2017-05-14, 21:22
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja att RS går ut och kommenterar den sekretessbelagda utredningen och vad som påstås kommit fram är anmärkningsvärt. Det borde han inte ha lov till. Dessutom kan ju faktiskt ingen säga emot honom - han sitter med alla sekretessbelagda fakta och trumf - han ensam. För han har ju hört brödernas erkännande och har full insyn i allt.

Så länge ingen utomstående hade läst FUP borde RS hållit truten. Nu när utredning är på gång och DJs program visas kan han ju få berätta det han vet. Men nu avböjer han!
Det bröts väl redan när Nina Hjelmgren såg till att hennes interna rapport blev offemtligt efter rikskriminalen dissat den
Citera
2017-05-14, 21:26
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du fortsätter att imponera med lågvattenmärkta »enradare«.

Du har rätt angående dialektursprung. Sedan har man rätt att ifrågasätta SVT om man betalar licensen.

Då går vi in på detaljerna. Vilken omständighet gör att du inte kan utesluta att bröderna mördade Kevin?
Citera
2017-05-14, 21:26
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Nej,man fick höra vissa valda meningar. Dom skulle enligt nån utredare <minns inte namn> sagt saker som endast de inblandade visste. Sekretess så klart,kommer inte fram i programmet.

Glöm inte att polisen också vet allt om detaljer som "endast mördaren kan veta". Därför kan också information läcka från förhörsledare till misstänkt i förhör, vilket gör att den misstänktes utsago inte behöver bevisa någonting. Det är bland annat därför ett erkännande alltid måste stödjas av annan bevisning.

Detta framgår tydligt av t.ex. fallet Thomas Quick.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-14 kl. 21:29.
Citera
2017-05-14, 21:27
Medlem
Citat:
Nej,man fick höra vissa valda meningar. Dom skulle enligt nån utredare <minns inte namn> sagt saker som endast de inblandade visste.

Detta är ett av de största problemen med hela slutsatsen av utredningen. Pojkarna har sagt "saker", men ingen kan precisera vad de sagt. Det blir abstrakt på ett närmast absurt sätt.

Av det vi vet har de i själva verket aldrig sagt något substantiellt, vilket stärks av Thomas Olssons genomgång av FUP:en:

Citat:
Olsson avfärdar minnesexperten Sven Å Christianssons påståenden om att det skulle finnas en inspelad berättelse om våldet och många precisa uppgifter om hur mordet gick till.

– Sven Å Christiansson får själv stå för sin definition av vad en sådan berättelse skulle bestå i. Läser man förhören i förundersökningen så finns ingen sådan berättelse. Det finns ingen berättelse från någon av bröderna som innehåller uppgifter som överensstämmer med vad den tekniska utredningen, brottsplatsundersökningen eller den rättsmedicinska undersökningen säger.

– Man kan bara konstatera att hela förhörsserien slutar med att det här barnet är så förtvivlat att han pekar ut ett mjölkpaket som mordvapen. Det är på den nivån uppgifterna lämnas. Att påstå att detta är detaljerade uppgifter som skulle bekräfta misstankarna är absurt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-14 kl. 21:29.
Citera
2017-05-14, 21:29
Medlem
Couplets avatar
Är det någon som sett Kjell Gustafssons dokumentär om fallet som gjordes för 18 år sedan? I den ska det tydligen också lyfts kritik mot förshörsmetoderna (radioinslag med intervju av bland annat Gustafsson): http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6693509.
Citera
2017-05-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du har alltså insett att brödernas skuld är allt annat än självklar nu, det är ju ett steg framåt.

Nej, detta har inget med politisk korrekthet att göra.

Inte säker på nått längre. Ska se del 3 och invänta rapport på den äldre som skulle varit misstänkt för våldtäkt mot barn,eller vad det nu var. Dvs om personnummret nu stämde.

Jo,mycket pk.
Citera
2017-05-14, 21:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Då går vi in på detaljerna. Vilken omständighet gör att du inte kan utesluta att bröderna mördade Kevin?

