2017-05-14, 15:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Inget jag sett hittills tyder på det.
Gissningsvis har alla tre objekt spelat rollen som potentiella mordvapen när polisen försökt plantera ett vapen i barnens berättelser. När man fått napp på en pinne har man avfört den andra pinnen och stenen.
Om polisen sedan skulle bemödat sig att matcha upp den pinnen med avtryck till barnens story har jag svårt att tro. Det är nog bara nåt man bestämt.

Med andra ord, om barnen skulle varit skyldiga och mordvapnet faktiskt var en av de påträffade pinnarna, så finns det troligtvis inget som säger att just den pinnen med avtryck är ett troligare mordvapen än den andra pinnen utan avtryck.

Denna brist på precision verkar vara symptomatisk för hela utredningen.

I Hjelmgrenrapporten rapporten fokuseras enormt mycket på psykologi, fr a hur svårt och psykologiskt det var för utredarna. Ibland rent psykologiskt dravel!

Men riktiga hårda fakta - som att ta fingeravtryck från BO, ev hudavskrap under hans naglar, DNA eller hårstrån - det missar man helt.
Man tror sig ha ett mordvapnen - men inga hudavskrap eller finger/handavtryck som hittas på pinnen går att binda till Kevin - för man har inte hans tekniska data. Eller binda till bröderna.

Man försöker inte ens få fram något sådant!

Om det hade varit ett "vanligt" mord på en vuxen skulle man som utredningsledare direkt bytas ut om man missat att ta fram dessa tekniska bevis. För då vet man att det måste hålla i en domstol.
Här verkar man redan från början flummat runt med de misstänkta bröderna, väl medveten om att det inte skulle upp i någon domstolsprövning. Men likväl avkunnade polisen en "dom" mot bröderna.

Men det är klart - man lutade sig mot den allkunnige prof S-Å Christianssons snabba konstaterande att bröderna var skyldiga - då var ju saken klar. Några bevis, inspelade erkännande etc behövdes antagligen inte.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-14 kl. 15:30.
Citera
2017-05-14, 15:14
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Jag litar på kriminalarens ord, han är nog mer kapabel att bedöma ett videoförhör än vad du är, eller? jobbar du med att förhöra folk?

Jag känner också en kriminalre han tyckeer inte som din kriminalare...
Citera
2017-05-14, 15:14
Medlem
Om nu pojkarna har fått psykologisk hjälp/vård i upp till tio år efter händelsen måste de väl ändå pratat om det inträffade och bearbetat det som hänt (om det nu hände)? Jag menar att det måste ju ha framgått under samtal m.m om de faktiskt gjort det eller ej.
Citera
2017-05-14, 15:16
Medlem
Jag ser fram mot den sista delen av
dolumentären. Enligt en person som
har sett den så var den andra delen
småpotatis jämfört med den tredje
delen. Och då tyckte jag ändå att
den andra delen var rena dynamiten.

En sak som jag har tänkt på, är att
Leif G W Persson säger att han inte
tror att de är skyldiga. Är det nån
som har koll på om han har sagt det
även INNAN det började att pratas
om den här dolumentären? Alltså typ
redan 1998 eller åtminstone för flera
år sen?
Senast redigerad av Mustellaminuta 2017-05-14 kl. 15:18.
Citera
2017-05-14, 15:16
Medlem
De som hävdar att C och R erkänt och berättat detaljer i förhören som stämmer överens med den tekniska utredningen får vänligen redogöra för vilka detaljer det är, gärna med nedanstående i åtanke:

Citat:
Olsson avfärdar minnesexperten Sven Å Christianssons påståenden om att det skulle finnas en inspelad berättelse om våldet och många precisa uppgifter om hur mordet gick till.

– Sven Å Christiansson får själv stå för sin definition av vad en sådan berättelse skulle bestå i. Läser man förhören i förundersökningen så finns ingen sådan berättelse. Det finns ingen berättelse från någon av bröderna som innehåller uppgifter som överensstämmer med vad den tekniska utredningen, brottsplatsundersökningen eller den rättsmedicinska undersökningen säger.

