2017-05-14, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Vadå vill att dom ska vara skyldiga? Den senaste utredningen gjord av yrkeskunniga människor har visat att pojkarna mördade Kevin. Eller åtminstonen en av dem. Varför vill du att mördaren ska gå fri från ansvar?

Hålller med, finns inget som motbevisar de slusatser som polisen dragit. sedan blir åklagaren lite bajsis när drevet går och öppnar igen. har aldrig trott på konspirationsteorier om media, men nu börjar faktiskt undra.
Citera
2017-05-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Som jag skrivit innan, jag tror att brottet skedde nere vid pallen med 7-åring som huvudsgm, det är ffa han som är rejält blöt. och det finns inget idag som motsäger det faktum att föräldrarna trodde på sina barn och att föräldraran ändrade sina historier avseende vad som hände på morddagen. Noterbart har Dan inte ens berört detta faktum eller de blöta kläderna, inte ens frågat om det. Så länge dettta inte är motbevista i dokumäntären då är den av mindra värde.

Inte ens polisen hävdar att kläderna var blöta, de tror inte att bröderna kunnat flytta kroppen och enligt "erkännandet" mördades Kevin inte vid lastpallen (men du bryr dig väl inte om att barnen ljög om det?)

Dessutom "Richard L Sjöberg menar att Christianson vid den här tidpunkten inte hade någon erfarenhet av forskning om vittnesförhör av barn". Det är väldigt relevant i sammanhanget.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blir-illamaende-av-vad-de-utsatts-for
Citera
2017-05-14, 16:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad skulle du vilja klassificera din uppgift här som? En andra hands uppgift?

Du anstränger dig verligen för att inte förstå.
Det jag skriver är en andragandsuppgift. Länken som jag nämner går till en förstahandsuppgift som den som vill kan se själv.
Var det för svårt för dig?
Citera
2017-05-14, 16:15
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Det namnet stämmer bra med vad jag hört, lokalt numera en starkt misstänkt..?

Har det någon koppling till endera 12-åringen som "erkände" i pressen?
Eller 13-åringen som -99 våldförde sig på en 3-åring? (Dom kan ju vara samma - någon som vet?)

Eller den här ålderslösa personen som tydligen var intressant ena stunden, andra inte (kan ju också vara samma som någon av de andra):

(Från Hjelmgren: )
"Hans sjuårige storebror namngav vid senare förhör en annan utpekad mördare, en pojke här kallad Anders (fingerat namn). Alla pojkar som hette Anders och som befunnit sig i området den aktuella tiden kartlades. Det fanns några stycken. En av dem passade bättre in på gärningsmannaprofilen än de andra; överviktig, glasögon, mobbad och med sexuell störning. Han var svår att få kontakt med, uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation. Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."
Senast redigerad av thedarkmatters 2017-05-14 kl. 16:19.
Citera
2017-05-14, 16:18
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Det har sagts att bröderna vittnat om att de hade hoppat längdhopp tidigare.

Jag är inte bekant med huruvida det finns/fanns en längdhoppningsgrop i området.
Möjligt att det var skönare att hoppa barfota än med sandaler i så fall.

Det är väldigt många detaljer och händelser som flutit på bra för att skeendet ska hänga samman någorlunda.

Längdhoppningen kommer från de senare förhören när pojkarna pressats att ändra sina historier åtskilliga gånger och poliserna vill göra en "berättelse" om vad som hände - vid den tiden då R och C egentligen befann sig på sin egen innergård med 10- 7- och 4-åringen.

Det finns en grusplan.
Det är inte jätteskönt att hoppa med en strumpa kanske?

Vad menar du med "som flutit på bra"? Är det något alls som verkar flyta i den här utredningen?
Citera
2017-05-14, 16:22
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Hålller med, finns inget som motbevisar de slusatser som polisen dragit. sedan blir åklagaren lite bajsis när drevet går och öppnar igen. har aldrig trott på konspirationsteorier om media, men nu börjar faktiskt undra.

