2017-05-14, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Teknik är nu någonting som jag kan rätt bra eftersom det är mitt yrke sedan en hel väldans massa år att vara bra på teknik. Teknik är någonting som du bevisligen inte är bra på - åtminstone inte den typ av teknik som debatteras här. Du har postat rätt många kommentarer där du misslyckas förstå rätt grundläggande koncept. Eller alternativt - du förstår men är åsiktsresistent och vill inte förstå därför att du själv vet hur pinsamt det är om alla de fakta som postats i denna tråd faktiskt skulle vara sanna.

För att lyckas få ut piloterna från snabbflygande plan och kunna hantera låga och höga höjder samt olika orientering av plan så behövs en katapultstol. Alla konstruktioner som klarar av i princip vad en katapultstol klarar är en katapultstol. Du måste nämligen kunna kasta ut piloten - varvid du har en katapult. Om du sedan leker med fjädrar, tryckuft, gummiband, motvikt eller raketmotor så är det en katapult. Fritt fram för dig dock att börja skissa på hur stark slangbella du behöver om du väljer att droppa krutladdning och i stället använda någon mekanisk variant av utkastare.

Problemet med mekaniska lösningar - om vi ignorerar storlek/vikt - är deras förmåga att anpassa sig efter behov. Dvs att kunna öka/minska katapultenergin eller hur accelerationen rampas upp så piloten inte krossas.

Ger dig lite blandade bilder på katapulter så får du gå hem och rita lite:
https://www.google.com/search?q=define:+katapult&hl=en&tbm=isch

Du saknar läsförståelse. Ingen katapult:

(FB) Irans fighter/bomber jet Qaher-313. Skräp, medelmåtta eller värsting?
Citera
2017-05-14, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Sanningen är att Iran inte ens klarar av att bygga och utveckla ens en gps mottagare på egen hand.
.

Iran har LPS. Local....
Citera
2017-05-14, 19:44
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Iran har LPS. Local....
Vet du hur det fiungerar?

Jo det stöder sig på GPS

https://spacewatchme.com/2016/06/irans-defence-minister-wrongly-claims-independence-gps/
Citera
2017-05-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Sanningen är att Iran inte ens klarar av att bygga och utveckla ens en gps mottagare på egen hand.

Muslimer tappar förmågan till kollektiv konsekvensorientering och sådana länder går faktiskt baklänges i den tekniska utvecklingen. - Man leker att man kan och TROR själva att man kan bygga ett fungerade stridsflygplan som tom utklassar USAs. Likt små barn så leker man. Och på fullt allvar tror man att omvärlden också tror att man kan klara detta teknologiskt. - Iran går baklänges, - teknologiskt, humanistiskt och kulturellt i takt med islamiseringsprocessen av landet. Iran var mer update på alla sätt på 60 och 70-talet än vad de är idag. Iran tar ett steg baklänges varje dag. De är snart som saudierna, - de kör runt i fina bilar men kan inte läsa manualen.

Även om USA tappat ett gäng drönare i Iran så klarar Iranierna inte av reverse engineering. Man behöver aldrig vara rädd för arabiskt industrispionage. De kan få alla ritningar i världen gratis, de klarar ändå inte av att bygga något.

När araberna rullar omkring med sin trämodell Q-313 och "taxar" så är det som en liten pojke fantiserar i en lådbil att han kör en Ford Mustang. - Ni kan fråga vilken arab somhelst i hela världen om araberna kommer att ha sin egen rymdfärja och flyga till månen inom 5 år. 99% svarar ja. På den intellektuella nivån befinner de sig. De är grandiosa. - Vad jag vill komma till är att de är tillräckligt korkade att tro att de kan genomföra detta. Så korkade är dom.

Intelligens är att veta vad man inte kan, - det är bara idioter som vet allt.

