2017-05-14, 13:43
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Haha, kul att några i tråden länkar till tv-programmet "Ondska" om fallet och refererar till det som om det vore mer väl underbyggt än DJ:s dokumentär. Jag har precis sett "Ondska" och det är nog det mest hårdvinklade suggestiva dravel som finns kring det här fallet, till och med mer tendentiöst än Hjelmgrens beställningsjobb.
Kul att du uppskattar de sorgesamma stråkarna DJ lagt till vittnesförhören med buspojkarna.
Citera
2017-05-14, 13:44
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
där finns ett fingeravtryck från barna som sitter på ett sådant sätt att det stämmer med att Kevin försökt få bort pinnen från halsen. Pojkarna säger att de använde pinnen. Tycker det är stark bevisning.

Barnen säger också att de använde mjölkpaketet. Det finns inget spår från Kevin på pinnen, pinnen på Kevin eller barnen på pinnen. Punkt!

Jag vet att du vill att barnen ska vara skyldiga även om jag inte förstår varför. Men sluta hitta på!
Citera
2017-05-14, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Var står det att han var blöt?

Och för tusende gången, polisen har redan visat att de inte kunde bära honom. Varför anser du plötsligt polisen vara inkompetenta trots att de faktiskt, till skillnad från dig, undersökt saken experimentellt? Och nu är det barn vi pratar om, varför skulle de inte släpa kroppen om de var tvungna? Vad bryr sig de om ifall han bärs eller släpas? Så varför skulle de vila?

Och varför har du flyttat mordplatsen? Är barnens "vittnesmål" plötsligt inte tillförlitliga längre? Precis som för SÅC och RS så duger de när de säger rätt saker, det som passar din agenda. Men säger de fel saker så väljer du att inte lyssna.

Barn får inte allting rätt, de har sagt tillräckligt med inkriminerande saker för att bindas vid brottet, sedan tror jag inte att de vill kännas vid att de jagat ner Kevin till vattnet utan därför säger att de bar honom. Den stora pojken stänger av under rekonstruktionen. jag anser inte att polisen sagt att bärning är uteslutet, bara att man inte kunde visa det med metoder man försökte. de vilar för att de blir trötta.

Mormodern säger det i p3 dokumentären samt att det är uppenbart från bilden på pallen som nästan är under ytan från början.

pojkarna binds till brottet baserat på helheten, och övriga gm är utselutna, ffa familjen som folk försöker dra in här.
Citera
2017-05-14, 13:45
Bannlyst
Citat:
Barnen säger också att de använde mjölkpaketet. Det finns inget spår från Kevin på pinnen, pinnen på Kevin eller barnen på pinnen. Punkt!

Jag vet att du vill att barnen ska vara skyldiga även om jag inte förstår varför. Men sluta hitta på!

men det finns inga fingeravtryck på mjölkpaketet och det befann sig inte på bp....
Citera
2017-05-14, 13:45
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Vilka bevis finns för att pinnen har använts? Och eftersom man inte hittat spår av pinne på Kevin, Kevin på pinne eller barn på pinne, varför öht bry sig om pinnen?

Eller är det så att det ska bevisas att pinnen inte har använts nu plötsligt? Omvänd bevisbörda, där all brist på bevis kan kontras med att "det är faktiskt svårt att hitta bevis på en pinne"?

Du är ju smått otrolig. Varför vill du att barnen ska ha varit skyldiga?

För att det är smartskaft i tråden som har använt resonemanget att eftersom det inte fanns säkra spår på pinnen så var det ett bevis på att bröderna var oskyldiga. Samma resonemang om att det inte kunde ses några släpspår.
Citera
2017-05-14, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är klart att det är upprivande att fallet överhuvudtaget tas upp i media igen. Men likväl vill man ju inte att en mördar(pedofil?) förblir icke dömd och några oskyldiga barn betraktas som mördare i brist på annat.

Sen kan jag tänka mig att skammen över ifall det nu skulle råka vara en släkting som är den riktiga mördar(pedofilen) är så stor att man då hellre ser att pojkarna hålls som ansvariga så att man slipper bearbeta både mordet och förlusten av sitt barn samtidigt som man måste bearbeta chocken över att hitta mördaren närmare än man trodde.

Det är det enda fallet där jag kan se att Kevins familj inte skulle vilja gräva vidare för att hitta den riktiga mördaren. Man har ju redan förlorat sitt barn och kanske vill slippa "förlora" även mördaren.

Finns inga bevis mot anhöriga, dra inte in dem!!!
Citera
2017-05-14, 13:48
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
För att det är smartskaft i tråden som har använt resonemanget att eftersom det inte fanns säkra spår på pinnen så var det ett bevis på att bröderna var oskyldiga. Samma resonemang om att det inte kunde ses några släpspår.
Så länge man inte kan bevisa att de är skyldiga, är de oskyldiga. Omvänd bevisföring finns tack och lov inte i Sverige än
Citera
2017-05-14, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo

En liten tanke som ploppar upp här. En 4-åring på cykel helt ensam? Jag hade ju inte släppt ut min 4-åriga son ensam för fem öre men att dessutom göra det på en cykel? De har ju noll impulskontroll och cyklar kors och tvärs överallt speciellt om de är fokuserade på lek eller annat. Risken att ungen cyklar ut på vägen och blir påkörd är extremt stor i mina ögon.

Klockan hinner alltså bli 20.30 innan man börjar funderar på var en 4-årig pojke är någonstans?
.

