2017-05-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Hans vittnesmål är framflyttat pga att hans advokat måste närvara då JJ forfarande är misstänkt i fallet. Tror mig sett ett datum, och att han skulle närvara två dagar i rad.
Undrar så vad det är för rättshjälp från utlandet åklagaren inväntar på ang de utöver JM misstänkta för Akis död.
Så hoppas jag att man får fatt i samtals-personen-beteendevetaren/terapeuten som haft samtal med Aki. Hans onda tarm föranledde att han sökte vård, och de i sin tur kanske remitterade till terapeut. Aki kan ha berättat vad som skedde i relationen med Johanna.
Senast redigerad av moshes 2017-05-14 kl. 17:32.
Citera
2017-05-14, 17:22
Avslutad
Vilket häkte sitter JM på?
Citera
2017-05-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gällande Egypten håller jag inte med, men du kanske menar annat. Där är det samstämmigt och bekräftas via journal.

Akis föräldrar:
" I januari åkte de till Egypten en vecka. De kom hem nån gång i början på februari. När de kom hem hade Aki ont i vänster arm. Den var svullen och han hade märken i armvecken.

Tuija:
"Tuija minns något om att Aki blivit drogad i Egypten. Hon är osäker på när de åkte till Egypten. Han uttryckte något om att " hon måste ha missat blodkärlet." De träffades under julen 2014 och då hade Aki märken på vänstra armen som också var svullen."

Saija:
" Han säger att han inte mår bra och att armen är svullen. Detta är efter Egyptenresan. Hon bad honom åka till akuten. Han åkte till akuten, vet inte vad det var för fel. Han sa att han fått något av Johanna samma kväll. Hon hade smulat sönder något och injicerat i Aki."

Nadja:
" På Cinderellakryssningen berättade han att han varit utomlands i februari med Johanna. Han hade varit neddrogad i flera dagar. Vad Nadja förstod som var det Johanna som drogat honom."

Läkarbesök akuten 2016-02-06.
" Kontaktorsak: Hem från Egypten igår. På resan började vä arm svullna och domna bort. Yrsel och illamående av och till. Tror själv att någon drogat honom i Egypten."

Jag håller med att det är en berättelse om droger i Egypten.
Det jag menar är att de inte kan berätta mer.
Det kanske var/är så i den familjen. Varför krävde de inte att få reda på mer?
Om man får reda på detta av en anhörig vill man då inte ha mer information?
Hade han ingen han anförtrodde sig till i denna stormiga situationen?
Jag tänker mer på hur de berättar om hur relationen med J var och vad som hände där.
Kanske bara en känsla jag får när jag läser förhören att de inte kan berätta mer.
Citera
2017-05-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ja - om det inte vore för att han drunknade 7 augusti så skulle det funka.
Fel blommingstid menar du-
nej man kan driva liljekonvaljer i blomkruka, då kan de blomma mitt i vintern.
(Man förvarar grodden/roten innan plantering i mörkt och kyligt utrymme. Tar fram o planterar till jul tex.)
Senast redigerad av moshes 2017-05-14 kl. 17:50.
Citera
2017-05-14, 17:26
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vi vet inget om hur AP reagerade på alkohol.... eller hur ?
En del blir lulliga och pömsiga rätt tidigt....

Men han ?

AP är finne, finnar gillar alkohol APs familj och vänner borde veta hur han blir när han krökar.

//BB
Senast redigerad av BosseBetong 2017-05-14 kl. 17:27. Anledning: Stavfel
Citera
2017-05-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Jag håller med att det är en berättelse om droger i Egypten.
Det jag menar är att de inte kan berätta mer.
Det kanske var/är så i den familjen. Varför krävde de inte att få reda på mer?
Om man får reda på detta av en anhörig vill man då inte ha mer information?
Hade han ingen han anförtrodde sig till i denna stormiga situationen?
Jag tänker mer på hur de berättar om hur relationen med J var och vad som hände där.
Kanske bara en känsla jag får när jag läser förhören att de inte kan berätta mer.
Han försökte anförtro sig åt sitt ex Monica också -men ingen ville blanda sig i hans relation ,
med Johanna.
Så de måste ångra sig idag.
Citera
2017-05-14, 17:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Gällande Egypten håller jag inte med, men du kanske menar annat. Där är det samstämmigt och bekräftas via journal.

Akis föräldrar:
" I januari åkte de till Egypten en vecka. De kom hem nån gång i början på februari. När de kom hem hade Aki ont i vänster arm. Den var svullen och han hade märken i armvecken.

Tuija:
"Tuija minns något om att Aki blivit drogad i Egypten. Hon är osäker på när de åkte till Egypten. Han uttryckte något om att " hon måste ha missat blodkärlet." De träffades under julen 2014 och då hade Aki märken på vänstra armen som också var svullen."

