2017-05-14, 20:08
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag tror mer på att det för 17:50 är typ plåster eller nåt annat banalt.

A...men, jag skrev ju en uppföljare....

"Hmmmm.....

JJ har alltså handlat på apoteekki för 17:50, på kortet......

Han är på väg ut därifrån, kommer då på att han glömt nåt, viktigt...

Går tillbax, handlar... men betalar då med sedlar - han har ju en hel bunt...

Den blå Honda´n är fortfarande registrerad..... "
Citera
2017-05-14, 20:09
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
De har dessutom fått ett erkännande från Jafar.

Var finns det?
Citera
2017-05-14, 20:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Varför skulle det vara omöjligt för en asfull person att snubbla så att båten kommer i rörelse och han själv faller i vattnet?

Vid 3-4‰ är man asfull. Knappast vid 1,36‰
1,36‰ i lårblod vid obduktion kan knappast beskrivas som "asfull".
Normalt är att det sker viss jäsning post mortem som gör att alkoholhalten troligen var lägre då döden inträffade.

1,0‰ är gränsen för bilkörning på Jersey. Det var en vanlig gräns i USA. Sedan 2004 är 0,8‰ en gräns.

Vid ca 2,0‰ eller mer börjar gångsvårigheter.

Om man av "naturliga skäl" ska kunna drunkna på en meters djup intill en brygga med ett räcke att hålla sig i då ska man nog upp i minst runt 3,0‰, troligen mer.

Runt 4,0-5,0 ‰ så slocknar de flesta.

Återstår ju möjligheten att Aki var påverkad av något annat, som inte påträffats vid de analyser som gjorts.

Vi kommer troligen under rättegången att få veta att Aki inte drunknat i Hjälmaren. Om det blir så, då är ju den här frågeställningen lite hypotetisk.

Citera
2017-05-14, 20:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Hjälpte"...
Tror du att Aki bad henne om att förfalska hans namnteckning?
Det tror inte jag.

Det var ingen namnteckning utan hon sökte försäkringen via IFs hemsida från en IP-adress i esklistuna, samtidigt som Aki var på jobb i Stockholm (finns teknisk bevisning). Hon lämnade sin egen mejladress som kontakt och lämnade kompletterande upplysningar via den adressen.
Som jag bedömer är bevisningen stark vad gäller bedrägeriet. Den som påstår annat är nog ett troll.

Tror också att denna del kan bidra till att få henne dömd för anstiftan även om teknisk bevisning för mordet saknas. Tycker utgången är högst osäker just nu. Efter att ha läst FUP tycks hon haft både motiv och medel för att anstifta ett mord, samtidigt som hon saknar alibi och inte kan ge en trovärdig alternativ förklaring till vad som hände.

Ska bli intressant att se om åka kan göra troligt att Aki dödades genom mänsklig gärning. Skulle också vilja veta hur det kom sig att han åkte med till Granliden. Osannolikt att det var frivilligt.
Citera
2017-05-14, 20:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag tror mer på att det för 17:50 är typ plåster eller nåt annat banalt.
Jag delar din uppfattning. Man får ju inte mycket för de pengarna i dagens samhälle. Måste ha varit något smått han köpte.

Hittade detta:
Citat:

As human beings, we hold dear to the value of remorse. The lack of remorse leads us to all believe a person to be despicable. It is widely accepted that remorse is the proper reaction to any misconduct. Remorse may originate in from either actual or contrived regret for the misconduct that results in getting caught or causing harm. Research has shown that the facial expressions of offenders on trial affect the jury's attitude and, in turn, the sentencing decision. While remorse may present guilt that may influence a jury's decision, a lack of remorse influences the jury even more because it is one trait of psychopathy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Remorse#Psychopathy

Nu har vi ju inget jurysystem i Sverige men vi har nämndemän. Johanna sade själv under rättegången att om hon inte gråter så mycket beror det på att hon medicinerats inför förhandlingarna för att få ett flackt känsloliv. Själv tror jag hennes ytliga affekter beror på en psykisk abnormitet av djupgående och bestående natur snarare än någon nytillkommen medicinbehandling.
Citera
2017-05-14, 20:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vi kan, i alla fall, för en gångs skull tacka överåklagare Marianne Ny - för att hon överprövat och öppnat ärendet igen.