– Man kan bara konstatera att hela förhörsserien slutar med att det här barnet är så förtvivlat att han pekar ut ett mjölkpaket som mordvapen. Det är på den nivån uppgifterna lämnas. Att påstå att detta är detaljerade uppgifter som skulle bekräfta misstankarna är absurt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson
Citera
2017-05-14, 15:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Du menar precis som när man påstod i början att det varken fanns video eller ljudinspelning på förhören med barnen? Det vsiade ju sig vara en totalt felaktig uppgift.

Det påståendet har jag inte ens sett. Däremot vore det ju enkelt att utredarna av detta fall tar fram inspelningarna med barnens erkännande.
Men enligt alla insatta personer och tidigare uppgifter - råkar just de sanningsenliga korrekta erkännadena inte blivit inspelade....
Precis som man råkade missa att ta Kevins DNA, fingeravtryck och prov på hårstrån.....

I mitt tycke en bedrövligt illa skött mordutredning. Oavsett vem som är mördare
Citera
2017-05-14, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Bra att du håller med om att Christians första vittnesmål om att han varken var på platsen eller såg mordet på Kevin var mycket trovärdigt:

Den centrala informationen här är givetvis att föräldrarna har fått informationen på morddagen och sedan berättar detta i förhör, inkl de blöta kläderna. Då kommer innebörden av C's vittnesmål i en helt annan dager. Att han sedan ljuger om att han varit vid bryggan är inget konstigt, han vill inte bli påkommen.

det där andra citatet känner jag inte igen, var har jag postet det? är inte det från kevin-rapporten? och jag fattar inte vad det har med saken att göra, föräldrarna bekräftar deras ändrade historier och det finns ingen anledning att betvivla dem.
Citera
2017-05-14, 15:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Egentligen är det irrelevant då man inte ens vet om en pinne använts för att strypa Kevin. Det rättsläkaren kom fram till var att han inte strypts med en snara eller genom att någon hållit sina händer runt hans hals. Någon kan däremot, exempelvis, tryckt sin underarm mot hans hals för att skadorna på halsen samt strypning skulle uppnås, eller något helt annat objekt.

Fokus på pinnen missar helt målet. Vi vet inte om en pinne överhuvudtaget använts, samt har den pinne som påträffats inget med mordet att göra så vitt utredningen visat.
Jag håller med dig, men verkar ändå vara en viktigt pusselbit i Sandbergs försök att få ihop det hela. Jag tror också det kan vara vilka jävla pinnar som helst som några barn lek med
Citera
2017-05-14, 15:22
Medlem
Rolf Sandberg:

"När de pratar om själva gärningen så
är de stenklara!"

Jomenvisst...
Citera
2017-05-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så på den logiska biten är vi överens: har ens barn berättat om att han har blivit vittne till ett mord då troligtvis kommer man ihåg det.

Inte så att man måste försöka komma ihåg IFALL detta KAN ha hänt – eller ej..

Som bioförälder skulle jag ha blivit EXTREMT förvånad ifall min make/make INTE hade berättat detta för mig OM det nu var så att barnet berättade endast för sin styvförälder.

Föräldrarnas storyn låter helt enkelt häpnadsväckande – för mig.

Jag förstår om pojkarna ha behövt åratals terapi för att överhuvudtaget försöka få någon uppfattning om det som de har varit med om.
Återigen du sitter fast i cirkelresonemang. Om de aldrig sa något så fanns det inget att komma ihåg. Bara en svårt chockad kvinna som undrar om barnen sagt något hon borde uppfattat bättre när det sas.
Citera
2017-05-14, 15:24
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej men hej Caligula! Vad trevligt att du har hittat hit igen. Det finns ett par inlägg som du borde besvara, förslagsvis detta:

Vadå vill att dom ska vara skyldiga? Den senaste utredningen gjord av yrkeskunniga människor har visat att pojkarna mördade Kevin. Eller åtminstonen en av dem. Varför vill du att mördaren ska gå fri från ansvar?
Citera
2017-05-14, 15:26
Medlem
Bomullsmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Varken DNA eller fingeravtryck enligt polisens egen rapport om fallet.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Se länken ovan ditt inlägg.

Exakt tidpunkt för mordet saknas alltså.

Barnen hade inte bestämmt att de skulle leka med Kevin.

Tack!

Alibit som tioåringen ger framställs ju nämligen som det absolut största och tyngsta försvaret för bröderna (av DJ) - men då har de ju inte alibi för tiden innan och efter 17.15-17.45! Eller finns det andra omständigheter som friar dem från misstanke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in