2017-05-14, 15:26
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Vadå vill att dom ska vara skyldiga? Den senaste utredningen gjord av yrkeskunniga människor har visat att pojkarna mördade Kevin. Eller åtminstonen en av dem. Varför vill du att mördaren ska gå fri från ansvar?

Ducka inte för frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hörru, Caligula. Varför bryr du dig så mycket öht om vad som sagts av barnen i förhör? Barn är inga tillförlitliga vittnen och kommer att vara vuxna till lags. Detta har visats gång på gång på gång; hjärnan är inte fullvuxen förrän en bit in i 20-årsåldern. Vad tänker du angående alla tillförlitliga vittnesmålen från barnen i det här fallet? https://en.wikipedia.org/wiki/McMartin_preschool_trial

Varför vill du att barnen ska vara skyldiga?
Citera
2017-05-14, 15:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Rolf Sandberg:

"När de pratar om själva gärningen så
är de stenklara!"

Jomenvisst...

Men varför kastar man sig inte över en liten bandspelare då och spelar in detta? Det tar högst några minuter att få fram och trycka igång en sådan. Eller byter rum till videoinspelningsrummet.
Det är ju ren dynamit efter månader av förhör och trugande!
Detta måste man ju känna att man för allt smör i Småland bara måste få dokumenterat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Men det bekräftas i senare förhör med både Eva och pappan, man har inte lämnat det med förhöret på psyket. dessutom är det helt uppenbart att föräldrarna tror på sina barn och deras berättelser.

Men alltså, hur du än vänder och vrider på det så är det inget erkännande. C säger att han sett några pojkar prata med Kevin. C säger att han hört R säga att han sett Kevin bli mördad.
Hur fan kan du få det till ett erkännande?
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Alla tycks ha ändrat sin story: barnen, föräldrarna och brottsutredaren.

Vilket är det som är allvarligast? Ett litet barn som inte kan skilja mellan verklighet och fantasi eller en brottsutredare som vill få storyn att gå ihop och låta imponerande för åhöraren som INTE kan granska sanningshalten i hans berättelse?

Att barnen ändrar sin story tycker jag inte är märkligt alls. De var bara barn och utsattes dessutom för påtryckningar av vuxna människor.

Märkligt minst sagt att Rolf inte tar reda på vad han sagt vid tidigare intervjuer innan han ställer upp i en ny. Jag undrar hur den mannen sover om nätterna.
Citera
2017-05-14, 15:28
Medlem
Citat:
Vadå vill att dom ska vara skyldiga? Den senaste utredningen gjord av yrkeskunniga människor har visat att pojkarna mördade Kevin. Eller åtminstonen en av dem. Varför vill du att mördaren ska gå fri från ansvar?

Nej den har inte visat det. Det är just det som är grejen, utredningen har inte visat det.
Citera
2017-05-14, 15:28
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
inte bara tv. Bonnier vill sälja böcker.. NÄr ska ni förstå detta?
,

"Mannen som slutade ljuga" är utgiven av Lind @ Co, som ägs av Krisoffer Lind. "Fallet Thomas Quick" på Ordfront, så där föll det argumentet
Citera
2017-05-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Den centrala informationen här är givetvis att föräldrarna har fått informationen på morddagen och sedan berättar detta i förhör, inkl de blöta kläderna. Då kommer innebörden av C's vittnesmål i en helt annan dager. Att han sedan ljuger om att han varit vid bryggan är inget konstigt, han vill inte bli påkommen.

det där andra citatet känner jag inte igen, var har jag postet det? är inte det från kevin-rapporten? och jag fattar inte vad det har med saken att göra, föräldrarna bekräftar deras ändrade historier och det finns ingen anledning att betvivla dem.