Det finns nog mycket skuldkänslor och egna förebråelser begravda i detta fall. Kevin hade det nog inte så lätt alla gånger i sitt korta liv.
Enligt Hjelmgrenrapporten framgår :

"Bilden av Kevin som underrättelsetjänsten fick fram, påminde mer om en lösdrivande hundvalp än en fyraårig pojke. Han strök runt där det fanns umgänge och mat. Kevin har en äldre syster, de bodde hos sin mamma som studerar på Komvux. Hans pappa bor tillsammans med en ny kvinna och barn i ett annat bostadsområde i Arvika, det hände att han var där vissa helger, men inte ofta. Hans föräldrar separerade innan han föddes, de första åren träffade han knappt sin pappa alls. Kevin dök ofta upp hos morföräldrarna som bodde i närheten. Men Kevin dök också upp i andra familjer, bland annat hemma hos femåringen. Det verkade som om de flesta i området kände Kevin. Kanske sökte han social trygghet som han inte hade hemma eller hittade på gatan? Kanske letade han efter en fadersgestalt. Av obduktionen att döma, fanns det övrigt att önska om hans mathållning; hans tänder var t ex slitna av för mycket Cola. Han var redan känd hos polisen. En bilägare anmälde våren –98 skadegörelse då några barn klättrade upp på hans bil för att åka kana på den, Kevin var ett av barnen. Anmälan nådde inte socialförvaltningen under sommaren. Kevin hade både vänner och ovänner bland gatans barn. Han hade utvecklat ett tämligen vulgärt språkbruk och tvingades skapa sina egna normer. ”Den lille killen hade nog bra självförtroende, han litade nog inte på någon, han litade bara på sig själv”, konstaterar Kent Hällström på KUT:en."
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-14 kl. 13:59.
Citera
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conz111
Barn får inte allting rätt, de har sagt tillräckligt med inkriminerande saker för att bindas vid brottet, sedan tror jag inte att de vill kännas vid att de jagat ner Kevin till vattnet utan därför säger att de bar honom. Den stora pojken stänger av under rekonstruktionen. jag anser inte att polisen sagt att bärning är uteslutet, bara att man inte kunde visa det med metoder man försökte. de vilar för att de blir trötta.

Mormodern säger det i p3 dokumentären samt att det är uppenbart från bilden på pallen som nästan är under ytan från början.

pojkarna binds till brottet baserat på helheten, och övriga gm är utselutna, ffa familjen som folk försöker dra in här.

TQ sa också en massa komprometterande saker som gjorde att han kunde bindas till brotten. Strunt samma i att han, precis som barnen i Kevin-fallet, sa tusen olika saker innan de av ren slump lyckades pricka in vad polisen ville höra.

Helheten är att det inte finns någon som helst teknisk bevisning, bristen på teknisk bevisning motbevisar polisens beskrivning av händelseförloppet, ledande förhör med barn har genererat tusentals olika svar där några få prickat in vad polisen velat höra, och resultatet är ett hopkok som ingen vuxen man någonsin hade åtalats för.

Sedan sitter personer som du och hittar på så att det ska passa din bild, för du vill att barnen ska ha varit skyldiga av någon okänd anledning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsInvisible
Det krävs mer än bara att räkna vikten man lyfter. Men det finns ingen mening att försöka få er att förstå hur det funkar. Är man inte insatt i fysiken, har man inte hela bilden. Det är inte enkelt att förklara hur det funkar i korta sammanhang.

Varför har vi ens den här diskussionen igen i tråden? Teknikerna och polisen, inklusive Rolf Sandberg, har redan uteslutit att pojkarna kan ha flyttat Kevins kropp från den förmodade brottsplatsen till lastpallen. Utredningen "nådde inte hela vägen fram" i att förklara hur det gått till, men vi vet att pojkarna inte kan ha varit de som utförde förflyttningen, oavsett vad dilettanter här i tråden spekulerar kring.

Lyssna ca 55 minuter in här: https://m.soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ur juridisk synvinkel är det naturligtvis ett korrekt resonemang. Skuld ska bevisas, inte antas. Det är inte den tilltalade som ska bevisa sin oskuld. Det är åklagaren som ska ta fram bindande bevis för skuld.

Nu var det ingen juridisk bedömning när detta skedde, vilket innebär att det kan finnas juridiska felsteg i utredningen. Det finns ett rättssystem för att inte oskyldiga ska dömas. När det inte tillämpas finns en uppenbar risk att subjektiviteten går före objektiviteten.
Citera
2017-05-14, 13:52
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Tänk på att det kan ha rört sig en hel del folk i området där och inte enbart inblandade i detta. Det var barn som hittade Kevins strumpa och sko uppe vid boden så vi kan nog utgå från att det varit en hel del spring på platsen innan polisens tekniker hittade dessa fibrerna.

Ja men återigen. Om man nu antar att barnen varit de som dragit kroppen borde de ha tagit lång tid för dem. Alltså borde de ha störst chans att lämna spår om det inte var något speciellt med det klädesplagg som lämnat spår. Och var är det plagget? Min slutsats är att det är någon som varit på platsen och gått exakt den aktuella sträckan som inte vill berätta för polisen att man varit där.

Och verkar det inte rimligt att ett plagg lämnar mer spår om det förekommer friktion exempelvis från att man bär på något som "skaver" mot plagget?

Märkligt att ingen annan sett barnen bära kroppen heller. Det uppges ju ha varit mycket folk i området och det måste ta tid för två små barn att bära en kropp. Men ingen har sett dem. Och återigen är pallen brottsplats så stämmer inte barnens historia på den punkten heller.

Edit: Sedan kommer nästa fråga. Det finns inga uppgifter om att spår från ovan nämnda plagg fanns på andra platser. Jag menar man måste ju ha försökt spåra bakåt? Så om man antar att det inte utelämnats i det material som finns tillgängligt. Varför finns det bara spår på den sträcka man tror att kroppen burits?
Senast redigerad av Igni-ferroque 2017-05-14 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in