Saija:
" Han säger att han inte mår bra och att armen är svullen. Detta är efter Egyptenresan. Hon bad honom åka till akuten. Han åkte till akuten, vet inte vad det var för fel. Han sa att han fått något av Johanna samma kväll. Hon hade smulat sönder något och injicerat i Aki."

Nadja:
" På Cinderellakryssningen berättade han att han varit utomlands i februari med Johanna. Han hade varit neddrogad i flera dagar. Vad Nadja förstod som var det Johanna som drogat honom."

Läkarbesök akuten 2015-02-07.
" Kontaktorsak: Hem från Egypten igår. På resan började vä arm svullna och domna bort. Yrsel och illamående av och till. Tror själv att någon drogat honom i Egypten."

Bra översikt! Jag ändrade årtalet i datum, som jag tror var fel ovan.
Jag får intrycket att Aki kom in 2015-02-07, lördag.
Han gick på permission över helgen, men återkom 2015-02-09, då annan läkare behandlar.
Sedan var Aki på återbesök 2015-02-12.
Det var då läkaren Ricard Blomstedt på Mälarsjukhuset gjorde den lite udda noteringen i journalen:

"Instrueras att återgå i arbete som snickare samt avhålla sig från fortsatta injektionsäventyr."

Jag tolkade kommentaren som att Ricard inte trodde på att någon annan hade injicerat, utan att Aki själv var inblandad i "äventyret". När Ricard tillfrågades senare kom han inte ihåg varför han skrivit så.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-14 kl. 17:46.
Citera
2017-05-14, 17:29
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
AP är finne, finnar gillar alkohol APs familj och vänner borde veta hur han blir när han krökar.

//BB

Men de som är glada i alkohol brukar inte pimpla "longdrinks" på burk och Baileys vad jag vet, för dåligt promille/krona.
Citera
2017-05-14, 17:30
Medlem
Honan6s avatar
Aki fick göra några resor från hus till lägenhet och hamnade slutligen på grunt vatten i Hjälmaren

När historien om asyl-sexet var på tapeten, så påtalade någon snabbt i tråden att Johannas make hade drunknat året innan. Då började mina funderingar gro om att den här kvinnan är obehagligare än vad som kunde anas.

Förhållandet med Aki var stormigt. De fick barn snabbt och det tycktes inte fungera att bo ihop. Johanna fick en lägenhet av pappa Göran och flyttade dit. Vad hon inte berättade för sina föräldrar, var att även Aki vistades i nya lägenheten från och till.

I december -14 gifte sig paret på ett hotellrum på Arlanda med två personal som vittnen. Johanna hade inte berättat för någon i sin familj om det förestående giftermålet. De åkte på en bröllopsresa, men Johanna har svårt att minnas vart de åkte eftersom hon reser så mycket. Här har hennes hjärna sannolikt jobbat från 110 till 180 med alla planeringar inför vad som var slutmålet.

Johanna tecknade livförsäkringar till höger och vänster, men var slarvig med detaljer som t ex att man nog inte bör låtsas vara sin make i mail-konversation med försäkringsbolaget IF i januari -15.

I jan/feb -15 sticker Johanna med sin make till Egypten och ger Aki stick i armarna, varav ena armen svullnade upp rejält. Han var väldigt medtagen och mådde inte bra. Han uppsökte läkarvård i såväl Egypten som Sverige. Det finns ingen godtagbar förklaring till vad han hade råkat ut för. Lite anmärkningsvärt uttryckte en läkare på Mälarsjukhuset att Aki borde sluta med injektionsäventyr.

Våren -15 gör paret slut. Aki har sagt att Johanna varit otrogen och att han var rädd för henne. Han började se sig om efter andra kvinnor dejta och fick kontakt med en annan 6-barnsmor från Flen. Sannolikt var han då lite rädd för att Johanna skulle bli ganska arg.

Johanna bad sin tre vuxna barn om hjälp till att ta den elaka Aki av daga. Vilken mamma ber sina barn om hjälp att döda maken?

Johannas son AG såg en konstig händelse i hemmet under sommaren -15 då Aki inte kunde röra sig eller prata. Han låg naken i soffan och kissade ned den. Hans mamma betedde sig underligt glatt med svärsonen Jafar i köket och torkade sen ur den nedkissade soffan. AG minns att Aki sen hade kvicknat till och att han återfick talet - dock upplevde AG honom mycket förvirrad och konstig när han talade om båtar. AG förstod inte vad AKI pratade om och mamma fortsatte bara skratta och skoja. Johanna har lätt att spela teater, får vi nog tro. Hon ville nog inte att sonen skulle reagera på händelsen.

Det är märkligt att Johanna knappt kan komma ihåg någonting från datumet då hennes make råkar ut för den mystiska drunkningen. Det är väldigt ovanligt. De flesta minns i detalj om allt vad som hände "den dagen" när någon nära anhörig dör. Det brukar ältas detaljer fram och tillbaka för att försöka finna svar på vad som hände. Johanna tycktes bara ta det lugnt. Hon gick snabbt vidare - åkte bl a och badade med barnen på platsen där Aki hittades.

