2017-05-03, 22:36
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhomKnows
Sannolikheten jag syftar på handlar snarare om att först ska hon gå ut i Östersjön och ta livet av sig dessutom ska hon ha turen/oturen att liket dessutom inte dyker upp - jag tycker det är för många osannolikheter i detta. Det var ingen is vid tidpunkten och ganska milt väder. Blåser det utåt så kan naturligtvis en kropp driva iväg kan dock tycka att den borde dykt upp så här många månader senare.

Självmord borde ha inneburit att man skriver ett brev el dyiikt med tanke på den nära relationen till barnen, varför försätta dem i total ovisshet? Är det därmed ett frivilligt försvinnande så tror jag isåfall på olycka där hon kan ha frusit ihjäl, samtidigt borde det även i det avseendet hittats en kropp, någon motionär med hund borde fått upp spår.

Kvarstår är att hon fortfarande skulle vara i livet och då är ju frågan om vem som isåfall håller henne gömd. Att gömma sig under lång tid är inte det heller så enkelt och kräver fler inblandade vilket talar emot det även det.

Vi bedömer olika. Havet är så stort att man kan förvänta sig att en kropp som eventuellt sjunkit, eventuellt flutit upp, den hittas bara om man har "tur".

Hur ofta är det inte frånlandsvind på Skånes ostkust?

Det betyder inte att jag tror vare sig det ena eller det andra om vad som egentligen hänt, men OM hon gått ut i vattnet så kan hon ha försvunnit. Att exempelvis isländska Birnas kvarlevor hittades på en strand var säkert långtifrån självklart att så skulle ske.
Senast redigerad av pudellus 2017-05-03 kl. 22:47.
Citera
2017-05-03, 23:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Sannolikheten jag syftar på handlar snarare om att först ska hon gå ut i Östersjön och ta livet av sig dessutom ska hon ha turen/oturen att liket dessutom inte dyker upp - jag tycker det är för många osannolikheter i detta. Det var ingen is vid tidpunkten och ganska milt väder. Blåser det utåt så kan naturligtvis en kropp driva iväg kan dock tycka att den borde dykt upp så här många månader senare.

Självmord borde ha inneburit att man skriver ett brev el dyiikt med tanke på den nära relationen till barnen, varför försätta dem i total ovisshet? Är det därmed ett frivilligt försvinnande så tror jag isåfall på olycka där hon kan ha frusit ihjäl, samtidigt borde det även i det avseendet hittats en kropp, någon motionär med hund borde fått upp spår.

Kvarstår är att hon fortfarande skulle vara i livet och då är ju frågan om vem som isåfall håller henne gömd. Att gömma sig under lång tid är inte det heller så enkelt och kräver fler inblandade vilket talar emot det även det.

Långt ifrån alla som tar sitt liv lämnar ett avskedsbrev efter sig. Har själv ett tragiskt exempel häromåret på en gammal bekant som hade barn som inte ens var vuxna. H*n skrev inte så mycket som en rad.

Det är lätt att tänka att någon hund på promenad borde ha spårat en kropp. Men vi har exempel i trådar här på forumet där folks kvarlevor har hittats bara enstaka kilometer från bostaden först efter ett antal månader. Har de gett sig iväg en bit kan det handla om år.

Det är alltså inte rimligt att nästintill utesluta alternativ på de grunder du gör. På det vi vet i tråden är självmord, sjukdom eller olycka de mest sannolika scenariona alltjämt, detta utifrån ett rent statistiskt resonemang och i avsaknad av fakta som pekar åt något annat håll.