Det vi framförallt är intresserade av är vad som bevisar Rolf Sandbergs slutsatser. Som läget är nu så verkar det inte finnas ett enda bevis som styrker Sandbergs utpekande av bröderna.
Citera
2017-05-14, 16:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Längdhoppningen kommer från de senare förhören när pojkarna pressats att ändra sina historier åtskilliga gånger och poliserna vill göra en "berättelse" om vad som hände - vid den tiden då R och C egentligen befann sig på sin egen innergård med 10- 7- och 4-åringen.

Det finns en grusplan.

Vad menar du med "som flutit på bra"? Är det något alls som verkar flyta i den här utredningen?

Lastpallen
Citera
2017-05-14, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du läser illa. Finns ingen disk kring ev barnforskning. Diskussionen handlar om vetenskaplig trovärdighet.

Prof Machiarini hade enormt starkt CV och ett mycket tungt förtroendekapital. Han fick fria händer och alla trodde på hans ord. SÅ Chr är också en person med proffesorstittel och tungt CV.
Båda personerna visade sig ha stora brister i sitt kunnande och begick mycket stora misstag. I PMs fall dog patienter, i SÅChr dömdes någon fel x 8 och de riktiga förövarna går fria och har kanske mördat igen.

I PMs fall framkom mycket suspekt, men inte brottsligt, agerande när han lurade en journalist till giftemål. I SÅChr historik framkom också mycket suspekt agerande inom "Margit-sekten".
Saker som naggar förtroendet i kanten på bägge personerna.

Machiarini är färdig i västvärlden inom sitt gebit idag, ingen tar i hans artiklar och föreläsningskallendern gapar tom.
Skulle gissa att "Kevin-fallet" är sista spiken i SÅ Chrs kista och att även han har en framtid ute i kylan tillsammans med prof Machiarini.

Jag håller inte med dig, avseende barnforskning är Christ mycket tung, sedan verkar han fått det fel i fallet med Q, men det verkar vara polisen som lurat honom tycker jag. Finns inga likheter avseende forskningsfälten. Jag underströk att GW vet inget om sådant här och han ahr aldrig tidiagre gnöllt om detta fall trots att han är den som letar gamla suspekta mordfall med ljus och lykta. Polisen är huvdansvariga, om de använt Christ forskning på ett felaktigt sätt är det deras ansvar, inte hans. Och hitills finns inget som talar för att varken polis eller Christ har fel.
Citera
2017-05-14, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Conz111 är alltså den som sköter försvaret av Rolf Sandberg och SÅC nu när JohanElias är avstängd. Är det Göran Lambertz som skickat hit denna galenpanna månntro?

Jag försvarar ingenting, jag lägger ihop bevisen och inget talar för att polisen har fel. Hittils. och jag har inga närmare kopplingar till personerna du nämner, även om jag har högra tankar om den än du, ffa Christ. Känns som att den enda brott jag begått är att inte dela forumets åsikter avseende brödernas oskuld.

kan du inte släååa mig som person, dessa inlägg förstör tråden.
Citera
2017-05-14, 16:35
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Vadå blåmärken som orsakats av det dödliga
våldet? Blåmärken tar MYCKET längre tid på
sig att uppstå än några sekunder... Det var väl
gamla blåmärken som inte hade nåt att göra
med hans sista dag i livet.

Och jag ifrågasätter att barn i den åldern
skulle släpa iväg honom till en annan plats efter
att de har fattat att han är död. Nej att springa
därifrån i panik är naturligare.

Och det var inte bara den besökande
10-åringen som gav alibi. Även hans mamma
berättade att hon hade ständig koll på barnen
som var ute och lekte.

Avseende blåmärken. Även färska skador syns som blåmärken efter döden.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-14 kl. 16:44.
Citera
2017-05-14, 16:37
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
På en liten ort känner alla alla.. Vilka kopplingar fanns det mellan RS och Kevins familj/släktingar?

Nej nej nej, Rolf är från Norrland.
Citera
2017-05-14, 16:40
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters

Det finns en grusplan.

Det skeende som Rolf presenterar behöver ha flutit på som ett välsmort maskineri om det skall uppfattas som troligt.

En 7-åring och en 5-åring har sällan det flytet när de gör något de aldrig gjort förut.

Det låter inte så sannolikt om det ska passa in i tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in