2017-05-14, 18:32
Medlem
Har man frågat pojkarna nu, när de är vuxna vad som hände?
Citera
2017-05-14, 18:33
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Det säger att de inte vet!
Citera
2017-05-14, 18:37
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Måste kläderna för den skull varit blöta? Eller kan de ha bytt pga att kläderna var fulla av sand?

Det finns inga blöta kläder att tala om, detta är en lögn från RS eller SÅC eller från dem bägge.

Stövlar och tätvävda kläder så inte myggen bjuds på lättvindig föda är inte fel om man fiskar från stranden i a f.

Finns gott om anledningar till klädbyte.

Skall bli skönt när förundersökningen granskats och de kanske rätar ut lite frågetecken.
Citera
2017-05-14, 18:38
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Även politiskt inkorrekta människor inser att det finns och måste finnas gränser.

Ja, så bör det vara - fast i praktiken är det nog inte så. Ta i med hårdhandskarna mot ungjävlarna så erkänner de. Det finns nog de som tycker så, oavsett var de befinner sig på den politiska skalan.

Men det märkliga med just det här fallet är ju att det som var pk då (t.ex ett flummigt användande av psykodynamiska teorier inom rättsskipningen) verkar ha korsbefruktats med diktatoriska förhörsmetoder.
Vad som är pk förändras över tid. Det jag tycker är konstigt (bland mycket annat) är att ingen av dem som tog hand om pojkarna sedan - de gick väl i någon form av barnterapi? - reagerade och tänkte att det är något här som inte stämmer. Liksom det är konstigt att ingen Leif GW eller jurist ställde väsentliga frågor.
Citera
2017-05-14, 18:47
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Nej, de säger INTE "att de inte vet!"

Du kan lyssna på första delen av del 1 i dokumentärserien så hör du själv vad de säger.
Om du förstår vad de avser däremot - det vet man inte, tydligen är det JÄTTEsvårt för väldigt många som sett den att förstå hur lågutbildade värmlänningar uttrycker sig, eftersom de har FEL när de diskuterar vad bröderna minns.
De säger att de inte har något minne av att ha dödat honom, att de känner att något är fel med berättelsen Rolf et al tryckt ner i deras hals - men att de är förvirrade och inte vet vad de ska tro eftersom de sen tidig barndom fått höra av alla myndigheter hur det gick till, vad de gjorde och gått i behandling för att "vårdas" för detsamma.
Man behöver inte nån jättelång utbildning i psykologi eller angränsande område för att förstå att det är svårt för dem att vara säkra på sina minnen idag.
Citera
2017-05-14, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det säger att de inte vet!

De säger att de »inte minns«, men den yngre säger samtidigt »kanske, jag vet inte«.
Citera
2017-05-14, 18:53
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
,

"Mannen som slutade ljuga" är utgiven av Lind @ Co, som ägs av Krisoffer Lind. "Fallet Thomas Quick" på Ordfront, så där föll det argumentet

DN och Expressen är dom tidningar som har basunerat ut det "spektakulära" med Dans granskning av fallet kevin. Båda ägs av Bonnier. Om du ids läsa hela artikeln så får du det svart på vitt. Varför all denna gratis reklam för denna dokumentär av två Bonnier-ägda tidningar?

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/28/dan-josefsson-dn-hade-aldrig-publicerat-om-de-inte-kant-till-var-granskning/

citat: "Dan Josefsson tror dock att Dokument Inifråns kommande programserie i huvudsak har att vinna på DN:s publiceringar"

Citat: "DN har lyft fallet i folks medvetanden och det gör att fler kommer att ha intresse för vår dokumentärserie. Det är på dagordningen tack vare DN:s artiklar. Jag ser det som reklam.

Hur vet du att DN varit på bollen i sex månader?

– Jobbar man så djupt i ett fall och har träffat så många personer som vi har gjort så är det omöjligt att jag inte kommer att få veta om andra medier också jobbar med fallet. Men de har inte fått enda polis att uttala sig. Allt de har gjort är att låta en expert titta på förundersökningen och kritisera den. Den delen har de gjort bra.