Föräldrarna och gästerna bekräftar inte alls de ändrade historierna. Styvmamman säger på psykakuten att de kan ha sagt något redan under mordkvällen, men hon vet inte bestämt. Polisen skriver själva att "det är inte alls säkert att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var blöta", så det är en fullständigt obekräftad uppgift. Dessutom, varför skulle inte 5-åringens kläder ha varit blöta om de burit iväg Kevin tillsammans (något polisen, inklusive Sandberg, avfärdat: https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin). Bar 7-åringen Kevin själv sista biten ut i vattnet till lastpallar enligt dig? Frågan är egentligen irrelevant då polisens tekniker som sagt avfärdat att det var bröderna som flyttade på kroppen.
Citera
2017-05-14, 15:31
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
De som hävdar att C och R erkänt och berättat detaljer i förhören som stämmer överens med den tekniska utredningen får vänligen redogöra för vilka detaljer det är, gärna med nedanstående i åtanke:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokaten-thomas-olsson
Hur skulle det gå till menar du? De förhören har ju inte sänts. Det är bara polisen, SÅC, TO m.fl. som tagit del av dem. Bör väl rimligen komma i del tre.
Citera
2017-05-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
,

"Mannen som slutade ljuga" är utgiven av Lind @ Co, som ägs av Krisoffer Lind. "Fallet Thomas Quick" på Ordfront, så där föll det argumentet

Och Dan Josefsson är dessutom en uttalad kritiker av Bonniers dominans inom media:

Citat:
Dan Josefsson tackar nej till Stora Journalistpriset

Familjen Bonnier har i år tilldelat mig stora journalistpriset i tidskriftsklassen för artikeln "Aftonbladets förlorade heder", ursprungligen publicerad i tidningen ETC. Jag blev stolt när jag fick beskedet, och känner tacksamhet mot juryn.

Trots detta har jag idag beslutat mig för att tacka nej till priset.
Skälet är att det finns allvarliga skäl att tvivla på hur djupt familjen Bonniers engagemang för god journalistik egentligen är. I aktiv handling har Bonniers tvärtom verkat för att begränsa antalet tidningar där sådan journalistik kan publiceras.

Bakgrunden är att Bonniers sedan många år via företaget Tidsam kontrollerar stora delar av tidskriftsdistributionen i Sverige. Genom att Tidsam vägrar mindre tidskrifter en vettig distribution i varuhus, livsmedelsbutiker och bensinmackar hindras dessa tidningar från att nå en större publik. De tidningar som inte dukar under tvingas leva en tynande tillvaro i specialtidningsbutiker, dit bara de redan övertygade söker sig.

Istället för spännande mångfald tvingas den breda publiken hålla till godo med tidningar som produceras av Tidsams ägare, däribland huvudägaren Bonniers. På så sätt ökar mediejättarna sina vinster, på mångfalden och i förlängningen yttrandefrihetens bekostnad.

ETC är en av de tidningar som lyckats överleva trots att dörren till Tidsams distribution är stängd. Detta beror delvis på att tidningen etablerades i början av 80-talet, då distributionen fortfarande var öppen för alla. Att starta liknande tidningar idag är närmast omöjligt. Ett typiskt exempel är den utmärkta tidningen Atlas, som ingen av mediejättarna är intresserade av att ge ut, trots ett enormt gensvar hos läsarna. Här hade Bonniers med sina enorma resurser kunnat göra en insats för den goda journalistiken, men intresse tycks saknas.

Samtidigt som Bonniers med Stora Journalistpriset säger sig vilja värna den goda journalistiken, är man genom sin kontroll över distributionen denna goda journalistiks allra värsta fiende. Jag har svårt att förstå hur Bonniers får den ekvationen att gå ihop.

För mig är konflikten olöslig, och därför tackar jag nej till priset. Jag vill helt enkelt inte att begreppet "god journalistik" ska förvandlas till något som bara förekommer i festtal.

Det är dags att Bonniers i handling visar att de inte heller vill ha det så.

http://josefsson.net/artikelarkiv/99-daerfoer-tackade-jag-nej-till-stora-journalistpriset.html
Citera
Medlem
Citat:
Jaha och yrkeskunniga människor behöver aldrig granskas. Litet svårt att upprätthålla yrkeskunnigheten då.
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Rolf Sandberg:

"När de pratar om själva gärningen så
är de stenklara!"

Jomenvisst...

Man kan ju undra hur detaljerat en femåring ens kan återberätta en händelse.

När min son ska återberätta något litet som hänt på dagis så tar det för det första 20 minuter att berätta en händelse som skedde under en minut. Dessutom hoppar han från händelsen början till slut för att sedan fortsätta berätta vad som hände i mitten. Det finns ju liksom ingen röd tråd i förklaringen och dessutom faller saker bort och annat läggs på.
Citera
2017-05-14, 15:33
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej den har inte visat det. Det är just det som är grejen, utredningen har inte visat det.

Jasså hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in