Vad konstigt.. ett land som enligt er själva klarar av att bygga kärnvapen och avancerad rymdteknologi men inte GPS-mottagare .
Citera
2017-05-14, 21:25
Medlem
Citat:
Du saknar läsförståelse. Ingen katapult:

Nej, skillnaden mellan dig och mig är att jag inte bara läser - jag drar även slutsatser utifrån rimligheter. För att komma i närheten (dina 70%) av vad en katapultstol kan måste du ha utkastning.

Du skrev:
"Nån mekanisk lösning som är 70% så effektiv som stolarna tror jag är möjlig."

Någonting som skall lyckas så bra kan inte uppfyllas av:
Citat:
Mekanism för att lossa glasbubblan.
Mekanism för att lossa bältena.
Dräkt så piloten kan glida (?) så fallskärmen får mer tid att vecklas ut på låga höjder.
Kanske nån sorts airbag på kroppen.

Hela piloten måste drastiskt snabbt lämna planet - detta för att bara när hela piloten är säker från att slå i så går det att snabbt som attan bromsa framåthastigheten eftersom fartvinden är dödlig.

De fyra punkter du listar skulle kanske kunna fungera för att rädda någon ur en motorbåt. Runt 800km/h går gränsen för vad en pilot kan överleva utan katapultstol - redan rycken från fladdrande armar/ben räcker för att slå ihjäl piloten. Därför som katapultstolen får ut en skärm nästan omedelbart piloten lämnat cockpit - det är tokbråttom att bromsa ner. Och i många fall remmar som snabbt försöker dra in och låsa fast armar/ben.

Så återigen - bara en dålig katapultstol kan klara av att komma inom 70% av en bra katapultstol. Ta bort katapultfunktionen och du är tillbaka på 40-50-tal.
Citera
2017-05-14, 21:46
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Fel mått.

Inte på något vis. Däremot så har du uppenbarligen missat att AIM-54 har fenor med en spännvidd på 910mm och att man behöver spelrum runt roboten för att kunna fälla den eller fälla ut den.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad konstigt.. ett land som enligt er själva klarar av att bygga kärnvapen och avancerad rymdteknologi men inte GPS-mottagare .

Problemet är inte att bygga en GPS-mottagare, utan att bygga och få upp den satellitnät som behövs. Detta saknar Iran och således måste de för navigering med hög precision antingen förlita sig på andra länders rymdbaserade system, eller bygga upp ett eget marksystem. Rena marksystem har då nackdelen att de antingen har låg precision och är mycket sårbara för bekämpning (t.ex. LORAN) eller att de har kort räckvidd, kräver massvis med sändare och att de fungerar dåligt på låg höjd (t.ex. SHORAN).

Att bygga upp ett DGPS-system är i sammanhanget en skitsak, som ett antal företag och myndigheter i väst har tagit fram egna DGPS-system.
Citera
2017-05-14, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Inte på något vis. Däremot så har du uppenbarligen missat att AIM-54 har fenor med en spännvidd på 910mm och att man behöver spelrum runt roboten för att kunna fälla den eller fälla ut den.

inget spelrum
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/06/a5/4e06a571c2eaba7f3dd51a8b4ffaee6b.jpg
http://s2.photobucket.com/user/SuperKungFu/media/Model%20Airplane/loadout.jpg.html

i värsta fall konstruerar man en variant med utfällbara vingar på missilerna. Jag förstår att detta är svårt för Sverige och Israel men Iran ordnar det.
Citera
2017-05-14, 22:13
Bannlyst
Citat:
Nej, skillnaden mellan dig och mig är att jag inte bara läser - jag drar även slutsatser utifrån rimligheter. För att komma i närheten (dina 70%) av vad en katapultstol kan måste du ha utkastning.

Så du diskuterar med dig själv. Jag har aldrig nämnt någon katapult. Om du inte ens kan föreställa dig vad jag skriver så vad håller du på med? Lär dig diskutera.

Citat:
Du skrev:
"Nån mekanisk lösning som är 70% så effektiv som stolarna tror jag är möjlig."

