2017-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Det är tur att Stockholmarna i majoritet lever i den "kulturmarxistiska drömmen".

Utan den hade det inte kunnat produceras bostadsrättsköpare som skulle hoppa på den typ av bostadsköp du ovan beskriver.

Men går allt åt helvete kan de alltid falla tillbaka på ett "Love-you-all" arrangemang för att återställa konkursen rent mentalt i alla fall.

Fan vad mycket lyckligare man vore som kulturmarxist.

Handlar väl inte så mycket om kulturmarxism utan att unga idag verkar leva efter mottot "det ordnar sig alltid" och verkar inte ens kunna föreställa sig en framtid där räntan stiger och lånen plötsligt blir rätt tuffa. Man verkar heller inte förstå vad det är man köper och vilka risker man tar. En lägenhet är en lägenhet och den köper man, så enkelt är det för dom. Om sen föreningens ekonomi är hållbar funderar dom inte ens över. Man vågar knappt tänka på hur dessa kommer reagera när det blir tuffare, dom kommer känna sig blåsta på hela livet.
2017-05-14, 18:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
1100 kr? Du menar 1,4 miljoner.

Ja jag vet att alla bara tokstirrar på månadskostnaden. Att hyra garageplats för 1100:- i månaden är ett bra pris. Att faktiskt betala 1,4 mille tycker jag är extremt dyrt. Det är ju vad en bättre begagnat villa kostar på många håll.

Blir lite långt att åka och parkera sin bil vid de villorna om man bor i innerstan bara. På något sätt går uppsidan med att ha en bil förlorad om man kör till de platserna för att sedan åka kollektivt till innerstan om man nu bor där.

Och det är klart man beaktar månadskostnaden, det är den man ska betala varje månad, det är vad det kostar att äga detta garage. Givetvis bör man heller inte negligera risken för stigande realräntor och där tar man förstås in sin syn på detta. Min syn är densamma som marknadens syn, vi kommer ha låga räntor under överskådlig tid.
2017-05-14, 19:39
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Handlar väl inte så mycket om kulturmarxism utan att unga idag verkar leva efter mottot "det ordnar sig alltid" och verkar inte ens kunna föreställa sig en framtid där räntan stiger och lånen plötsligt blir rätt tuffa. Man verkar heller inte förstå vad det är man köper och vilka risker man tar. En lägenhet är en lägenhet och den köper man, så enkelt är det för dom. Om sen föreningens ekonomi är hållbar funderar dom inte ens över. Man vågar knappt tänka på hur dessa kommer reagera när det blir tuffare, dom kommer känna sig blåsta på hela livet.

Har definitivt med kulturmarxism att göra då det är exakt den typen av människor som glider omkring med skygglappar lika stora som åsiktskorridoren de befinner sig i.

Men om det smäller med stort "S" så blir det verkligen karma för dem.

Det är inte bara höga räntor som kan ställa till det utan sjukdom, arbetslöshet etc.

10k i månaden kanske låter överkomligt för den gemene Stockholmaren det vet jag men om man är arbetslös och välfärdssystemet dragit åt svångremmen så blir det lätt personlig konkurs.

För att inte tala om föreningens ekonomi som "ägarna" borgar för.

Bostadsrätter är enligt mig ett högst tvivelaktigt ägande men det är en annan fråga.
2017-05-14, 19:50
Medlem
Varför pratar ni om garage? Lokalen såldes med förväntningen att köparen bygger om till lägenhet, bygglov hade redan inskaffats av säljaren/brfen. Jag vet inte vad kostnaden för ombyggnad är, men antar att det totalt blir billigare än att köpa en färdig etta.
2017-05-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha du gör dig bara löjlig men lev du in din alternativa verklighet där det finns säker avkastning

Jag gav dig denna länk nyss:
https://www.compricer.se/borantor/?averageratemonth=2016-4#three_months_to_two_years

Där redovisas de verkliga boräntorna och den lägsta snitträntan i april 2017 var 1,32%. För april 2016 var den 1,41%. Det är knappast en uppgång och definitivt inte den kraftiga uppgång du var säker på.

Jag däremot har länge sagt att räntorna går i en sidledes kanal, dvs. varken stigande eller fallande och det överensstämmer bättre med verkligheten. Du tog alltså till ännu en lögn nu när du säger att jag påstod att de låg i fallande trend. Blir det inte pinsamt tycker du när du tvingas backa från lögn efter lögn eller bara fly och vägra styrka dina lögner?

Och visst kan jag styrka det:

Detta gällde den 10-åriga statslåneräntan som nu ligger på 0,57%
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Mer sidledes än så här kan det inte bli.

Nu är ju inte du en hejare på investeringar men skall förklara som man förklarar för barn. Man köper ett gäng aktier för hundra kronor, de delar ut totalt 50 kr under 10 år , aktien ökar med 50kr dessa 10 år , jag säljer hälften och har då fått tillbaka de hundra kronor jag köpte för plus att jag har hälften kvar. Om jag så eldar upp alla mina innehav och kastar askan i sjön så har jag förlorat exakt noll kronor... så JO mina aktier är säkra investeringar eftersom jag alla redan fått pengarna jag betalade tillbaka.