Det är samma människa som "driver (påå)" ärendet "Assange", skyndsamt - om än sakta.

Tacka IF i grunden. Det är där vältajmat arbete genomförts.
Känns förmätet med tacksamhet riktad mot åklagarmyndigheten då själva myndighetens väsen inte gjort något vidare hmm, väsen av sig i frågan.
Möjligtvis kan man tacka nån/XX registrator på Åk som var skärpt nog att rikta överprövningen mot Göteborg.
Det är nämligen av avsevärd betydelse hur ett ärendes natur utläses. Hårfin skillnad mellan mord & ekonomiskt bedrägeri...
Citera
2017-05-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NervusVagus
Vid drunkning, där stor mängd vätska sköljer ner i lungorna, kan skada membranet, vätskan kan passera in i blodbanan och tillbaka till lungan. Klinisk bild är lungödem med skum i luftvägar. Att det inte finns skum kan innebära att personen är död innan hen når vatten
Vanligaste orsaken till vätska i lungorna med påföljande vitt skum ur munnen är dödsfall till följd av hjärtsjukdom. Man behöver alltså inte vara i närheten av vatten.

Man kan tro att vattnet kanske skulle skölja bort skummet men skummet kan fortsätta komma många timmar efter dödens inträde. 12 timmar är fullt möjligt.
Citera
2017-05-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag fick intrycket att pappa betalade nya möbler.

Möblerna är en del av inledningen till vad som slutade med Görans död
I den här vändan, runt månadsskiftet mars-april 2014, nio månader innan paret JM och Aki gifte sig, hade ju JM dragit på ordentligt om hur farlig Aki var. Hon hade övertygat Göran att Aki var på god väg att ta livet av både henne och tvillingarna. Kanske var hennes andra barn också hotade. Göran hastade till hjälp, köpte lägenheten, köpte möbler till den och hjälpte JM att flytta dit.
När Göran efter hand insåg att han blivit grundlurad, att Aki inte var så farlig, att lägenheten inte var till Görans barnbarn, för dom kastades ut så att lägenheten i stället kunde fyllas på med ensamkommande, som var betydligt mer lönsamma för JM än egna barn, då började Göran fundera om han gjort fel. Sedan insåg han att JM faktiskt var mycket farligare för Aki än vad Aki någonsin hade varit för henne. När sedan Göran fick klagomål från olika håll om lägenheten så sa Göran slutligen stopp och satte ner foten. Någon gång under våren 2016. Göran och Anki sa till JM att det var dags att hon började tänka på sina egna barn och inte bara på sina "skyddslingar". Då började en motsättning eskalera som ledde till mord på Göran och mordförsök på Anki i början av augusti 2016.

Jag skrev detta fritt från minnet och hann inte kolla FUP och referenser just nu, men jag tror att beskrivningen ger en god bild av vad som hände. Inklusive med lägenheten och JMs nya möbler.

Ytterligare en grej: JM ringer upp Göran vid ett tillfälle och säger att hon tänker sälja lägenheten och behålla pengarna. Johanna har nämligen läst på om besittningsrätt och misstolkat begreppet såtillvida att hon tror att hon kan göra vad hon vill med lägenheten (inklusive sälja den och ta pengarna). Göran kontaktade en jurist för att kontrollera saken och denne intygade Göran att besittningsrätten inte fungerade på det viset. Allt detta står i förhören med Anki.

Inte undra på att han blev arg. Samtidigt var det förmodligen väldigt smärtsamt då det var fråga om hans eget blod. Det ska mycket, mycket till innan man tar avstånd från sin egen familj. Åtminstone i min värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Aki fick göra några resor från hus till lägenhet och hamnade slutligen på grunt vatten i Hjälmaren

När historien om asyl-sexet var på tapeten, så påtalade någon snabbt i tråden att Johannas make hade drunknat året innan. Då började mina funderingar gro om att den här kvinnan är obehagligare än vad som kunde anas.

Förhållandet med Aki var stormigt. De fick barn snabbt och det tycktes inte fungera att bo ihop. Johanna fick en lägenhet av pappa Göran och flyttade dit. Vad hon inte berättade för sina föräldrar, var att även Aki vistades i nya lägenheten från och till.