Någonting som skall lyckas så bra kan inte uppfyllas av:

Hela piloten måste drastiskt snabbt lämna planet - detta för att bara när hela piloten är säker från att slå i så går det att snabbt som attan bromsa framåthastigheten eftersom fartvinden är dödlig.

De fyra punkter du listar skulle kanske kunna fungera för att rädda någon ur en motorbåt. Runt 800km/h går gränsen för vad en pilot kan överleva utan katapultstol - redan rycken från fladdrande armar/ben räcker för att slå ihjäl piloten. Därför som katapultstolen får ut en skärm nästan omedelbart piloten lämnat cockpit - det är tokbråttom att bromsa ner. Och i många fall remmar som snabbt försöker dra in och låsa fast armar/ben.

Så återigen - bara en dålig katapultstol kan klara av att komma inom 70% av en bra katapultstol. Ta bort katapultfunktionen och du är tillbaka på 40-50-tal.

Nåt sorts bälte att binda fast armar och ben i gynnsam hukposition för att förhindra fladdrande. Det kan vara nåt elastiskt som drar ihop självt.

Notera att jag inte nämnt katapult. Hela min idé är att göra en enkel variant och slippa en sån stol.

Jag har sett iranska marinsoldater hoppa i vattnet i mycket höga hastigheter i hukposition
Senast redigerad av parastoo 2017-05-14 kl. 22:15.
Citera
2017-05-14, 22:19
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
inget spelrum
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/06/a5/4e06a571c2eaba7f3dd51a8b4ffaee6b.jpg
http://s2.photobucket.com/user/SuperKungFu/media/Model%20Airplane/loadout.jpg.html

Exakt. Bilderna som du visar, visar ju på spelrum runt robotarna.
Att saxa AIM-54 i längsled, som USA har gjort med AMRAAM är f.ö. inte görbar, eftersom AIM-54 har så långa fenor, vilket skulle innbära att den ena roboten måste placeras ett par meter framför den andra. Och Queer-313 har ännu mindre plats för ett vapenrum som är uppåt 7 meter långt.

Citat:
i värsta fall konstruerar man en variant med utfällbara vingar på missilerna.

Det är inte utan anledning som 0st jaktrobotar i världen har utfällbara vingar.
Det förekommer på korthållsluftvärnsrobotar såsom Stinger, men då på bekostnad av t.ex. motorstyrka och manöverförmåga.

Citat:
Jag förstår att detta är svårt för Sverige och Israel men Iran ordnar det.

Citera
2017-05-14, 23:24
Bannlyst
Citat:
Exakt. Bilderna som du visar, visar ju på spelrum runt robotarna.
Att saxa AIM-54 i längsled, som USA har gjort med AMRAAM är f.ö. inte görbar, eftersom AIM-54 har så långa fenor, vilket skulle innbära att den ena roboten måste placeras ett par meter framför den andra. Och Queer-313 har ännu mindre plats för ett vapenrum som är uppåt 7 meter långt.

robotarna sitter tight.
Man kan rotera robotarna så de "går i" varandras fenor. Behöver inte vara i längsled. Missilen kan även göra en skruvrörelse när den fälls ut innan den släpps för att spara plats. Så inte vingarna slår i varandra.

Citat:
Det är inte utan anledning som 0st jaktrobotar i världen har utfällbara vingar.
Det förekommer på korthållsluftvärnsrobotar såsom Stinger, men då på bekostnad av t.ex. motorstyrka och manöverförmåga.

Det här med innovation är inte er grej. Varför skulle det inte gå? Nån låsmekanism som håller vingarna på plats. Återigen förstår jag att det är svårt för Sverige och israel men Iran ordnar det.
Citera
2017-05-14, 23:33
Bannlyst
Angående substitut till katapultstol.