Av någon anledning ger hon olika versioner till anhöriga och vänner om hur maken dog - arbetsplatsolycka, överdos och hjärtstopp.

Hon var på jobbet direkt på måndagen och talade inte om att maken hade dött under helgen.

Hon var snabb på att begära ut livsförsäkring på tisdagen, men IF ville göra en utredning eftersom de såg en del konstigheter i samband med tecknandet av livförsäkringen. Johanna uppgav att hon och maken hade gjort teckningen tillsammans, men efter kontroll visade det sig att Aki varit på jobbet i S-holm när teckningen skedde.

Hon pratade lite extra om misstanken om att Aki tagit överdos eftersom hon hade bestämt sig för att påstå att han knarkade. Det föranledde till misstanken om att Aki hade fått i sig något preparat. Johanna kan antas ha varit rädd för att det skulle synas vid en obduktion. En sannolik misstanke är att det varit minst ytterligare en annan person som hjälpt henne med att få Aki ur spel och sen dränka honom. Det kan vara så att Johanna inte har exakt vetskap om vad/vilket medel som använts. Därav hennes rädsla för att det ska synas något preparat vid obduktionen. Eftersom den första obduktionen inte var utökad och man antog godtyckligt en naturlig död, så tittar man sannolikt inte efter något misstänkt.

Johanna är ivrig på att Aki ska kremeras och begravas i Eskilstuna. Det sätter sig hans anhöriga emot och han begravs i Gustafsberg. Hon påstår sen att det är hon som betalat allt för begravningen " t o m kakorna", medan Akis släkt säger det motsatta.
Varför var kremering så viktigt, kan man undra?

I IF:s bandade förhör säger Johanna att hon; "önskade att hon hade dödat honom själv". Där talar hon i princip om att Aki blivit dödad.

Johanna uttryckte i rätten att hon tror att DB? sagt att, "mamma ångrade sig nog direkt". Snabbt bryter advokaten och begär paus.

Nu återstår bara ett hopp om att den/de personer som var med den ödesdigra augustidagen/kvällen ger sig tillkänna och renar sina samveten. Annars kommer den verkliga mardrömmen förfölja dem resten av livet.

För Johannas del är det kört med ett liv i frihet. Det har hon sett till med alla klantigheter gällande mordet på pappan och mordförsöket på mamman.
Senast redigerad av Honan6 2017-05-14 kl. 17:40. Anledning: Glömde de tre stämplingarna
Citera
2017-05-14, 17:32
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra översikt! Jag ändrade årtalet och datum, som jag tror var fel ovan.
Han gick på permission över helgen, men återkom 2015-02-09, då annan läkare behandlar.
Det var då läkaren Ricard Blomstedt på Mälarsjukhuset gjorde den lite udda noteringen i journalen:

"Instrueras att återgå i arbete som snickare samt avhålla sig från fortsatta injektionsäventyr."

Jag tolkade kommentaren som att Ricard inte trodde på att någon annan hade injicerat, utan att Aki själv var inblandad i "äventyret". När Ricard tillfrågades senare kom han inte ihåg varför han skrivit så.

Ja, det är en underlig sak att skriva i en journal.
Sen även att Aki tror Johanna har försökt döda honom med en injektion, och sen ändå träffar henne på tu man hand. Han var förlåtande, jag hade sett till att träffas bland folk efter det.
Kan förstå att folk förlåter saker som händer i fyllan och villan, smällar och flygande tallrikar men en spruta med gift är rätt förslaget och överlagt.
Citera
2017-05-14, 17:34
Medlem
afKnollentotts avatar
1500 sidor......

Jag tycker nog att AP blivit ordentligt skannad av sjukvården, av åklageriet och polisen.
Allt sen dess dom prematura / för tidigt födda tvillingarna.

Det finns en gedigen, samlad bild av hans hälsa, tycker jag.

Om det tas upp i rätten, får vi väl veta så småningom.....
Citera
2017-05-14, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra översikt! Jag ändrade årtalet och datum, som jag tror var fel ovan.

Jag blir inte klok på detta. Att han berättar verkar mer som ett rop på hjälp, det är inte normalt.
Det kan bara röra sig om barnen, han träffar dem ju med livet som insats flera ggr. - men det är rakt inte ett vanligt strul vid en separation där en part är motvalls. Det ledde till hans död.
Hon måtte ha en helvetes hållhake på honom, han är uppenbart vettskrämd och kuvad. Jag börjar undra om han "tar en kula" för barnen, att hon har nått nån vidrig hotnivå - garanterat falsklarm men inte för honom.

Det finns nog ett par personer i denna krets som vet förbannat mycket och det vore tacknämligt om de klev ur hennes kjolar istället för att bete sig som en grå skugga av sin galna mor.
Till och med AG beter sig mer vuxen än nån annan, AB ska ha all heder som verkar vija få stopp på detta infekterade råttbo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in