Som du ser så har bolåneräntan STIGIT det senaste året, INTE sjunkit som du hävdar och påstår.

Och va fan har statslåneräntan med detta att göra?? Denna tråd handlar om bobubbla och då är det självklart BOLÅNERÄNTA man snackar om här.
2017-05-14, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Varför pratar ni om garage? Lokalen såldes med förväntningen att köparen bygger om till lägenhet, bygglov hade redan inskaffats av säljaren/brfen. Jag vet inte vad kostnaden för ombyggnad är, men antar att det totalt blir billigare än att köpa en färdig etta.

Ja, så tolkade både jag och artikelförfattaren det, att det handlade om att bygga om till lägenhet.
2017-05-14, 20:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nu är ju inte du en hejare på investeringar men skall förklara som man förklarar för barn. Man köper ett gäng aktier för hundra kronor, de delar ut totalt 50 kr under 10 år , aktien ökar med 50kr dessa 10 år , jag säljer hälften och har då fått tillbaka de hundra kronor jag köpte för plus att jag har hälften kvar. Om jag så eldar upp alla mina innehav och kastar askan i sjön så har jag förlorat exakt noll kronor... så JO mina aktier är säkra investeringar eftersom jag alla redan fått pengarna jag betalade tillbaka.

Ja du resonerar som en barnunge men denna tråd ligger under Nationalekonomi och då bör man hålla lite högre nivå. Historisk avkastning gör inte att den investering man har idag är riskfri.

Citat:
Ja, så tolkade både jag och artikelförfattaren det, att det handlade om att bygga om till lägenhet.

Bloggaren/bubbelbabblaren för fram väldigt lite fakta med källreferens i sitt inlägg, bara en skärmdump med ytterst lite information. Baserat på det drar du långtgående slutsatser som det inte finns stöd för i det blogginlägget. Det har inte större trovärdighet än om samma sak hade skrivits av honom i denna tråd. Du är så otroligt naiv att du bara sväljer allt så länge det passar din agenda.
2017-05-14, 20:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Felet utländska debattörer brukar göra att de jämför med vad det kostar att hyra och om det är billigare drar de slutsatsen att bopriserna är för höga. Detta kan vara en måttstock där man har marknadshyror och kan få tag i HR men inte i Sverige. Dessutom behöver man också ta hänsyn till skillnaden i kvalitet.

Nu stod det ju inget om det du nämner i de två länkade texterna, så förstår ej varför du slänger ut din rökridå? Gammal vana och så går det snabbt så man slipper läsa?
2017-05-14, 20:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Nu stod det ju inget om det du nämner i de två länkade texterna, så förstår ej varför du slänger ut din rökridå? Gammal vana och så går det snabbt så man slipper läsa?

Trams, jag skrev att det är ett vanligt fel utländska analytiker ofta gör. Detta är fakta och ingen rökridå.
2017-05-14, 21:12
Avslutad
Citat:
Ja du resonerar som en barnunge men denna tråd ligger under Nationalekonomi och då bör man hålla lite högre nivå. Historisk avkastning gör inte att den investering man har idag är riskfri.

Bloggaren/bubbelbabblaren för fram väldigt lite fakta med källreferens i sitt inlägg, bara en skärmdump med ytterst lite information. Baserat på det drar du långtgående slutsatser som det inte finns stöd för i det blogginlägget. Det har inte större trovärdighet än om samma sak hade skrivits av honom i denna tråd. Du är så otroligt naiv att du bara sväljer allt så länge det passar din agenda.

Varför benämner du skribenten på Vice för "bloggaren"? Och varför tror du någon som heter Ingrid är en man? Hon visste inte vem som hade köpt och om de skulle bygga om, förresten.
2017-05-14, 21:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför benämner du skribenten på Vice för "bloggaren"? Och varför tror du någon som heter Ingrid är en man? Hon visste inte vem som hade köpt och om de skulle bygga om, förresten.

Det är en random person som skriver på internet och nästan inte ger några källor på det som påstås. Inte mer substans än om någon skriver samma sak i denna tråd utan att komma med källor.
2017-05-14, 21:23
Medlem
Citat:
Det är tur att Stockholmarna i majoritet lever i den "kulturmarxistiska drömmen".
Kan du beskriva vad du avser med andra ord. Jag förstår iaf inte vad du menar med "kulturmarxistiska drömmen".

Citat:
Utan den hade det inte kunnat produceras bostadsrättsköpare som skulle hoppa på den typ av bostadsköp du ovan beskriver.
Varför skulle inte folk köpa sig en (sådan) bostad?

Jag har släktingar som belånade sig hårt på 50 och 60-talet och byggde/köpte hus. Då var det väl inga "kulturmarxistiska drömmar" i farten?
Att köpa sig en bostad har alltid inneburit ett risktagande med belåning. (Bortsett från ett fåtal väldigt förmögna).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in