I december -14 gifte sig paret på ett hotellrum på Arlanda med två personal som vittnen. Johanna hade inte berättat för någon i sin familj om det förestående giftermålet. De åkte på en bröllopsresa, men Johanna har svårt att minnas vart de åkte eftersom hon reser så mycket. Här har hennes hjärna sannolikt jobbat från 110 till 180 med alla planeringar inför vad som var slutmålet.

Johanna tecknade livförsäkringar till höger och vänster, men var slarvig med detaljer som t ex att man nog inte bör låtsas vara sin make i mail-konversation med försäkringsbolaget IF i januari -15.

I jan/feb -15 sticker Johanna med sin make till Egypten och ger Aki stick i armarna, varav ena armen svullnade upp rejält. Han var väldigt medtagen och mådde inte bra. Han uppsökte läkarvård i såväl Egypten som Sverige. Det finns ingen godtagbar förklaring till vad han hade råkat ut för. Lite anmärkningsvärt uttryckte en läkare på Mälarsjukhuset att Aki borde sluta med injektionsäventyr.

Våren -15 gör paret slut. Aki har sagt att Johanna varit otrogen och att han var rädd för henne. Han började se sig om efter andra kvinnor dejta och fick kontakt med en annan 6-barnsmor från Flen. Sannolikt var han då lite rädd för att Johanna skulle bli ganska arg.

Johanna bad sin tre vuxna barn om hjälp till att ta den elaka Aki av daga. Vilken mamma ber sina barn om hjälp att döda maken?

Johannas son AG såg en konstig händelse i hemmet under sommaren -15 då Aki inte kunde röra sig eller prata. Han låg naken i soffan och kissade ned den. Hans mamma betedde sig underligt glatt med svärsonen Jafar i köket och torkade sen ur den nedkissade soffan. AG minns att Aki sen hade kvicknat till och att han återfick talet - dock upplevde AG honom mycket förvirrad och konstig när han talade om båtar. AG förstod inte vad AKI pratade om och mamma fortsatte bara skratta och skoja. Johanna har lätt att spela teater, får vi nog tro. Hon ville nog inte att sonen skulle reagera på händelsen.

Det är märkligt att Johanna knappt kan komma ihåg någonting från datumet då hennes make råkar ut för den mystiska drunkningen. Det är väldigt ovanligt. De flesta minns i detalj om allt vad som hände "den dagen" när någon nära anhörig dör. Det brukar ältas detaljer fram och tillbaka för att försöka finna svar på vad som hände. Johanna tycktes bara ta det lugnt. Hon gick snabbt vidare - åkte bl a och badade med barnen på platsen där Aki hittades.

Av någon anledning ger hon olika versioner till anhöriga och vänner om hur maken dog - arbetsplatsolycka, överdos och hjärtstopp.

Hon var på jobbet direkt på måndagen och talade inte om att maken hade dött under helgen.

Hon var snabb på att begära ut livsförsäkring på tisdagen, men IF ville göra en utredning eftersom de såg en del konstigheter i samband med tecknandet av livförsäkringen. Johanna uppgav att hon och maken hade gjort teckningen tillsammans, men efter kontroll visade det sig att Aki varit på jobbet i S-holm när teckningen skedde.

Hon pratade lite extra om misstanken om att Aki tagit överdos eftersom hon hade bestämt sig för att påstå att han knarkade. Det föranledde till misstanken om att Aki hade fått i sig något preparat. Johanna kan antas ha varit rädd för att det skulle synas vid en obduktion. En sannolik misstanke är att det varit minst ytterligare en annan person som hjälpt henne med att få Aki ur spel och sen dränka honom. Det kan vara så att Johanna inte har exakt vetskap om vad/vilket medel som använts. Därav hennes rädsla för att det ska synas något preparat vid obduktionen. Eftersom den första obduktionen inte var utökad och man antog godtyckligt en naturlig död, så tittar man sannolikt inte efter något misstänkt.

Johanna är ivrig på att Aki ska kremeras och begravas i Eskilstuna. Det sätter sig hans anhöriga emot och han begravs i Gustafsberg. Hon påstår sen att det är hon som betalat allt för begravningen " t o m kakorna", medan Akis släkt säger det motsatta.
Varför var kremering så viktigt, kan man undra?