Ser du någonstans att er granskning tappar i värde på att DN är först med publiceringen?

– Nej, det är mest en mediedebatt. "

Ja hur visste han att DN varigt på detta i 6 månader? Var naiv ibland men skärpning nu för fan. Varför är han inte längre lika kritisk mot Bonnier som han var förr? Bonnier har samma maktställning som tidigare.
Citera
2017-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja, så bör det vara - fast i praktiken är det nog inte så. Ta i med hårdhandskarna mot ungjävlarna så erkänner de. Det finns nog de som tycker så, oavsett var de befinner sig på den politiska skalan.

Men det märkliga med just det här fallet är ju att det som var pk då (t.ex ett flummigt användande av psykodynamiska teorier inom rättsskipningen) verkar ha korsbefruktats med diktatoriska förhörsmetoder.
Vad som är pk förändras över tid. Det jag tycker är konstigt (bland mycket annat) är att ingen av dem som tog hand om pojkarna sedan - de gick väl i någon form av barnterapi? - reagerade och tänkte att det är något här som inte stämmer. Liksom det är konstigt att ingen Leif GW eller jurist ställde väsentliga frågor.

Jag vågar nog påstå att vare sig jag eller MrSkargard är politiskt korrekta, vilket förvisso är ett flytande begrepp som du påpekar. Det i sig är emellertid ingen motsats till att förutsättningslöst vilja ha bevis för olika teser. Snarare förhåller det sig tvärtom: att de som ifrågasätter etablissemangets (inte att förväxlad med etablerade) sanningar mot bakgrund av de fakta som finns, oavsett och oaktat politisk bäring, tenderar att vara mer kritiskt tänkande än andra.
Citera
2017-05-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
DN och Expressen är dom tidningar som har basunerat ut det "spektakulära" med Dans granskning av fallet kevin. Båda ägs av Bonnier. Om du ids läsa hela artikeln så får du det svart på vitt. Varför all denna gratis reklam för denna dokumentär av två Bonnier-ägda tidningar?

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/28/dan-josefsson-dn-hade-aldrig-publicerat-om-de-inte-kant-till-var-granskning/

citat: "Dan Josefsson tror dock att Dokument Inifråns kommande programserie i huvudsak har att vinna på DN:s publiceringar"

Citat: "DN har lyft fallet i folks medvetanden och det gör att fler kommer att ha intresse för vår dokumentärserie. Det är på dagordningen tack vare DN:s artiklar. Jag ser det som reklam.

– Jobbar man så djupt i ett fall och har träffat så många personer som vi har gjort så är det omöjligt att jag inte kommer att få veta om andra medier också jobbar med fallet. Men de har inte fått enda polis att uttala sig. Allt de har gjort är att låta en expert titta på förundersökningen och kritisera den. Den delen har de gjort bra.

Ser du någonstans att er granskning tappar i värde på att DN är först med publiceringen?

Ja hur visste han att DN varigt på detta i 6 månader? Var naiv ibland men skärpning nu för fan. Varför är han inte längre lika kritisk mot Bonnier som han var förr? Bonnier har samma maktställning som tidigare.

Du hänvisar alltså till Bonnier-kritikern Dan Josefsson som bl.a. sagt följande?

Citat:
Familjen Bonnier har i år tilldelat mig stora journalistpriset i tidskriftsklassen för artikeln "Aftonbladets förlorade heder", ursprungligen publicerad i tidningen ETC. Jag blev stolt när jag fick beskedet, och känner tacksamhet mot juryn.

Trots detta har jag idag beslutat mig för att tacka nej till priset.
Skälet är att det finns allvarliga skäl att tvivla på hur djupt familjen Bonniers engagemang för god journalistik egentligen är. I aktiv handling har Bonniers tvärtom verkat för att begränsa antalet tidningar där sådan journalistik kan publiceras.

Bakgrunden är att Bonniers sedan många år via företaget Tidsam kontrollerar stora delar av tidskriftsdistributionen i Sverige. Genom att Tidsam vägrar mindre tidskrifter en vettig distribution i varuhus, livsmedelsbutiker och bensinmackar hindras dessa tidningar från att nå en större publik. De tidningar som inte dukar under tvingas leva en tynande tillvaro i specialtidningsbutiker, dit bara de redan övertygade söker sig.

