som är så mycket troligare måste man så klart ifrågasätta den förklaring som ges, när set visar sig att det inte föreligger några konkreta bevis och småbarnen har manipulerats att säga vissa saker på Quick-manér.

Säg att man påstod att en tvååring hade knivmördat Någon. Hade man kunnat avfärda detta på sin egen orimlighet? Nånstans går gränsen. I Kevin fallet tycker jag nog att den passerats, om än inte med så mycket.
Citera
2017-05-14, 22:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej absolut, men ska man döma någon ska denne vara skyldig bortom rimligt tvivel som det heter.

Det finns också en gräns när man måste beakta det rimliga, som i detta fall.

Tex att det är mycket otroligt att en fem eller sjunåring klarar att långsamt strypmörda en nästan femåring och sen kan lyfta och gömma kroppen. Och att det sker på några minuter. Det blir relevant att det är en så otänkbar förklaring. Att man inte vet om något fall någonstans tidigare. När det finns så många plausibla alternativa förklaringar som är så mycket troligare måste man så klart ifrågasätta den förklaring som ges, när set visar sig att det inte föreligger några konkreta bevis och småbarnen har manipulerats att säga vissa saker på Quick-manér.

Säg att man påstod att en tvååring hade knivmördat Någon. Hade man kunnat avfärda detta på sin egen orimlighet? Nånstans går gränsen. I Kevin fallet tycker jag nog att den passerats, om än inte med så mycket.

Fast det är inte samma sak att utesluta sådant som inte har hänt och att utesluta sådant man inte anser kan hända.
Citera
2017-05-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Man kan ju undra hur detaljerat en femåring ens kan återberätta en händelse.

När min son ska återberätta något litet som hänt på dagis så tar det för det första 20 minuter att berätta en händelse som skedde under en minut. Dessutom hoppar han från händelsen början till slut för att sedan fortsätta berätta vad som hände i mitten. Det finns ju liksom ingen röd tråd i förklaringen och dessutom faller saker bort och annat läggs på.

Det som du beskriver är väl en stor del av problematiken.

När mamman kommer in med pojken för att han har sett något i samband med att en 4-åring har blivit dödad, så måste polisen försöka få honom att återberätta det och gärna lite till. Jag kan ändå förstå att man försökte med alla möjliga tekniker.

Idag har man mer forskning och utvecklade metoder, men jag hoppas verkligen att man gör allt för att få barn att berätta om det gäller grova brott. Tyvärr verkar dagens metoder inte heller särskilt bra, man ska "lyssna" och barnet får berätta om den vill vid något enstaka tillfälle. Precis lika flummigt som inom socialtjänsten.
Citera
2017-05-14, 23:10
Medlem
Citat:
Fast det är inte samma sak att utesluta sådant som inte har hänt och att utesluta sådant man inte anser kan hända.

Nej det håller jag med om, jag ville argumentera för att det är relevant i högsta grad ta att ta i beaktande de extrema osannolikheterna som polisen har lagt fram som "bortom rimligt tvivel" i detta fall. Och att då argumentera för att det inte kan ha gått till som polisen sagt utifrån detta är giltigt.

När fallet kom 98 tyckte jag redan då att det lät konstigt. Men man kunde inte detaljerna. Man såg framför sig hur ngn unge typ av misstag krossat kevins strupe eller ngt under att slagsmål och att han typ kvävdes av sitt eget blod eller nåt i den stilen, minns inte riktigt. Reflekterade väl inte så mkt tyvärr. Inte tänkte man att småbarn långsamt kallblodigt strypt ett annat barn under flera minuter. Och sen
flyttat kroppen ovanför vattenytan. Ska man tro på det krävs lite starkare bevisning...
Citera
2017-05-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Är du tvingad att titta? Gör nåt annat med din värdefulla tid då miffo.
Är du tvingad att sitta här och bajsa sönder tråden med dina, hittills, 150 totalt meningslösa inlägg?

Om det är så plågsamt för dig att bry dig om just detta just nu, kan du ju T EX vänta nån månad eller så och sitta och runka här när inte dokumentären är aktuell längre. Tror inte jättemånga kommer gråta om du gör det.

Pricksäkert! Killen lider av verbal inkontinens.

Jag ser fram emot onsdag som ett girigt barn längtar till julafton.
Citera
2017-05-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Långsökt kanske med nån personlig koppling, men jag googlade iaf på mormor. Klappat ihop värre än Eva, och vi hoppas hon iaf tycker det är bra om de nu utpekade pojkarna rentvås och man kanske kanske kan hitta den rätta gärningsmannen.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwjfmOf6ivDTAhXCWCwKHfAOB1UQFghBMAY &url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fmor dade-kevins-mormor-brot-ihop---skickades-hem-av-psy kvarden%2F&usg=AFQjCNHTNgBqVjFYpqLAu8-JmsL4UbYcbg

Var är biomamman i detta? Hon tycks inte finnas med i bilden överhuvudtaget..

Måste vara fruktansvärt att först förlora sin son på det här tragiska sättet och sen nästan förlora sin mamma inom ett år.

Hur har HON orkat med det hela?
Citera
2017-05-14, 23:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag har främst reagerat på att DJ i sin dokumentär sätter sig själv som huvudperson. Det är hans »gnagning« över fallet som sätts i centrum samtidigt som han helt glömt bort anhöriga kring offret.

wtf. Vad har du tittat på för program? Kan inte vara samma som jag har sett....
Det jag har sett har verkligen inte haft DJ i centrum utan Kevin, RS och bröderna.
Är du säker att du är i rätt tråd och vimsar?
Citera
2017-05-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Jättebra om du skulle klarat situationen bättre men det styvmamman fick höra var att Robin sett hur någon mördat Kevin med en kniv.

Hon förklarar i program nr 2 att hon då "förstod" hur nära Robin hade blivit mördad och blev knäckt av att hon inte skyddat barnen bra nog om det gick en knivmördare lös.

Ingen visste i det läget hur Kevin dött. Det hölls hemligt.

Det handlar inte om vad jag skulle ha klarat av utan vad polisen måste ha insett styvmamman inte klarade av..
Det var ett tjänstefel att låta henne sitta med efter att hon redan hade kollapsat ordentligt under förhöret med R.
En vuxen som själv inte orkar lyssna det som barnet har att berätta är inget vidare stöd för ett barn som eventuellt bär på en tung hemlighet.

Barnet måste kunna lita på att den vuxne som lyssnar orkar ta emot storyn. Annars vågar inte barnet berätta sanningen.

Vid ett tillfälle berättade en av de numera vuxna pojkarna att föräldrarna hade uppmanat dem att acceptera situationen som den var, lägga den bakom sig och leva vidare. “Tyvärr fungerar jag inte så” - var pojkens svar.

Det är väl en himla TUR att pojkarna inte är som sina föräldrar utan protesterar och ifrågasätter ÄN – trots allt vad de har varit med om och fått stå ut med. Nu kanske finns det en chans för dem att rentvå sig själva plus få LITE klarhet I det vad som ev. hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in