Man kan göra som HANS i formel 1 (head and neck support). Piloten har en fallskärm. På den sätter man fast en hård metall eller plastbit där den sitter vid ryggen. Denna bit går runt bröstet eller nacke, Hjälmen fästs med bälten här så piloten inte bryter nacken. Man kan även fästa armar så här på torso. Ben kan behövas dras upp med elastiskt band till hukposition.

En annan variant kan vara att man har plastbitar eller metallbitar fastsydda i jackan som håller ben och armar på plats kopplade genom band. Man kan t.ex. ha ett band mellan framsida underarm och biceps så armbågen inte kan vikas bakåt. Likadant kan man göra med alla leder.
Piloten blir lite begränsad i sin rörelse men det ska inte hindra piloten med lite utveckling av idén.

Idén skulle f.ö. även kunna användas i katapultstolar för att förbättra dem.
Citera
2017-05-15, 04:46
Medlem
Citat:
Varför skulle nåt tyda på att Qaher inte skulle ha egenskaper i dessa områden som är dugliga?
Jag har inte antytt något ?? Det är ju ni som kan mera om den här kärran som kan berätta mera om flygplanets designparametrar ?

Citat:
loool

Så att förlora sin mest avancerade teknik är inte så farligt? Iran har sagt att man hoppade fram 30 år i motorutveckling när man tog rq170.

Motorn i en drönare är designad för:
1. Låg hastighet, ej överljudshastighet
2. Bränslesnålhet
3. Klarar väldigt många timmars drift

Nej, den motorn är antagligen inte så värst avancerad. Den är avancerad på det sättet att den är kompakt och har låg vikt, plus bränslesnålhet och driftsäkerhet. Typ en välbyggd dammsugarmotor med extra tåliga material..
Du kan köpa en sådan mindre turbinmotor för RC-modeller, de är dock dyra, en del av dem har ganska kort drifttid

Nä för ett stridsflygplan behövs mycket mera teknik i en motor som ska kunna leverera mycket dragkraft under typ många olika förhållanden och stora påfrestningar

Citat:
Ni får skicka fler drönare då.

Kontakta Trump om att han kan skicka fler inte vet jag,
Citat:
En annan variant kan vara att man har plastbitar eller metallbitar fastsydda i jackan som håller ben och armar på plats kopplade genom band. Man kan t.ex. ha ett band mellan framsida underarm och biceps så armbågen inte kan vikas bakåt.

Ja, man brukar ha tex solenoider + fjädrar för att tex sträcka remmarna, motorer är för långsamma. Du har säkert kommit på något där, du får lägga upp någon skiss på din ide'

Citat:
Så nej, det går inte att "klämma in ett par mellan hjulen".

Men om piloten skulle vara "hjulbent" så går det väl att klämma in missilerna mellan benen ?

Citat:
För att lyckas få ut piloterna från snabbflygande plan och kunna hantera låga och höga höjder samt olika orientering av plan så behövs en katapultstol.

Ja, men nu är det ju ingen sådan mackapär i Qaher-313 enligt somliga här i tråden - Men undrar om det inte räcker med att piloten sitter på ett par rejäla krockkuddar ? Och att man smäller av dem när det är dags att lämna flygplanet ? Plus en hemmorojdkudde emellan för säkerhets skull som dämpar smällen, typ

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vi försöker lära oss av Iranierna och industrispionage mot teamet bakom Queer-313 har gjort att produktionen av F-35 försenas något medan vi försöker få till rätt blandning mellan tepetklister och tidningspapper men snart har vi det.

Jag har provat med Aftonbladet + tapetklister, eftersom Aftonbladet pixlar allt , precis allt, ja till och med seriestripparna, så har färgen blivit helt perfekt. Pixlingen gör att radarn blir "blind". Jag har till och med målat min rollator och permobil med sådan hemlig färg och nu ser inte ens byns övervakningskameror mig alls eftersom det bildas ett elektromagnetiskt fält utav komisk strålning runt omkring.....
Senast redigerad av DrSvenne 2017-05-15 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in