Citat:
Ursprungligen postat av
PelleKran
Jag bor på Midhem/Ellstorp. Rör mig till fots ute dag som natt. Tidigare boende i Stockholmsregionen på flera orter. Kände mig alltid osäkrare där. Mycket mer tjejer som går ute själva på natten här borde innebära att även de känner sig säkrare, relativt Stockholmsregionen.
Klart Malmö har en massa problem, men i min vardag ser jag väldigt lite av det och många andra med mig. Ingen talar någonsin om alla som bor i Malmös stora och centrumnära villaområden. Halva Rosengård är villor. Herrgården är ett tjog höghus. Mycket hade varit bättre om inte en grupp fattiga människor utan någon relation till samhället hade varit utelämnade till att bo i ett fåtal kåkar på Rosengård, Hermodsdal osv. Jag har cyklat runt där flera gånger dag och kvällstid. Ingen bryr sig om en medelålders svenne där, jag är ointressant för dem. Problemen uppstår av isolering, då sluter sig folk samman med de som de har. Sen kommer folk utifrån och ska bryta upp isoleringen, den enda trygghet de har. Klart de blir rädda och arga och våldsamma. Det hade de flesta blivit i det läget. Många kommer dessutom från samhällen där den sista du litar på är någon som kommer från staten.
Anta att Ryssen kom och bombade sönder Sverige, och gjorde påtryckningar mot grannländerna som härbärgerar flyende Svenskar. Anta sen att några procent av dessa flyende Svenska hamnar i säg Argentina, och i sin brist på spanskakunskaper och begripliga universitetsexamina hamnade i olika ghetton. Hur lång tid skulle det ta innan något derivat av Kent Ekeroth eller Björn Söder skulle börja hetsa om att katoliker är onda, att den som inte firar midsommar har svikit fäderneslandet, och olika gäng av Gustav Kasselstrand-kopior börja cirkulera för att hålla koll på "våra" kvinnor? Dagar, det är min gissning.
Sossesverige underskattar ofta hur smarta folk är i sin vardag. De nykonservativa - med eller utan liberal kostym - verkar tro att att folk utelämnade till sina mest grundläggande drifter, och att dessa endast kan utmanas av något så abstrakt som en religiös lära, som i sig är så stark att den helt kan dominera hur dessa drifter tar sig uttryck. Det är en ganska märklig analys. Nog för att vi har lite biologiska skillnader här och var, men vad är det i just islam som gör att den helt kan styra om folk på ett visst sätt - och att just islam har denna unika kraft? Och varför ser jag då kvinnor i slöja på krogen med kvinnor utan slöja och ljus hy bara några kvarter från där jag bor?
Nä du, Ted Borg, den gubben går inte...
Jag tror att det har tagits upp ett antal gånger i den här tråden, att vissa människor har en benägenhet att inte se problematiken förrän de själva hör till brottsoffrens skara.
Problematiken i Malmö är inte heller koncentrerad till ett fåtal höghus.
Det handlar i stor utsträckning om människor som ändå fått mycket av det svenska samhället. Den stängda arbetsmarknaden är iofs en tragedi, men istället för att bara prata om att folk är "utelämnade till att bo i ett fåtal kåkar på Rosengård, Hermodsdal osv", så kan man också framhålla att det i stor utsträckning handlar om vuxna människor med ett eget ansvar för sina liv, sina handlingar och för sina eventuella barn.
Alla har ett egenansvar. Funkar det i Malmö?