2017-05-14, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
De som hävdar att C och R erkänt och berättat detaljer i förhören som stämmer överens med den tekniska utredningen får vänligen redogöra för vilka detaljer det är, gärna med nedanstående i åtanke:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson

De blöta kläderna är tillräckligt tillsammans med att C säger till Eva att R sett Kevin dödas på morddagen och att föräldrarna sedemera bekräftar detta.

Det finns ingen anledning att de skulle varit ute i vattnet som vittnen, man såg Kevin från strandkanten. man ser inte kevin från cykelbanorna. det finns ingen annan anledning till de blöta kläderna än att de lagt kroppen på pallen eller varit med kevin vid vattnet. Jag anser detta vara bortom rimligt tvivel, även om man inte har någon aning om hur mordet gick till (kan varit en olycka)

Men, OM det skulle visa sig att föräldrarnas ändrade historier är fabricerade i sin helhet även i senare förhör, ja då faller hela korthuset och Arvikapolisen ska åtalas. Men inget tyder på detta idag och då finns ingen anledning med nuvarande bevisning att tro något annat än att bröderna är skyldiga. Och till detta vad Christianson kom fram till, jag sätter betydligt större trovärdighet till honom än många andra här inne. men det spelar eggentligen ingen roll.
Citera
2017-05-14, 15:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsmun
Tack!

Alibit som tioåringen ger framställs ju nämligen som det absolut största och tyngsta försvaret för bröderna (av DJ) - men då har de ju inte alibi för tiden innan och efter 17.15-17.45! Eller finns det andra omständigheter som friar dem från misstanke?
Dom åt middag innan de gick utoch lekte
Citera
2017-05-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men varför kastar man sig inte över en liten bandspelare då och spelar in detta?

Jag var ironisk...
Citera
2017-05-14, 15:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Och till detta vad Christianson kom fram till, jag sätter betydligt större trovärdighet till honom än många andra här inne. men det spelar eggentligen ingen roll.

Det som skiljer S-Å Christinsson fån Baron von Münchhausen är att den senare hittade på för att roa folk och inte förledde sin omgivning att ge sig ut på vansinniga resor.
Till och med LGWP nämner dessutom likheten mellan SÅCr och Machiarini vars många misstag också gav människor stort lidande.
Citera
2017-05-14, 15:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag var ironisk...

Jo jag vet det - försökte bara hålla med dig, men uttryckte mig kanske grumligt.

Men faktum kvarstår - om det finns ett eller flera klara rediga erkännanden från bröderna - varför har dessa inte verifierats. När allt annat om "mjölkpaket" "vass kniv" och "God Jul" finns bevarat?
Man blir ju lätt misstänksam och konspiratoriskt - existerar det överhuvudtaget ett erkännande?
Citera
2017-05-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo jag vet det - försökte bara hålla med dig, men uttryckte mig kanske grumligt.

Men faktum kvarstår - om det finns ett eller flera klara rediga erkännanden från bröderna - varför har dessa inte verifierats. När allt annat om "mjölkpaket" "vass kniv" och "God Jul" finns bevarat?
Man blir ju lätt misstänksam och konspiratoriskt - existerar det överhuvudtaget ett erkännande?

Aha! Ja jag håller med dig. Väldigt
"lägligt" för Rolf Sandberg att inget
av ovanstående finns kvar.
Citera
2017-05-14, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Föräldrarna och gästerna bekräftar inte alls de ändrade historierna. Styvmamman säger på psykakuten att de kan ha sagt något redan under mordkvällen, men hon vet inte bestämt. Polisen skriver själva att "det är inte alls säkert att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var blöta", så det är en fullständigt obekräftad uppgift. Dessutom, varför skulle inte 5-åringens kläder ha varit blöta om de burit iväg Kevin tillsammans (något polisen, inklusive Sandberg, avfärdat: https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin). Bar 7-åringen Kevin själv sista biten ut i vattnet till lastpallar enligt dig? Frågan är egentligen irrelevant då polisens tekniker som sagt avfärdat att det var bröderna som flyttade på kroppen.

Som jag skrivit innan, jag tror att brottet skedde nere vid pallen med 7-åring som huvudsgm, det är ffa han som är rejält blöt. och det finns inget idag som motsäger det faktum att föräldrarna trodde på sina barn och att föräldraran ändrade sina historier avseende vad som hände på morddagen. Noterbart har Dan inte ens berört detta faktum eller de blöta kläderna, inte ens frågat om det. Så länge dettta inte är motbevista i dokumäntären då är den av mindra värde.
Citera
2017-05-14, 15:58
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför skulle vare sig en pedofil, de båda pojkarna, eller någon annan egentligen ta av Kevin strumpa och skor innan/efter de mördat honom?