Jag kan inte utesluta något eftersom jag inte har tillgång till hela förundersökningen. Finner ingen anledning att föra vare sig försvars- eller skuldanförande här. Jag nöjer mig med att det högst sannolikt inte finns underlag för juridisk skuld.

Jag är emellertid inte beredd att köpa ett »alibi« som kommuniceras ut via media som ett vattentätt alibi. Det behövs å andra sidan inget alibi om det inte går att bindande bevisa skuld.
Citera
2017-05-14, 21:30
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Inte säker på nått längre. Ska se del 3 och invänta rapport på den äldre som skulle varit misstänkt för våldtäkt mot barn,eller vad det nu var. Dvs om personnummret nu stämde.

Jo,mycket pk.

Återigen, exakt vad är pk?
Citera
2017-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
För att gå tillbaka till topic.

Vi kan alltså göra följande sammanfattning:

Händelseförloppet som beskrivs av polisen saknar dels stöd i den tekniska bevisningen, dels är den omöjlig.

Det så kallade mordvapnet saknar alla spår av barnen och Kevin, Kevin saknar även spår av det så kallade mordvapnet.

Vittnen hävdar att barnen hade alibi.

Det enda som pekat ut barnen som skyldiga till dådet är "erkännanden" som ej spelats in.

Förhören av barnen har varit ledande och i övrigt väldigt bristfälliga. Barnen har belönats när de sagt "rätt" saker och straffats när de sagt "fel" saker. Polisen har själva tryckt på sina egna hypoteser på barnen under förhören.

Barnen har under förhören fantiserat vilt om alla möjliga och omöjliga saker, exempelvis att mordet skedde med ett mjölkpaket och att den skyldige var en man som hette "god jul".

SÅC och RS har i media ljugit om vad polisen faktiskt har kommit fram till (exempelvis att barnen har berättat för föräldrarna under morddagen och att deras kläder skulle ha varit blöta).

Sakkunniga har uttalat att ingen vuxen någonsin hade åtalats för detta hopkok.

Sakkunniga har uttalat att det hade varit unikt om dessa barn varit skyldiga, och att det därför inte är trovärdigt.

Har jag missat något?

Stämmer - det är den bilden som vi har fått i dokumentären. Det ska bli intressant att jämföra med FUP.

Men flera saker har varit kända hela tiden, t.ex. att det inte finns någon teknisk bevisning.

Jag tycker det är märkligt resonemang när sakkunniga hänvisar till att det är unikt och därför inte trovärdigt. Vissa brott är ovanliga men händer ändå. Bara för att det är ovanligt kan man inte avfärda det.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-14 kl. 21:35.
Citera
2017-05-14, 21:32
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Stämmer - det är denna bild som vi har fått i dokumentären. Det ska bli intressant att jämföra med FUP.

Jag tycker det är märkligt resonemang när sakkunniga hänvisar till att det är unikt och därför inte trovärdigt. Vissa brott är ovanliga men händer ändå. Bara för att det är ovanligt kan man inte avfärda det.

Helt sant. Någon gång hittar man den svarta svanen.
Citera
2017-05-14, 21:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det bröts väl redan när Nina Hjelmgren såg till att hennes interna rapport blev offemtligt efter rikskriminalen dissat den

Ja det har du rätt i. Jag läste den nyligen, visste inte ens att den fanns tidigare.
Men den framstår som en rätt vinklad lovsång över RS och utredarnas insatser.

Vet du varför inte Rikskriminalen inte ville skriva under utan dissade den?
Citera
2017-05-14, 21:33
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan inte utesluta något eftersom jag inte har tillgång till hela förundersökningen. Finner ingen anledning att föra vare sig försvars- eller skuldanförande här. Jag nöjer mig med att det högst sannolikt inte finns underlag för juridisk skuld.

Jag är emellertid inte beredd att köpa ett »alibi« som kommuniceras ut via media som ett vattentätt alibi. Det behövs å andra sidan inget alibi om det inte går att bindande bevisa skuld.

Jag kan inte minnas att du någon gång kritiserat de galenpannor som, uppenbarligen mot bättre vetande, "argumenterat" för brödernas skuld. Däremot har du ofta och gärna gått till angrepp mot oss som tvivlar på att bröderna mördat Kevin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in