Istället för spännande mångfald tvingas den breda publiken hålla till godo med tidningar som produceras av Tidsams ägare, däribland huvudägaren Bonniers. På så sätt ökar mediejättarna sina vinster, på mångfalden och i förlängningen yttrandefrihetens bekostnad.

ETC är en av de tidningar som lyckats överleva trots att dörren till Tidsams distribution är stängd. Detta beror delvis på att tidningen etablerades i början av 80-talet, då distributionen fortfarande var öppen för alla. Att starta liknande tidningar idag är närmast omöjligt. Ett typiskt exempel är den utmärkta tidningen Atlas, som ingen av mediejättarna är intresserade av att ge ut, trots ett enormt gensvar hos läsarna. Här hade Bonniers med sina enorma resurser kunnat göra en insats för den goda journalistiken, men intresse tycks saknas.

Samtidigt som Bonniers med Stora Journalistpriset säger sig vilja värna den goda journalistiken, är man genom sin kontroll över distributionen denna goda journalistiks allra värsta fiende. Jag har svårt att förstå hur Bonniers får den ekvationen att gå ihop.

För mig är konflikten olöslig, och därför tackar jag nej till priset. Jag vill helt enkelt inte att begreppet "god journalistik" ska förvandlas till något som bara förekommer i festtal.

Det är dags att Bonniers i handling visar att de inte heller vill ha det så.

http://josefsson.net/artikelarkiv/99-daerfoer-tackade-jag-nej-till-stora-journalistpriset.html
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-14 kl. 19:02.
Citera
2017-05-14, 18:59
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det påståendet har jag inte ens sett. Däremot vore det ju enkelt att utredarna av detta fall tar fram inspelningarna med barnens erkännande.
Men enligt alla insatta personer och tidigare uppgifter - råkar just de sanningsenliga korrekta erkännadena inte blivit inspelade....
Precis som man råkade missa att ta Kevins DNA, fingeravtryck och prov på hårstrån.....

I mitt tycke en bedrövligt illa skött mordutredning. Oavsett vem som är mördare

Dessa självutnämnda insatta personer är inte så insatta som dom vill ge sken av. Det var ju dessa som påstod tidigare att det inte hade gjorts några inspelningar överhuvudtaget. Så insatta var dom. Dom fiser bara ur sig saker och leker viktiga och ber alla som inte tycker som dom att dra från tråden. Ungefär så har det sett ut.
Citera
2017-05-14, 19:03
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du hänvisar alltså till Bonnier-kritikern Dan Josefsson som bl.a. Sagt följande?

http://josefsson.net/artikelarkiv/99-daerfoer-tackade-jag-nej-till-stora-journalistpriset.html

Precis det jag skrev i ett inlägg tidigare? Är du lite bakom flötet?

Kom in i matchen nu.

Han tog emot priset senast han fick det! dvs 2014 vad har förändrats med Bonniers maktpostion som han var så kritisk mot nu då?

https://www.medievarlden.se/2014/11/dan-josefsson-om-varfor-han-tackade-ja-till-stora-journalistpriset/#nyhetsbrevhttps://www.medievarlden.se/2014/11/dan-josefsson-om-varfor-han-tackade-ja-till-stora-journalistpriset/#nyhetsbrev

Lustigt när du lyckades argumentera emot dig själv genom att länka gammal skåpmat men som ger bränsle på elden att Dan Josefsson har hittat en ny kärlek i Bonnier. Se mitt förra inlägg om DN, Expressen, Kevin fallet och Dan Josefsson.

Du har ju dessutom citerat mitt inlägg där jag just beskriver detta. Läser du bara rubriker?
Citera
2017-05-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Vad fan har detta dravel med mordet på Kevin att göra? Vill du diskutera medierna och Bonnier så kan du göra det i en annan tråd!

DJ är en mycket trovärdig journalist och han skulle aldrig ägna sig åt att göra förljugna dokumentärer. Så du kan glömma att han går i några ledband från några ägare när han gör denna dokumentär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in