Det får mig nästan att tro att Kevin själv tog av sig dem, kanske för att leka i vattnet etc och att GW kan ha rätt i sin teori att det rent teoretiskt skulle kunna vara någon form av olyckshändelse.

(Tänker faktiskt på en egen dumdristig händelse när jag var lite - jag såg en huggorm som låg och solade på en sten, tog en pinne för att gå och peta till den. Rena turen att jag inte blev biten tänker jag på i efterhand. Men som barn tänker man inte riktigt lika klart )

Det har sagts att bröderna vittnat om att de hade hoppat längdhopp tidigare.

Jag är inte bekant med huruvida det finns/fanns en längdhoppningsgrop i området.
Möjligt att det var skönare att hoppa barfota än med sandaler i så fall.

Det är väldigt många detaljer och händelser som flutit på bra för att skeendet ska hänga samman någorlunda.
Citera
2017-05-14, 16:01
Medlem
muneys avatar
Citat:
Som jag skrivit innan, jag tror att brottet skedde nere vid pallen med 7-åring som huvudsgm, det är ffa han som är rejält blöt. och det finns inget idag som motsäger det faktum att föräldrarna trodde på sina barn och att föräldraran ändrade sina historier avseende vad som hände på morddagen. Noterbart har Dan inte ens berört detta faktum eller de blöta kläderna, inte ens frågat om det. Så länge dettta inte är motbevista i dokumäntären då är den av mindra värde.
Var hittar du infon om att de skulle ha haft blöta kläder när de återvänder till huset? Jag ser det nämnas konstant i tråden men var kommer infon ifrån?
Citera
2017-05-14, 16:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Och referenserna till GWs forskning på barn...? Såg inte dem i ditt inlägg, kan du förtydliga?

Du läser illa. Finns ingen disk kring ev barnforskning. Diskussionen handlar om vetenskaplig trovärdighet.

Prof Machiarini hade enormt starkt CV och ett mycket tungt förtroendekapital. Han fick fria händer och alla trodde på hans ord. SÅ Chr är också en person med proffesorstittel och tungt CV.
Båda personerna visade sig ha stora brister i sitt kunnande och begick mycket stora misstag. I PMs fall dog patienter, i SÅChr dömdes någon fel x 8 och de riktiga förövarna går fria och har kanske mördat igen.

I PMs fall framkom mycket suspekt, men inte brottsligt, agerande när han lurade en journalist till giftemål. I SÅChr historik framkom också mycket suspekt agerande inom "Margit-sekten".
Saker som naggar förtroendet i kanten på bägge personerna.

Machiarini är färdig i västvärlden inom sitt gebit idag, ingen tar i hans artiklar och föreläsningskallendern gapar tom.
Skulle gissa att "Kevin-fallet" är sista spiken i SÅ Chrs kista och att även han har en framtid ute i kylan tillsammans med prof Machiarini.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-14 kl. 16:04.
Citera
2017-05-14, 16:07
Medlem
Vadå blåmärken som orsakats av det dödliga
våldet? Blåmärken tar MYCKET längre tid på
sig att uppstå än några sekunder... Det var väl
gamla blåmärken som inte hade nåt att göra
med hans sista dag i livet.

Och jag ifrågasätter att barn i den åldern
skulle släpa iväg honom till en annan plats efter
att de har fattat att han är död. Nej att springa
därifrån i panik är naturligare.

Och det var inte bara den besökande
10-åringen som gav alibi. Även hans mamma
berättade att hon hade ständig koll på barnen
som var ute och lekte.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2017-05-14 kl. 16:10.
Citera
2017-05-14, 16:11
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du missförstod mig/har rört till det. Det var i förhöret med Robin - där Eva fanns med som ett "stöd" - som Eva själv blev så chockad att hon var tvungen att lägga handen på sin mun och torka av några tårar..

Man kan ju absolut inte vara ett "stöd" för ett litet barn ifall man själv blir psykfall pga vad man har hört.

Efter detta borde det vara HELT uteslutet att Eva fick sitta med på något förhör med barnen. Hon var ju alldeles för bräcklig och osäker själv. Redo att gå med på allt. Och jätte osäker på vad hon själv ens hade hört och inte hört.

Men det kanske var precis vad RS insåg och därför gjorde precis det man inte skulle göra dvs. utnyttja en psykiskt instabil människa.

Men med tanke på att man dessutom avlyssnade små barn för att "sätta dit mördaren" är detta inte förvånande alls.

Jättebra om du skulle klarat situationen bättre men det styvmamman fick höra var att Robin sett hur någon mördat Kevin med en kniv.

Hon förklarar i program nr 2 att hon då "förstod" hur nära Robin hade blivit mördad och blev knäckt av att hon inte skyddat barnen bra nog om det gick en knivmördare lös.

Ingen visste i det läget hur Kevin dött. Det hölls hemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in