Jag hoppas att hon blir återfunnen snart så att familjen slipper ovissheten.
Citera
2017-05-05, 08:37
Medlem
Var ett tag sen jag skrev här nu . Då hon försvinner på kvällen/natten utan mobil bankomatkort idkort kläder mat mm , tycker jag att det är väldigt konstigt att hon inte hört av sig efter såhär långtid. Det som förbryllar mig är att folk påstår sig ha sett henne. Då ställer jag frågan varför är det då ingen som agerar om de sett henne ? Jag har suttit i timmar och studerat detta försvinnande, även följt rutten där de såkallade idhundarn skulle markerat efter Julia. Jag har varit ut dag som natt och spanat bara för att se om folk snackar en massa. Under de dagar jag vart och cirkulerat så har Julia inte synts till en enda gång. Har även visat bilder för folk och alla man frågar säger att de inte har sett henne. Med andra ord springer hon inte i åhus . Det jag tror med tanke på att hon vart själv hemma och maken var i väg så måste han ha något i görningen. Då det är mörkt och kallt ute vid försvinnandet borde hon ha rejält med kläder på sig . Om hon nu är i livet kan jag garantera till 95% att hon måste ha bytt kläder efter såhär långtid. Men att hon skulle vara i livet det är väldigt liten. Jag tror på Mord !
Citera
2017-05-05, 21:00
Medlem
Tror inte att hon gått ut och dränkt sig, sen e ju min tro i det hela eg helt ointressant. Är det ett frivilligt försvinnande så tror jag hon har "vandrat ihjäl sig", efter timmar av vandrande och ev tablettpåverkan satt sig ner o somnat in.

Tror inte hon har tagit livet av sig.

Mördad, ja kanske men av vem och varför isåfall?

Att hon går runt i Åhus, knappast. Sen e kanske klädbyte ett litet problem i frågan. Men vad skulle vara motivet att gömma sig så totalt och varför isf inte bara meddela Polisen att hon är vid liv.
Citera
2017-05-06, 11:57
Medlem
Vad får dig att tro på mord?
Citera
2017-05-08, 07:13
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro på mord?

Anledningen till att jag tror det är för att en person som Julia som ville alla människor väl och var om tyckt av alla skulle inte ta livet av sig självmant .
Citera
2017-05-11, 19:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennke
Anledningen till att jag tror det är för att en person som Julia som ville alla människor väl och var om tyckt av alla skulle inte ta livet av sig självmant .

Snälla, snälla du. De där orden visar bara att du inte vet ett förbannat jävla dugg om självmord och de känslor och dåliga mående som driver även människor som uppfattas som både vällyckade och omtyckta av andra att ta det här drastiska steget. Din "analys" bygger på en fruktansvärd okunskap och är därmed värd noll.
Citera
2017-05-12, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Snälla, snälla du. De där orden visar bara att du inte vet ett förbannat jävla dugg om självmord och de känslor och dåliga mående som driver även människor som uppfattas som både vällyckade och omtyckta av andra att ta det här drastiska steget. Din "analys" bygger på en fruktansvärd okunskap och är därmed värd noll.

Snälla du !
Då de har finkammat hela åhus horna rinkaby fårabäck med omnejd och inte hittat ett dug . Inte ett spår efter henne . Då undrar jag hur du kan få det till ett självmord utan spår . Jag hoppas som sagt att hon hittas i livet för de anhörigas skull. Det som jag menar är jag vill få det till mord är tillhörigheterna som vart kvar. Sen är det oftast så att den som begår ett självmord brukar lämna ett brev eller dylikt till de anhöra med en förklaring varför . Personen ifråga har gått upp i rök och ingen vet vart hon . Hade det varit självmord hade de hittat henne vid detta laget .
Jag utesluter inte teorin att jag kan ha fel .
Citera
2017-05-12, 08:57
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Snälla du !
Då de har finkammat hela åhus horna rinkaby fårabäck med omnejd och inte hittat ett dug . Inte ett spår efter henne . Då undrar jag hur du kan få det till ett självmord utan spår . Jag hoppas som sagt att hon hittas i livet för de anhörigas skull. Det som jag menar är jag vill få det till mord är tillhörigheterna som vart kvar. Sen är det oftast så att den som begår ett självmord brukar lämna ett brev eller dylikt till de anhöra med en förklaring varför . Personen ifråga har gått upp i rök och ingen vet vart hon . Hade det varit självmord hade de hittat henne vid detta laget .