I IF:s bandade förhör säger Johanna att hon; "önskade att hon hade dödat honom själv". Där talar hon i princip om att Aki blivit dödad.

Johanna uttryckte i rätten att hon tror att DB? sagt att, "mamma ångrade sig nog direkt". Snabbt bryter advokaten och begär paus.

Nu återstår bara ett hopp om att den/de personer som var med den ödesdigra augustidagen/kvällen ger sig tillkänna och renar sina samveten. Annars kommer den verkliga mardrömmen förfölja dem resten av livet.

För Johannas del är det kört med ett liv i frihet. Det har hon sett till med alla klantigheter gällande mordet på pappan och mordförsöket på mamman.
Vill bara kort säga at detta var synnerligen väl författat. Läsvärt och översiktligt!
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-05-14 kl. 21:25.
Citera
2017-05-14, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Alltså, just Belladonna betyder ju Vacker kvinna. Växten som skopolamin utvinns ur är både vacker och väldoftande...men synnerligen dödlig; som Johanna "Belladonna" Möller.
.
Johanna "Latrodectus mactans" Möller:
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/fcde6f96-4730-5268-8cc1-f7645e7e7986/1200.jpg
Citat:
Är det i morgon Druid ska vittna? Det ska bli intressant.
Jag hittar då ingen Druid i programmet, men han kanske kommer där det sonika står "vittne"?
Jag är vääldigt nyfiken på denna presentation, får han till det får det bli badkarsjakt i hagen.
Citera
2017-05-14, 20:55
Medlem
afKnollentotts avatar
Hmmm... för att fortsätta...

JJ får frågan om sina bilinnehav. Hans partiella minnesförlust står honom bi, han kommer bara ihåg en BMW, senare en AUDI, men den är såld och var dessutom skriven på JB.

Kanske gambianen MC vet mera......

Polisen ringer transportstyrelsen och viola, en blå Honda "dyker upp" (heter det så ?)
Bilens reg.nummer har nu återanvänts och tillhör numera en VW Caddy.

När jag tänker till liiite mera och fått uppslag här i tråden, vad gäller apotekbesöket á 17:50, så kommer även jag att tänka på plåster.

Men, det låter ju osannolikt..... köpte han Embla-plåster... såååå omtänktsamma kan väl ingen ha varit ?

http://www.apotea.se/emla-pl%C3%A5ster-25-mg-25-mg-2-pl%C3%A5ster
Citera
2017-05-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hmmm... för att fortsätta...

JJ får frågan om sina bilinnehav. Hans partiella minnesförlust står honom bi, han kommer bara ihåg en BMW, senare en AUDI, men den är såld och var dessutom skriven på JB.

Kanske gambianen MC vet mera......

Polisen ringer transportstyrelsen och viola, en blå Honda "dyker upp" (heter det så ?)
Bilens reg.nummer har nu återanvänts och tillhör numera en VW Caddy.

När jag tänker till liiite mera och fått uppslag här i tråden, vad gäller apotekbesöket á 17:50, så kommer även jag att tänka på plåster.

Men, det låter ju osannolikt..... köpte han Embla-plåster... såååå omtänktsamma kan väl ingen ha varit ?

http://www.apotea.se/emla-pl%C3%A5ster-25-mg-25-mg-2-pl%C3%A5ster

Ja nog inte så sannolikt att han för 17:50 köpte plåster som kostar 79. Han kanske pruta..?
Citera
2017-05-14, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Johanna "Latrodectus mactans" Möller:
https://images.mmcloud.se/api/v1/images/fcde6f96-4730-5268-8cc1-f7645e7e7986/1200.jpg

Jag hittar då ingen Druid i programmet, men han kanske kommer där det sonika står "vittne"?
Jag är vääldigt nyfiken på denna presentation, får han till det får det bli badkarsjakt i hagen.

Vittnen under rubrikerna ”Rättsmedicinska undersökningar” är dag sju, men dag sex är reserv, så jag gissar att vi får veta mer om kiselalger möjligen på fredag 19/5 men troligen måndag 22/5.

Allt enligt HUF-plan, som kan ändras. Vittnen schemaläggs i förväg, så det blir nog 22/5.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in