Hon kan kanske ha rört sig utanför det område de sökt igenom?

Om jag förstått saken rätt ligger bostaden lite norr om själva Åhus. Det är ju stora markytor även norrut inklusive Rinkabyfältet.

Om hon tidigare gått långa sträckor ensam i mörker borde det kunna vara en rimlig utgångspunkt att hon ev gått längre än "normalt".
Citera
2017-05-14, 20:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Snälla du !

Här har du en tråd om en kvinna som försvann från sin bostad i Gävle i november 2012 i samband med att hon insåg att hennes mångåriga förskingrande från sin arbetsgivare höll på att upptäckas: (FB) Rekordförskingraren i Gävle kommun, Tuula Lavikkala, hittad död juni -13

Hon hittades först i juni året efter. Hon hade på cykel tagit sig ganska exakt 1 mil söderut till en friluftsområde vid en sjö och där hängt sig i ett träd (kroppen var alltså fullt synlig, givet att man kom till platsen)

Missing People hade genomfört ganska omfattande sökinsatser.

Det är bara ett exempel, fler finns. Jag tror inte du förstår att bara en sökning som säg ska täcka varenda plätt i en cirkel där den försvunna personens bostad är mittpunkt och cirkelns radie är 2 km (dvs man ska söka av alla riktningar 2 km från bostaden) är ett mycket omfattande arbete och risken att missa något är uppenbar.

Här är ett fall till: (FB) Borlänge: 31-årig kvinna försvunnen En tjej med missbruksproblem som försvann från sin bostad i juni 2012. Polisen sökte efter henne. Missing People sökte efter henne. Med "sökhundar" t.o.m. Utan resultat. Det tog två månader innan en person slutligen fann henne. Självmord/drogöverdos.

Kroppen låg 500 meter från bostaden! Visserligen i ett otillgängligt, snårigt område, men vid ett stort sportfält där det samma sommar varit både en stor festival och en stor fotbollsturnering.

Så släpp din föreställning att det faktum att hennes kropp inte har hittats i sig självt är en stark indikation på att det är något skumt.
Citera
2017-05-16, 16:07
Medlem
Att Julia i detta skede skulle vara vid livet vore ett mindre mirakel och dessutom kräva en hel del från utomstående för att skydda och försörja + att hålla sig helt hemlig i Sverige är inte jätteenkelt. Grattis om de lyckats, frågan kvarstår varför?

Självmord tror jag som bekant inte på - kroppen hade funnits.

Olycka är därmed teori nr 1, hon ger sig ut och vandrar som hon gillar, ngt påverkad av tabletter kanske även alkohol (vet inte om hon drack), tröttnar o somnar in.

Teori nr 2 är att någon fört bort henne och eventuellt bragt henne om livet. Vem?

I alla utredningar som denna så är det i mycket högt %tal den som senast såg henne i livet alternativt en mycket nära anhörig. Jobbar inte så mycket med att hitta bevis eller skyldig utan snarare att utesluta olika alternativ.

Maken, hhmmm tja. Är han beredd att riskera ett livstidstraff för att "bli av med henne", älskare el allmän galen alt att du haft ekonomiska problem med fel människor.

Ingen aning, känner inte maken eller barnen, det jag vet är att maken befinner sig på 40-års fest samma dag/kväll som försvinnandet. Dottern ska ha pratat med mamman under kvällen (via mobil)och när han kommer hem dagen efter (sover på jobbet) så är hon inte där.
Citera
2017-05-16, 16:11
Medlem
Tyvärr så tror jag som Polisen i detta ärende att inget kommer klarna förrän en kropp dyker upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in